• 0

Koop bv en omzetten naar eenmanzaak

Hallo,

 

Ik ben van plan een onderneming te kopen. Deze wordt gedreven in de vorm van een b.v.

 

Gezien de omvang van de onderneming, de omzet en de winst is een eenmanszaak fiscaal voordeliger.

 

Nu weet ik dat je de aandelen kunt kopen of een activa /passiva transactie kunt aangaan.

 

Bij de eerste optie komen m.i. teveel kosten bij kijken (notaris, jaarrekening etc.) Is dit ook zo bij een activa/passiva transactie?

 

En kan ik de verworven activa/passiva en klanten/goodwill meteen exploiteren in een eenmanszaak?

 

Ik zou ook de bv kunnen kopen en dan een ruisende terugkeer uit de bv realiseren aangezien de waarde van de activa al op de waarde in het economisch verkeer staan.

 

Met andere woorden wat is wijsheid?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met andere woorden wat is wijsheid?

 

Wijsheid is je bij te laten staan door een deskundige, zoals een goede boekhouder, jurist en/of fiscalist.

Dat kost geld, maar altijd véél minder dan wat een verkeerde keuze of verkeerde uitvoering je gaat kosten.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een heel traject om zonder adviseur te doen. Je kunt je ook afvragen in hoeverre het vinden van een manier om alles naar een eenmanszaak om te zetten niet evenveel of meer kost dan het gaat opbrengen. Daarbij, hoe zijn je groeiambities? Het is dubbel werk als je over een paar jaar gaat overstappen van een eenmanszaak naar een BV.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

De verwachting is dat ik van de huidige omzet naar een verdubbeling ga. Maximale winst zal denk ik rond de 50k liggen. Dit bedrijf is meer een startup om liquiditeit te creeeren.

 

Dus omzetten in een b.v. zit er niet in. Ook met het lopen van risico zit het goed, aangezien er geen schulden zitten in de b.v. met een grote omvang.

 

Als ik de activa en passiva overneem zal ik ervoor een prijs betalen. De b.v. Is voor de huidige aandeelhouder om te liquideren of wat voor hem handig is. Dus voor mij resteert het oprichten van een eenmanszaak en het inbrengen van de activa/ activeren. Volgens mij kom ik dan niet toe aan de notaris en heb ik niet te maken met omzetting b.v. in eenmanszaak en mogelijk overleg met de fiscus etc.?

 

Ik heb wel de nodige fiscale kennis om dit te realiseren, maar ben bang dat ik het een en ander buiten de fiscaliteit over het hoofd zie (zoals notariele formaliteiten).

 

Link naar reactie
  • 0
Dus voor mij resteert het oprichten van een eenmanszaak en het inbrengen van de activa/ activeren. Volgens mij kom ik dan niet toe aan de notaris en heb ik niet te maken met omzetting b.v. in eenmanszaak en mogelijk overleg met de fiscus etc.?

Dat klopt.

 

Ik heb wel de nodige fiscale kennis om dit te realiseren, maar ben bang dat ik het een en ander buiten de fiscaliteit over het hoofd zie (zoals notariele formaliteiten).
Die zijn er in bovenstaande door jou beschreven wijze niet.

 

Desalniettemin raad ik toch sterk aan om een jurist en en boekhouder of fiscalist mee te laten kijken naar de koopovereenkomst en de prijs/transactie. Als belanghebbende heb je dooie hoek, en de objectieve blik van een professional kijkt daar wel in.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.