Jump to content

ABC-Boek

Senior
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    19-24
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  1. Inmiddels met de belastingdienst douane gesproken. Voorlopig blijft EORI gelijk, en gekoppeld aan het nieuwe BTW-nummer. Wat een gedoe allemaal.
  2. Oké. Ik merk uit de reacties dat ik er maar mee te dealen heb en dat ik er niets tegen kan doen om mijn (oude) reguliere BTW-nummer te behouden. Maar dan een nieuwe vraag. Want hoe zit dit dan met mijn EORI-nummer? Dit is in principe mijn BTW-Nummer (Dus BSN) alleen dan zonder B01 erachter. Blijft dit Douane-nummer wel gewoon intact? Zo ja, dan is het natuurlijk allemaal pure kolder wat er nu gebeurd. Want ik heb straks 3 nummers. 1) voor OB-aangifte 2) ter identificatie in de EU 3) voor de douane waarbij de derde nog immer mijn BSN bevat. En aangezien zowel mijn identificatie-nummer als mijn EORI-nummer op een exportfactuur staat. Ben ik er per saldo geen snars mee opgeschoten. Qua bescherming van mijn persoonsgegevens dan.
  3. Ja... Nu al melden bij externe partijen? Of per 1 januari iedereen informeren? Want dat levert vertragingen op aan de leverancierkant, verwerkingstijden, en ondertussen ligt de bedrijfsvoering stil.
  4. Oké. Er is dus niets aan te doen merk ik. Vervelend. En behoorlijk onzinnig. Net alsof ik niets beters te doen heb. Even de toelichting... Wij kopen in bij verschillende Zwitserse bedrijven. En die beschouwen ons BTW-identificatie nummer als onze bedrijfsidentiteit. Als dit verandert, moeten er nieuwe contracten komen. Contracten met contractuele verplichtingen, die dan opnieuw gecontroleerd moeten worden. Door iemand uit Zwitserland, die dan bij ons langs komt.... Tot die tijd liggen leveringen stil. Dit gaat stress opleveren. En ik moet ook maar zien hoe leuk Google het gaat vinden. Want daar is het BTW-nummer ook onderdeel van je (Adwords-)account. Maar die zullen wel een oplossing beschikbaar gaan maken...
  5. Goedemiddag, Vandaag een brief ontvangen van de Belastingdienst dat ik een nieuw BTW-identificatienummer krijg. Ik wil dit helemaal niet. Het gaat me veel teveel tijd kosten om dit allemaal (weer) goed aan te leveren bij mijn buitenlandse toeleveranciers. Met het ondertekenen van verklaringen, indienen belastingdocumenten. Opstellen en ondertekenen van nieuwe dealer-contracten etc. etc. etc. Dat levert allemaal problemen op. Dit is helemaal niet handig. En er is een reële mogelijkheid dat ik straks in de eerste week van januari niet meer kan e-mailen of zelfs adverteren... Ik heb er geen probleem mee dat mijn BSN in mijn BTW-nummer staat. Helemaal nul. Kan ik hier iets tegen doen? Kan ik mijn eigen BTW-identificatie-nummer blijven gebruiken, of kan ik bezwaar maken tegen de wijziging? Met vriendelijke groet, Robbert
  6. Hi! Vraagje. Misschien dat iemand hier meer over weet. Via Google kan ik me nauwelijks een weg banen door de de verschillende fora op het gebied van kopen of afstand. Met name kassa.vara.nl is goed vertegenwoordigd. Ik ben namelijk niet op zoek naar informatie aangaande consumentenrecht, maar naar algemene informatie over het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen. Mijn internetbedrijf verkoopt fysieke producten via internet. We hebben steeds meer (kleine) bedrijven als klant maar ook veel mensen die graag de BTW willen terugvragen en daarom een zakelijke factuur willen. Ik ben heel even benieuwd hoe dit allemaal precies werkt. Het retourneren van zakelijke aankopen (gedaan via het internet) kan niet. Er bestaat niets als herroepingsrecht voor bedrijven. Of tenminste, niet in de vorm van de Wet Kopen of Afstand. Maar hoe zit dat met annuleren? Kan een bedrijf dat een aankoop doet via het internet, zijn bestellen wel of niet annuleren? En hoe moet dit dan beschreven worden in een website die met name aan consumenten levert? Want je hanteert doorgaans maar één set Algemene Voorwaarden. Je kan je betaalpagina's wel zo inrichten dat op het moment dat de bedrijfsnaam gevuld is, je een tweede set AV toont. Maar wat moet hier dan in staan? Iemand een antwoord op mijn vraag aangaande annuleren en misschien nog een voorbeeld van basis algemene B2B voorwaarden?
  7. Spijker + Kop. ;) Ik heb dus gehoord dat een soortgelijke zaak als waar jij het over hebt, voor het Europees Hof is geweest en dat de uitspraak daar hetzelfde was. Dat de niet-geautoriseerde verkoper zijn leverancier bekend moest maken. Maar die in Schiedam heb ik nog niet van gehoord. Ik ga eens kijken of ik daar achter kan komen. Je weet zeker niet tussen welke partijen dat ging? :)
  8. Yep, daar verbaasde ik me ook al over. Dat rijmt immers niet met het principe van merkuitputtng. Ik constateer dat er twee routes bestaan die naar hetzelfde kruispunt leiden, maar elk met een andere uitkomst. Volgens het beginsel van merkuitputting verliest de merkhouder zeggenschap over de verkoop als een product eenmaal binnen de EER in de handel is gebracht. De groepsvrijstellingsverordening suggereert echter dat die verkoop wel beperkt kan worden binnen het selectieve netwerk, zie ook deze uitleg. Dan krijg je dus botsingen op het kruispunt, en uiteenlopende jurisprudentie. Volgens mij is gebiedsexclusiviteit ook zo'n afspraak die niet mag. haha, dat is weer met een verhaal over internetverkoop. Dit mogen mijn dealers gewoon ;) zij het onder bepaalde voorwaarden. Maar dat is nog steeds niet het knelpunt... Enkel het doorleveren van fysieke producten aan partijen buiten het dealernetwerk, die deze vervolgens gaan verkopen.
  9. Hoe weet je dat het jouw dealers zijn die deze producten doorverkopen, laat staan tegen inkoop + 10%? Hoe moeten ze anders aan mijn producten komen? Aangezien ik ze niet zelf lever aan deze partijen. Wij ontwerpen, produceren en vermarkten onze eigen producten en ik lever deze alleen aan dealers waarmee ik een contract heb. Verder aan niemand. Dus iemand die bij mij inkoopt, moet het doorverkopen. Want ze verkopen wel originele producten, ik heb eens wat gekocht en het is geen imitatie, het is wel degelijk door ons gemaakt. De 10% is uit de lucht gegrepen en slechts bedoelt als duiding van de situatie. Niemand zou zonder enige opslag doorverkopen als ze het risico lopen om straks mijn producten niet meer te verkopen. Nogmaals, ik ben alleen op zoek naar de jurisprudentie omtrent het opvragen van informatie bij de niet-geautoriseerde verkooppunten. Niet naar een discussie over de rechtsgeldigheid van mijn contracten of een discussie over de situatie zelf. De situatie is zoals ik die beschrijf, de contracten zijn goed. Het enige dat ik wil weten is hoe ik erachter kom wie de rotte appel in mijn dealernetwerk is.
  10. Ehm.... Volgens mij staat hier letterlijk dat wat ik doe wel degelijk mag. "Ten eerste kan men aan geselecteerde distributeurs wel verbieden om aan niet-erkende distributeurs te verkopen...."
  11. Ook dit is het niet... Ik heb er geen problemen mee als de door mij geselecteerde dealers via het internet verkopen. Zo lang het maar aan de eindgebruiker (consument) is.
  12. Dit is exact wat ik bedoel. :) Wij zitten in de luxe sector en hebben afspraken met onze dealers. Toch leveren dealers onze producten door aan wederverkopers. Dat is contractueel niet toegestaan.
  13. @Ward Ik snap hoe internet werkt ;) Het gaat in deze situatie écht om dealers die mijn producten doorverkopen tegen inkoop + 10% aan partijen waar ik als fabrikant om allerlei redenen geen zaken mee wens te doen. Ik wil bijvoorbeeld geen zaken doen met webwinkels die geen fysieke winkel hebben. Ik wil dat mijn dealers altijd 25 van mijn modellen op voorraad hebben in de winkel. Ik wil een display met mijn producten in de etalage én op een A1 locatie binnen de winkel. etc. In ruil daarvoor bied ik de winkelier (de dealer) exclusiviteit in de regio. Gratis promotiemateriaal. Landelijke marketing. Goede aftersales. etc. etc. Maar mijn dealers mogen niet doorverkopen aan wederverkopers, dat staat in het contract en dat hebben zij getekend. Zij zijn geen groothandel, zij zijn een verkooppunt van mijn producten. Zij zijn dat onder de voorwaarde dat zij alleen aan consumenten (eindgebruikers) leveren. Dus: Ik heb dus gehoord dat er betrekkelijk nieuwe jurisprudentie is die het mogelijk maakt voor mij om zo'n partij te sommeren om inkoopinformatie te overleggen. Hoe komt hij/zij aan mijn producten? Dat moet zijn omdat iemand, binnen mijn dealernetwerk, contractbreuk pleegt.
  14. Selectieve distributie is toch niet verboden? Ik kan toch niet morgen naar Dior bellen, tassen inkopen en die in mijn winkel gaan verkopen? :) Zij zullen mij niet willen als verkooppunt van Dior tassen. Als ik mij dan wend tot een verkooppunt van Dior tassen, die wel helemaal goedgekeurd is, en ik koop daar mijn tassen in. Dan zal Dior dat niet op prijs stellen. Zij willen dan weten hoe ik aan die tassen kom. Want zij hebben in hun contracten met de winkels staan dat zij alleen aan eindgebruikers mogen leveren en niet aan wederverkopers (zoals ik in dit geval). Ik heb dus gehoord dat er betrekkelijk nieuwe jurisprudentie is die, in bovengenoemd geval, het mogelijk maakt voor Dior om mij te sommeren inkoopinformatie te overleggen. Hoe kom ik aan die tassen? Dat moet zijn omdat iemand, binnen het netwerk van Dior, contractbreuk pleegt.
  15. Dit is hem ook niet helemaal. Dit betreft een product dat onder licentie gemaakt is en de merkhouder zijn reputatie wil beschermen. Bovendien staat hier al vast dat SIL aan COPAD heeft geleverd. "Ik" ben zelf producent en ik lever aan de door mij geselecteerde partners. Zij mogen alleen aan eindgebruikers (consumenten) leveren. Toch zie ik mijn producten verschijnen op websites (niet per definitie discounters), die ik niet ken binnen mijn selectieve distributienetwerk. Iemand binnen mijn netwerk houdt zich niet aan zijn contract, alleen ik kan onmogelijk achterhalen welke van mijn 1000 verkooppunten die nu precies is. Hoe kom ik erachter waar zij hun spullen vandaan halen? Kan ik, vertaald naar dit arrest, COPAD verplichten om te vertellen waar zij hun waren hebben ingekocht?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept