Ga naar inhoud

Participeren in een gezamenlijke BV

Geplaatst:

StefanoPP

Beste leden,

Na 2 jaar gewerkt te hebben bij mijn werkgever heb ik besloten om zelfstandig afscheid te nemen en op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen. Dit houdt oa in dat ik een full-time master opleiding ga volgen, gecombineerd met het starten van mijn eigen onderneming.

Nu heeft mijn werkgever, een ondernemer pur sang, mij gevraagd om een innovatief concept samen met hem te ontwikkelen en op te zetten (los van zijn huidige BV en werkzaamheden). Hiervoor stelt hij voor dat wij gezamenlijk een nieuwe BV oprichten.

Zijn participatie in de nieuwe BV gaat hij doen dmv een geheel andere BV en het is voor mijn de vraag hoe ik het best in de nieuwe BV kan participeren. Door een eenmanszaak of een eigen BV op te richten?

Wij verwachten in de komende periode geen hoge winst uit de nieuwe BV aangezien wij een ontwikkelings- en verkenningsfase tegemoet gaan.

Graag jullie advies hierover.

Gr,

Stefano

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Stefano

welkom op HL.

Deelnemen met een eenmanszaak in een BV gaat niet. Dat doe je óf privé óf met een eigen BV. Welke van de twee je keuze zou moeten zijn, hangt af van vele factoren, maar laten we eens beginnen met de verdeling van de aandelen in die gezamenlijke BV.

Hoe is dat voorgesteld aan jou qua percentages hij/jij?

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

StefanoPP

• Auteur

Hallo Joost,

Bedankt voor je reactie.

Deelnemen met een eenmanszaak in een BV gaat niet? Dan ben ik verkeerd geïnformeerd door kennis.

Kan deelnemen met een eenmanszaak in een BV gezien worden als privé deelnemen?

De verdeling van de aandelen is 50/50 voor zowel stem- als winstrecht.

Gr

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Een eenmanszaak kan een onderneming drijven. Niet enkel deelnemen in een BV. Bovendien zijn een eenmanszaak en jij als persoon juridisch een en dezelfde partij.

Dus als je dat al zo zou willen neerzetten dan zal de notaris jouw persoon in de akte opnemen als aandeelhouder (en evt bestuurder). Hoe dan ook ben je persoonlijk aandeelhouder, tenzij je er zelf een BV tussen schuift. Een eenmanszaak speelt daarin geen rol.

Bij 50/50 aandelen en stemrecht lijkt mij dat jij beter af bent met een eigen Holding BV. Die Holding BV houdt dan de aandelen in de gezamenlijke BV.

Dit omdat winsten uit de gezamenlijke BV (dividend en toekomstige winst bij verkoop) onbelast in de holding BV komt. Dat is de deelnemingsvrijstelling die van toepassing is bij een aandelenbelang van minstens 5%.

Zonder een eigen holding BV is het direct afrekenen over dividend en verkoopwinst in box 2 IB tegen 25%.

Verder kleven er sowieso nogal wat andere zaken aan de constructie. Denk aan zeggenschap, bevoegdheden, arbeidsvergoeding voor jou en hem, wat bij ziekte, overlijden, failliet, etc etc. En aan de andere kant: geen sociale zekerheid (WW en WIA) meer voor jou.

Hoe mooi zo'n voorstel ook klinkt, zorg dat je beslagen ten ijs komt.

En stel jezelf ook de vraag of 50/50 wel fair is. Wat brengt hij in en wat ga jij doen? Levert hij alleen geld en verder niets en mag jij al het werk doen? Hoe hard kan hij zijn toezeggingen maken? Of gooit hij zijn netwerk open en gaat hij ook echt zelf de handen uit de mouwen steken?

Lees mijn columns eens over de diverse BV onderwerpen.

Succes

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.