• 0

Financiele planning & pensioen

Beste Allemaal,

 

Ik ben bezig met een deel van de financiële planning.

 

Mijn balans ziet er als volgt uit:

 

Vaste Activa Hypotheek 350

Vlottende activa Rekening courant 28

Klein spul 1

Liquide Bank 71

Totaal 450

 

Passiva

Eigen vermogen Geplaatst 18

Reserves 295

Voorzieningen Pensioen 135

Kortlopende schulden 2

Totaal 450

 

Omstandigheden

Ik ben dga, de bv heeft verder geen activiteiten en geen omzet. Er worden geen werkzaamheden meer in verricht. ik ben niet meer in dienst van de BV.

 

De vragen:

 

1) Klopt het dan dat mijn pensioen dekking 0,7 is?

Totaal bezit - 450

Totaal passiva ex bezit 315

Dekking 315 / 450 * 100% = 70%

 

2) Welke mogelijkheden zijn er op basis van de huidige mogelijkheden straks over 30 jaar mogelijk als de pensioendatum mij verplicht stelt om uit te keren?

 

3) Na 30 jaar staat in de pensioen brief om te starten met uitkering. Hoe hoog dient dat te zijn? Op dit moment ben ik niet werkzaam voor de BV.

 

4) Waar moet ik op letten om te bepalen hoeveel doelvermogen ik nodig heb op de pensioendatum. Heeft iemand voor mij een voorbeeld berekening?

 

Alvast bedankt voor elke feedback.

 

Geniet van de dag !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Justaname,

 

De zaken die jij aankaart zijn technisch nogal inhoudelijk met diverse fiscale en actuariële aspecten waar over het algemeen een pensioenprofessional naar moet kijken. Ik ken jouw achtergrond niet, maar vermoed dat je er niet dagelijks mee bezig bent.

 

Pensioen in eigen beheer is inmiddels zo ingewikkeld, dat staatssecretaris Wiebes het wil gaan afschaffen. Hij zit alleen nog in zijn 'Wiebesknoop': toezeggen dat je het omvormt naar een 'eenvoudig' systeem en vervolgens vastlopen in een juridisch labyrint van door DGA's, en niet te vergeten bij velen hun ex-partners, verworven rechten.

 

Kijk maar eens op http://www.hls-pensioen.nl/nieuws/wiebes-worstelt-met-dga-pensioen.html. Na z'n laatste toezegging om voor 1 mei een oplossing te presenteren, is het tot nu toe oorverdovend stil.

 

Maar goed, vanuit de huidige regelgeving zal ik kort reageren:

 

Als t.z.t. de fiscus zich afvraagt of jouw pensioen voor uitvoering vatbaar is, dan is het antwoord op basis van de huidige balans 'ja'. De fiscus verwacht namelijk dat de BV tegen die tijd haar vorderingen voldoende liquide heeft gemaakt om de pensioentoezegging na te komen.

 

Niet onbelangrijk daarbij is dat die 135K de stand van nu is. Immers, elk jaar moet het premievrije pensioen opnieuw worden gewaardeerd (en eventueel geïndexeerd) en op basis van de voorgeschreven rekenrente en actuele sterftetafel.

 

De hoogte van jouw pensioen wordt bepaald door de pensioenovereenkomst. Een pensioendeskundige kan voor je berekenen welk pensioen erbij hoort. Als het goed is, is dat overigens al elk jaar gedaan bij het bepalen van de pensioenvoorziening.

 

Ik hoop dat ik hiermee voldoende heb geantwoord.

 

Groet,

 

Wim

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

Als t.z.t. de fiscus zich afvraagt of jouw pensioen voor uitvoering vatbaar is, dan is het antwoord op basis van de huidige balans 'ja'.

 

Mits, als ik het goed heb (na de eerdere posts van TS), TS tegen die tijd zijn huis verkocht heeft en zijn hypotheek afgelost heeft... Anders wordt het (lijkt mij) moeilijk om een pensioen uit te betalen.

 

Of mis ik iets in het verhaal?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt in beginsel Peter. Dat wil zeggen: je moet gewoon regelen dat de BV over voldoende kas beschikt om het pensioen telkens te kunnen uitkeren. Een hypotheek hoeft daarbij niet direct in de weg te zitten, mits de rente die de DGA aan zijn eigen BV betaalt tezamen met de overige middelen in de BV maar voldoende zijn om telkens een maandpensioen te kunnen uitkeren.

 

Als uitkeren van het pensioen onmogelijk wordt doordat je teveel dividend heb opgenomen, of teveel (privé)leningen met je BV bent aangegaan, kortom de fiscus kan stellen dat het aan jezelf ligt dat je je pensioen niet kunt uitvoeren, dan heb je een probleem ('uitdaging'). Dan zal je je BV weer voldoende liquiditeiten moeten bezorgen of de fiscus gaat je plagen met de mededeling dat je je pensioentoezegging niet uitvoert, wat weer tot gevolg heeft dat de kapitalisatie van de aanspraak volledig wordt belast (52%) én, toefje slagroom, beboet (20%).

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

En dat is/was precies mijn punt:

Ik heb het gevoel (maakt mij persoonlijk niet uit natuurlijk) dat TS zich "ietsjes rijker rekent dan hij/zij is".

 

Want de BV heeft weliswaar 70 duizend cash, maar verder niets qua bezittingen (behalve vorderingen op TS). En TS heeft (stond, begreep ik tenminste, in eerdere posts) zelf ook geen geld - wel onroerend goed.

En de BV heeft wel een verplichting die veel hoger is dan 70 duizend. En de BV doet niets meer, dus geld zal er (neem ik aan) niet zomaar binnestromen van derden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, 'Justaname' (en ieder ander in dit schuitje) doet er natuurlijk verstandig om bij dit punt stil te staan. Maar ik ken zijn casus verder onvoldoende om daar gedetailleerder dan ik nu doe op te reageren.

 

En verder wordt het 'probleem' mogelijk opgelost als de staatssecretaris Wiebes er in slaagt pensioen in eigen beheer om te vormen naar de oudedagsbestemmingsreserve (obr).

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.