• 0

Zit er een ondergrens aan zakelijk gebruik auto en andere details?

Hi allen,

 

Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken naar de exacte regels omtrent het zakelijk rijden van een youngtimer. Ik heb dit topic gelezen, maar ik kom er toch niet helemaal uit.

 

Wat ik me met name afvraag is of er een ondergrens is aan het zakelijk gebruik. De situatie is dat ik ZZPer ben en op dit moment een aantal klussen in mijn woonplaats heb waardoor ik op dit moment geen zakelijke kilometers maak. Ik weet nog niet hoe de rest van het jaar loopt, maar als ik geen klus buiten mijn woonplaats vind, zou het zomaar kunnen dat het aantal zakelijke kilometer heel beperkt blijft. Tegelijkertijd voer ik wel acquisitiegesprekken buiten mijn woonplaats en moet ik wel echt een auto hebben. Mag ik dan toch mijn auto zakelijk opvoeren? Ik rij nu een auto van 22 jaar oud en wil een andere gaan aanschaffen van 15 jaar oud en het lijkt erop dat het voor mij flink voordeliger is om dan de auto zakelijk op te voeren.

 

Ik ben van plan een auto van 5.000 euro aan te schaffen van 15 jaar oud. De bijtelling is dan 35% van 5.000 = 1750 euro. De afschrijving ongeveer 1000, dus er blijft 750 euro over om op te tellen bij mijn inkomen. Maar als ik dan vervolgens, de wegenbelasting (ongeveer 1.200 euro per jaar voor de auto die ik in gedachte heb), verzekering, onderhoud en alle benzine mag aftrekken, doe ik er verstandig aan mijn auto zakelijk op te voeren.

 

Extra vraag, hoe zit het met prive kilometers in een zakelijke auto? Is dat onbeperkt en kun je dan alle brandstof aftrekken? Het klinkt zo onwaarschijnlijk, maar ik kan nergens vinden dat dat niet mag.

 

alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik me met name afvraag is of er een ondergrens is aan het zakelijk gebruik.

10%. Als je 'm voor meer dan 90% privé gebruikt is de auto verplicht privévermogen voor de inkomstenbelasting. Voor de omzetbelasting kan het zijn dat je echter een andere keuze maakt! Persoonlijk neem ik vaak hier een kijkje:

 

Autokosten - fiscaliteiten - Beeldrijk

http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Autokosten

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ha, veel dank voor de snelle reacties en antwoorden! Er stonden dus zeer bruikbare topics op het forum die ik nog niet gevonden had, maar waar veel info in staat.

 

Laatste vraag, als ik een auto koop, mag dat dan in cash via marktplaats of gaat dat problemen opleveren en moet het via een dealer/handelaar met een btw bon?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.