Jump to content
ABC-Boek
Verberg

Zakelijke aankopen via internet (annuleren / retourneren)

vraag

Hi!

 

Vraagje. Misschien dat iemand hier meer over weet. Via Google kan ik me nauwelijks een weg banen door de de verschillende fora op het gebied van kopen of afstand. Met name kassa.vara.nl is goed vertegenwoordigd.

 

Ik ben namelijk niet op zoek naar informatie aangaande consumentenrecht, maar naar algemene informatie over het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen.

 

Mijn internetbedrijf verkoopt fysieke producten via internet. We hebben steeds meer (kleine) bedrijven als klant maar ook veel mensen die graag de BTW willen terugvragen en daarom een zakelijke factuur willen.

 

Ik ben heel even benieuwd hoe dit allemaal precies werkt.

 

Het retourneren van zakelijke aankopen (gedaan via het internet) kan niet. Er bestaat niets als herroepingsrecht voor bedrijven. Of tenminste, niet in de vorm van de Wet Kopen of Afstand.

 

Maar hoe zit dat met annuleren? Kan een bedrijf dat een aankoop doet via het internet, zijn bestellen wel of niet annuleren?

 

En hoe moet dit dan beschreven worden in een website die met name aan consumenten levert? Want je hanteert doorgaans maar één set Algemene Voorwaarden. Je kan je betaalpagina's wel zo inrichten dat op het moment dat de bedrijfsnaam gevuld is, je een tweede set AV toont. Maar wat moet hier dan in staan?

 

Iemand een antwoord op mijn vraag aangaande annuleren en misschien nog een voorbeeld van basis algemene B2B voorwaarden?

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik ben namelijk niet op zoek naar informatie aangaande consumentenrecht, maar naar algemene informatie over het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen.

Het recht van ondernemers bij zakelijke aankopen zal voornamelijk zijn wat er onderling is afgesproken tussen (zakelijke) klant en leverancier.

 

Een snelle Google opdracht leverde al redelijk wat informatie op:

 

- Over nadelen: http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/contract_en_voorwaarden/doet_u_die_aanschaf_prive_of_zakelijk_/NLTAMDAR_EU08120501/96/related

- Over garantie: http://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie/

- Over retouren: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1458385


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Consumenten worden in Nederland goed beschermt, dat geld niet voor ondernemers en ben je afhankelijk van de voorwaarden die van toepassing zijn op inkopen. Over het algemeen is er wel het een en ander mogelijk, maar niet als de verpakking open is geweest bijvoorbeeld (terwijl dit bij consumenten wel kan).

 

Een leverancier heeft er geen baat bij om niet flexibel te zijn, want dan loopt iedereen weg maar let er op dat de regels iets strikter zijn dan bij consumenten. Ik heb wel eens meegemaakt verkeerd geadviseerd te zijn en ik had de verpakking al open gemaakt met me domme kop ... weg 300 euri :) terwijl je dit als consument nog terug had kunnen sturen. Koop daar overigens nooit mee haha

 

Heb je een eenmanszaak, en is het mogelijk om als consument in te kopen zou ik dit zeker doen :) je kunt dit gewoon verwerken in je administratie omdat de eenmanszaak en het bedrijf een persoon zijn. Bij een BV kan de DGA dit volgens mij ook, maar dat weet ik niet zeker daar weet iemand anders hier zeker te weten antwoord op :)

 

 


Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Veel webwinkels hebben een keurmerk van de Grote Drie en hanteren daarom de algemene voorwaarden die zijn voorgeschreven door het keurmerk (bij Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk in overleg met de Consumentenbond) of die worden aanbevolen door het keurmerk (bij WebwinkelKeur).

 

https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/lid-worden/voorwaarden/algemene-voorwaarden-thuiswinkel

https://www.keurmerk.info/Home/KeurmerkCode

https://www.webwinkelkeur.nl/webwinkel/voorbeeld-algemene-voorwaarden-webwinkel/

 

Daarin is consument al zó gedefinieerd dat je voor zakelijke klanten kunt afwijken van de algemene voorwaarden, dus je kunt overeenkomen wat jullie goeddunkt.

Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;

 

Heb je een eenmanszaak, en is het mogelijk om als consument in te kopen zou ik dit zeker doen :) je kunt dit gewoon verwerken in je administratie omdat de eenmanszaak en het bedrijf een persoon zijn.

Precies. Als ik vermoed dat bescherming van het consumentenrecht mij wel goed kan uitkomen, bijvoorbeeld omdat ik wil kunnen retourneren of minimaal 2 jaar garantie wil, dan bestel ik zakelijke aankopen gewoon onder mijn eigennaam.

 

Wat mij bij mijn leveranciers wel eens overkomt, is dat zij zelf een bestelling deels of geheel annuleren. Irritant, maar daarover zou ik dan toch ook wat opnemen in de voorwaarden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om de drempel hoog te houden hanteren sommige bedrijven bij B2B retouren een zogenaamde restocking fee die op kan lopen tot ongeveer 15%.

 

Retouren zijn te voorkomen door een B2B klant voor aankoop goed te informeren of daar waar mogelijk een demo ter beschikking te stellen. Voor dit doel zal een distributeur veelal beschikken over een demo-pool.

 

Inflexibel zijn zal op lange termijn resulteren in niet terugkerende klanten.

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 196 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept