• 0

Simpel: Aangifte Ondernemingsvermogen boek ik altijd af. Mag dit

Hoi Allen,

 

Ten aanzien van fiscale aangifte probeer ik het altijd erg eenvoudig te houden. Priverekening en zakelijkrekening lopen door elkaar heen, is ook niet altijd netjes. Ik ben een zzp-er.

 

Ik doe ieder jaar het volgende: Eigenvermogen 1/1 + winst - priveonttrekking + privestorting = Eindvermogne31/12.

 

Waarbij ik de winst altijd 'leegboek', of tewel ik voeg het niet toe aan het eindvermogen, maar declareer het in de aangifte als priveonttrekking.

 

De term onttrekking vind ik verwarrend, omdat ik het in principe niet 'onttrek'. Het staat gewoon op mijn zakelijke rekening.

 

Mijn beginvermogen voor het nieuwe jaar is dan ook altjd 0. Is dit OK? Nogmaals, ik onttrek van mijn rekening geen winst, ik boek het alleen af in de aangifte/balans. Omdat zakelijk/prive door elkaar lopen.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Zacharias,

 

Als je een zakelijke rekening hanteert, dan is er altijd een Eigen Vermogen gelijk aan het saldo van deze. Aannemende dat er geen andere vorderingen en schulden (btw??) zijn.

Of je moet deze rekening niet als zakelijk beschouwen (niet op de balans). Winst en Prive Ontrekking zijn inderdaad dan gelijk te maken.

 

Maar wordt je bedrijf wat groter dan is het alleen aannemelijk dat je Eigen Vermogen opbouwt en een zakelijke rekening laat zien. Het is dan zo'n kale bedoeling.

Link naar reactie
  • 0

Beste Brood,

 

Hartstikke bedankt voor je reactie. Mijn 'zakelijke rekening' heb ik niet op de balans gezet. Het is alleen zakelijk vanuit bankperspectief, andere tarieven. Op korte termijn wil ik het vanuit fiscaal perspectief gewoon als prive beschouwen. Dus dan klopt mijn analyse wel, bedankt hiervoor.

 

Over schulden gesproken: dat is een hele goeie vraag. Ik hoop dat je me ook hiermee kunt helpen. Ik ben vrijgesteld van BTW (m.i. een fout van de belastingdienst). Ik heb in 2014 wel omzet gemaakt waar expliciet ook BTW in rekening is gebracht, dit werd door de opdrachtgever afgedwongen.

 

Ik heb deze BTW gereserveerd, omdat ik niet weet wat ik hiermee moet doen. Ik wil aan de belastingdienst vragen om met terugwerkende kracht de vrijstelling ongedaan te maken, zodat ik de BTW kan afdragen. Echter, hun reactie afwachtende weet ik dus niet of ik dit op de balans moet zetten als schuld, of dat ik dit gewoon als prive onttrekking definieer. In het laatste geval, betaal ik het zodra ik een reactie krijg van de belastingdienst. Ik wil wel de aangifte voor hun reactie indienen.

Link naar reactie
  • 0

, dit werd door de opdrachtgever afgedwongen.

Dit lijkt me niet op zijn plaats. Overigens wat wil de opdrachtgever daarmee bereiken? Het zou netto moeten zijn dat je factureert. Met BTW blijft het netto voor de ontvangsten (omzet) bij de opdrachtgever.

 

Je zou voorzichtig moeten zijn. Volgens mij betekent vrijstelling niet vrijblijvend. Je kunt je beter zolang aan de regels houden.

 

EDIT:

Maar wie weet mag dat per terugwerking. Dan zou het juist zijn om de BTW op de balans te noteren. De facturen die je verstuurt zul je zolang wel zonder BTW moeten houden. Indien de terugwerking is toegestaan dan kun je verzoeken of je alsnog BTW dient te factureren. De BTW vorderingen (voorbelasting) kun je later verrekenen of bij afwijzing naar kosten boeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De facturen over 2014 zijn inclusief BTW verstuurd. Ik heb deze ook ontvangen. De reden is dat ik werkte met een systeem van de opdrachtgever die de facturen inclusief BTW genereerde. De opdrachtgever betaalde dit ook . De opdrachtgever kon dit ook niet aanpassen. Mijns inziens ben ik foutief als vrijgesteld aangemerkt door de belastingdienst.

 

Nu is het zo dat ik de BTW wil afdragen aan de belastingdienst. Hoe kan ik dit op de balans verwerken? De verschuldigde BTW als schuld aanmerken. Vervolgens de reactie van de belastingdienst afwachten. Als het met terugwerkende kracht ongedaanis gemaakt, dan betaal ik de BTW schuld. En boek ik het af?

 

Lijkt me de beste oplossing...?

Link naar reactie
  • 0

Op zich zie ik ook geen probleem dat je naar BTW plichtig omgezet zal worden, indien dat volgens jou zou moeten als je niet bij de branche van vrijstelling behoort.

 

Dan kun je wachten op een BTW nummer waarop je de afdracht kunt doen, zelfs alles vooraf aan het eerste tijdvak waarin je plichtig wordt. De belastingdienst zelf zal dat volgens mij niet afkeuren. Dus nu ook normaal op de balans boeken.

 

 

Link naar reactie
  • 1
…De reden is dat ik werkte met een systeem van de opdrachtgever die de facturen inclusief BTW genereerde…

Vreemd systeem omdat je alleen btw mag berekenen als je ook een BTW nummer op de factuur vermeld. Dan is dat automatiseringssysteem niet goed doordacht. Ook al berekend hij altijd BTW, je moet het percentage ook op nul kunnen zetten lijkt me omdat er ook goederen bestaan met 0% btw. (denk aan fijngoud etc.)

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo zeer het systeem dat vreemd is, maar TS die “vreemd” gedaan heeft.

 

Hij is er namelijk er van uitgegaan dat hij vrijgesteld van BTW is.

Maar dat is niet het geval: het zijn de diensten die hij in de eerste instantie (bij de toetsing door de belastingdienst) verrichte die vrijgesteld zijn. Intussen heeft hij andere diensten verricht die niet vrijgesteld zijn en dan had hij uiteraard eerst een BTW nummer moeten aanvragen.

 

En formeel is hij de BTW verschuldigd, ook heeft hij geen BTW nummer. Het feit dat zijn facturen niet goed zijn (zoals opgemerkt ontbreekt dus het BTW nummer van de leverancier) betekent dat hij niet heeft voldaan aan zijn wettelijke verplichtingen (dat is nooit handig, want dat kan tegen je werken) en ook dat de afnemer formeel geen recht heeft op aftrek van voorbelasting bij deze facturen.

 

Als het niet een eenmalige actie was, dan zou ik zeker z.s.m. een BTW nummer aanvragen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.