• 0

Parallelle distributie bij contractueel gesloten distributienetwerk.

Hi!

 

Parallelle distributie is een doorn in het oog van "officiële verkoopkanalen". Er schijnt nu jurisprudentie te zijn waarmee de verkopers in het grijze gebied kunnen worden aangepakt. Ik kan deze alleen niet vinden.

 

Toelichting:

 

Je hebt je eigen merk, je verkoopt dit als producent aan dealers. Met alle dealers sluit je een overeenkomst waarin je elkaar enkele zaken verplicht, zoals levertermijnen, presentatie en ook dat de dealers alleen aan eindgebruikers mogen verkopen. Toch zitten er een paar dealers bij, die tegen inkoop + 10% grote partijen doorleveren aan wederverkopers. Met als resultaat dat je wederverkopers krijgt die totaal geen contractuele verplichtingen zijn aangegaan met betrekking tot presentatie en andere zaken. Het resultaat is veelal dat jouw producten, zonder dat je het wil, ineens in een discountomgeving terecht komen, waardoor je zorgvuldig opgebouwde merknaam onderuit wordt gehaald.

 

Nu is er dus een rechtzaak geweest op Europees niveau, waarbij de uitspraak ongeveer zo luidt:

 

Als merkhouder / producent. Mag je wederverkopers (waaraan jij zelf als merk geen producten levert) aanschrijven en ze verplichten om aan jou te vertellen waar zij hun inkopen hebben gedaan. Jij bent immers het merk, jij levert alleen aan dealers binnen je gesloten distributienetwerk, dus jij moet erachter kunnen komen welke dealer binnen jouw netwerk contractbreuk pleegt. Want dat is "doorleveren" nu eenmaal, contractbreuk... En aangezien jouw dealers zelf, écht niet gaan vertellen dat zij contractbreuk plegen, gaat je merk steeds verder kapot en is er een wildgroei aan ongewenste wederverkopers.

 

Nu de vraag:

 

Wie kan mij vertellen aan welke Europese rechtbank dergelijke zaken worden voorgelegd en waar ik hier de verslagen van kan inzien / opvragen. Als het goed is, komt de originele rechtzaak uit Denemarken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Toch de echte guidelines maar eens opgezocht. Selectieve distributie is toegestaan, daarvoor geldt een voorwaardelijke groepsvrijstelling. Die voorwaarden worden ook wel hardcore restricties genoemd. Op die restricties zijn weer uitzonderingen. Ze houden van nuances in Brussel. En dit is zo'n uitzondering.

 

De tweede uitzondering staat leveranciers toe erkende distributeurs binnen een selectief distributiestelsel te verbieden om, ongeacht het handelsniveau, te verkopen aan niet- erkende distributeurs die gevestigd zijn in elk gebied waar het systeem op dat moment wordt toegepast of waar de leverancier de contractproducten nog niet verkoopt.

ABC-Boek kan doorverkoop aan resellers buiten zijn netwerk dus verbieden (nog een toelichting).

De vetgedrukte omstandigheid lees ik niet terug in de richtlijn? Althans, als ik paragraaf 52 lees.

Oftewel, het hangt er maar vanaf of de selectieve distributie voor de gehele EEG geldt, zover ik t begrijp.

 

Waar haalt-ie dat gelijk? Moet hij de contactpartij aanspreken die tegen de afspraken in toch doorverkoopt? Of kan hij de 'ongeautoriseerde reseller' aanpakken? Daar is onlangs een zaak over geweest, en die hoopt hij nou te vinden.

Het lijkt me dat de distributieovereenkomst in beginsel al door een advocaat is opgesteld, die kan en wil TS ongetwijfeld vertellen welke uitspraak hij zoekt. Wij moeten 't ook maar googlen ;)

 

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.