• 0

Oudedagsreserve op de Verlies-en Winstrekening

Ik ben ZZP-er en heb een bedrag opgebouwd in Mijn Oudedagsreserve toen ik nog een goede omzet had. Een aantal jaren heb ik dat helaas niet meer. Nu lees ik er steeds meer over dat je bij je 65e het moeilijk kan krijgen doordat je dan de belasting moet gaan afdragen hierover. Over 6 jaar ga ik met pensioen, mag ik nu gedeeltelijk, jaarlijks, een bedrag van die oudedagsreserve halen? Alles wat ik hierover opzoek, ook op de belastingsite is niet helemaal duidelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dit is niet mogelijk.

 

Dit schrijft de site van de Belastingdienst erover:

 

Afname oudedagsreserve

 

In de volgende situaties neemt de oudedagsreserve af of wordt deze opgeheven:

U koopt een lijfrente voor een inkomensvoorziening en u verzoekt ons om de oudedagsreserve met dat bedrag te laten afnemen.

Het bedrag van de oudedagsreserve is hoger dan het ondernemingsvermogen, terwijl zich daarbij 1 van de volgende situaties voordoet:

U staakt de onderneming geheel of gedeeltelijk.

U hebt op 1 januari van het kalenderjaar de AOW-leeftijd bereikt.

U voldoet dit kalenderjaar en het vorige kalenderjaar niet aan het urencriterium.

 

Een afname of opheffing van uw oudedagsreserve betekent in principe dat u een hogere winst hebt. Tegenover de winstbijtelling staat de aftrek van het bedrag dat u betaalt bij de aankoop van een lijfrente.

 

Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve

 

Slugo.nl

Link naar reactie
  • 0

mag ik nu gedeeltelijk, jaarlijks, een bedrag van die oudedagsreserve halen?

Vrijwillige afname kan alleen als je dat bedrag dan ook stort in een (bancaire) lijfrente. Je hebt er dus wel liquiditeiten voor nodig.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.