Jump to content

Erik van Ficsus.nl

Senior
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4

Personal info

Company info

  • Location
    Amsterdam
  • Phone number
    020 - 893 25
  • Branch
    Groothandel
  • Website address
  1. Dat je als ondernemer wilt begrijpen hoe de dingen in elkaar zitten is zeker belangrijk. Je wilt als ondernemer weten hoe de vlag er financieel bijhangt. Hoe je aan de benodigde kennis komt is een andere vraag. Je kan overwegen een basis cursus boekhouden te volgen of een basisboek door te lezen. Het internet biedt ook een schat aan informatie en er zijn natuurlijk ook bijeenkomsten van de kvk die je op weg kunnen helpen, bijvoorbeeld de startersdag: www.kvk.nl/startersdag Vervolgens kun je de administratie een stuk makkelijker maken door te werken met een boekhoudpakket. Dit helpt je om gestructureerd te werken en de overzichten dienen als basis voor je belastingaangifte. Als je niet veel tijd (of zin) hebt om hier veel mee bezig te zijn kun je ook een boekhouder vragen je te helpen met het opzetten zodat je daarna de administratie gedeeltelijk zelf doet en de boekhouder vraagt om bijvoorbeeld de belastingaangifte te doen. Je begint met de bedragen die je gestort hebt toen je begon met je bedrijf. Vervolgens tel je daarbij het resultaat en de privéstortingen gedurende het jaar. Daar trek je de privé onttrekkingen vanaf om zo bij een eindstand te komen. Als er geen privé stortingen en onttrekkingen zijn en je hebt alleen die afschrijving van de auto als resultaat dan is je eindstand lager dan je beginstand.
  2. Je geeft aan dat het contract 31,5 uur per maand is. Dat is één dag per week. Wellicht dat het dan mogelijk is om vakantie en ziekte in te halen. Dat scheelt natuurlijk flink in de jaaromzet. Je bent wel kwetsbaar met een klant die zo'n grote portie van je omzet oplevert. Maar, als je nog enkele van dit soort klanten vindt en 3-4 dagen per week declarabel kan zijn dan wordt het snel financieel interessanter. Wat zijn voor jou de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor een arbeidscontract of contract via je eigen bedrijf?
  3. De inkomstenbelasting bereken je per jaar. Daarop zijn meerdere factoren van belang. Allereerst moet je weten over welk bedrag je inkomstenbelasting gaat betalen. Daarvoor heb je in ieder geval de jaaromzet en alle zakelijke kosten van dat jaar nodig. Ook andere inkomsten zoals loon tel je mee. Vervolgens komt de vraag op hoe de inkomsten meetellen in je aangifte. Zijn het inkomsten uit onderneming of bijvoorbeeld inkomsten uit (fictieve) dienstbetrekking. Afhankelijk van de omstandigheden kun je bijvoorbeeld recht hebben op de ondernemersaftrek en de mkb vrijstelling. Dat scheelt flink in de vraag of je over je winst belasting moet betalen. (http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2015/ondernemersaftrek_2015/ en http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen_inkomstenbelasting_2015/mkb_winstvrijstelling_2015) Om je verder te helpen zou het gratis handboek ondernemen 2015 van de belastingdienst kunnen downloaden - http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen Wil je liever niet teveel leeswerk? Je kan ook eens langsgaan bij de startersdag van de kvk (www.kvk.nl/startersdag) of advies zoeken bij een boekhouder.
  4. Je kan ook veel oplossen door te automatiseren. Door te werken met templates waarop automatisch al informatie staat, zoals jouw bedrijfsgegevens, kun je het facturatieproces versnellen en minder foutgevoelig maken. Een alternatief is ook nog een online boekhoudpakket. Je kan dan klanten aanmaken en hun bedrijfsgegevens invullen. Daarmee moet je zorgen dat jouw gegevens en klantgegevens goed in het systeem staan, vervolgens hoef je bij het maken van een factuur alleen nog maar de klant te selecteren.
  5. Je geeft niet aan hoe je nu de administratie verwerkt. Wellicht dat er ook verbeterpunten zijn door dit verder te automatiseren. Daarnaast kun je ook overwegen om te gaan werken met een externe dienstverlener, zoals een administratiebureau of freelancer, die je administratie gaat verwerken.
  6. Leuk dat je een vof gaat starten met je broertje. Zorg wel dat je hele goede afspraken maakt. Dat is natuurlijk altijd belangrijk maar nog meer als het gaat om zakendoen met vrienden en familie. Omdat je elkaar kent is er soms de neiging juist minder afspraken te maken (regelen we dan wel). Daarbij, als het zakendoen voorbij is wil je nog steeds goede banden hebben met je familie en vrienden. Zorg daarom ook dat je de kosten, omzetten en uren goed bijhoudt. Zo voorkom je onduidelijkheden achteraf en kun je ook makkelijker beoordelen hoe de financiële gezondheid van het bedrijf is. Dat kan weer handig zijn als je beslissingen moet nemen over extra investeringen en als je jullie samenwerking bespreekt.
  7. Als je de kosten inzichtelijk hebt kun je ook een lijstje maken met de posten waarover je nu twijfelt en in dit forum te zetten met daarbij de vraag waar je ze het beste kan indelen.
  8. Het lijkt me ondoenlijk om alle soorten kosten die er zijn in een lijstje te zetten. In een exploitatiebegroting zet je de kosten die je verwacht te maken zodat je inzichtelijk kan maken wat voor omzet je nodig hebt om de kosten te dekken en winst te maken. Als je weet welke kosten je gaat maken kun je ze vervolgens gaan verdelen in de groepen die je noemt. Op ondernemersplein.nl staat naast uitleg ook een voorbeeld van een exploitatiebegroting. Er zijn er vast meer te vinden als je in Google zoekt. Wellicht kan dat ook helpen om je te inspireren voor je eigen exploitatiebegroting. http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/geldzaken/uw-financien-onder-controle/info-en-advies/uw-financieel-plan/exploitatiebegroting/
  9. Als bonnetjes de lastigheid zijn kan je overwegen om een tankpas te nemen, eventueel met de mogelijkheid om parkeerkosten te betalen. Zo krijg je maandelijks een overzichtelijke factuur met specificatie en kun je vanaf daar gaan bepalen welke kosten zakelijk aftrekbaar zijn en hoe je de BTW aangifte doet. Zonder bonnetjes maak je het in elk geval niet makkelijker.
  10. Een boekhoudprogramma kan je in ieder geval helpen om gestructureerd te werken aan je jaaroverzicht en belastingaangifte. Uiteindelijk zal die complexe administratie toch in een belastingaangifte en jaaroverzicht omgezet moeten worden. Daarnaast kun je je afvragen welke managementinformatie je wilt hebben om inzicht te krijgen in je organisatie. Ik kan me voorstellen dat een standaard pakket niet direct perfect past en dat je nog niet de investering wilt maken om een pakket op maat te laten opzetten. Daar kan Excel handig voor zijn.
  11. Je kan verschillende elementen apart op de factuur zetten en de BTW berekenen. De link van Chris bevat duidelijke info over het te gebruiken tarief. Als je meerdere klussen gaat aannemen kom je vaak dezelfde vragen tegen. Dat kan ook een reden zijn om een boekhouder te vragen je te helpen bij het opzetten van je administratie. Als je eenmaal weet hoe de basis werkt kun je daarna veel meer zelf doen. Vervolgens kun je die boekhouder laten meekijken bij het maken van je jaaroverzichten en je belastingaangifte.
  12. Veel fora staan vol met vragen over foutmeldingen in de aangifte dat het saldo fiscale winstberekening niet klopt. Een van de redenen is dat er geen sluitende balans en verlies en winstrekening zijn. heb je die wel dan is het invullen van de aangifte een stuk eenvoudiger. Daarbij, je zult als ondernemer toch ook willen weten hoe financieel gezond je bedrijf is en hoeveel winst je maakt. Wil je besparen op een boekhouder dan kun je ook werken met een online boekhoudpakket waarmee je zelf de balans en verlies- en winstrekening kan maken en je aangifte kan voorbereiden. Je doet dan het invoerwerk zelf en mocht je er toch niet uitkomen dan kun je alsnog een boekhouder vragen om mee te kijken.
  13. En er zijn natuurlijk ook nog de kostenfacturen waarvoor het handig kan zijn om bankafschriften te kunnen importeren. Daarnaast kan een boekhoudpakket je ook helpen met bijvoorbeeld: 1) overzichten van gegevens (balans, resultatenrekening, crediteurenoverzicht, kosten en omzet overzichten per tijdsperiode, etc. 2) voorbereiding van je aangifte BTW en inkomstenbelasting 3) makkelijk toegang geven aan boekhouder/account 4) je bent niet zelf bezig om functionaliteit toe te voegen en te updaten (zoals je met Excel vaak wel zelf moet doen) 5) structuur aanbrengen in je boekhouding
  14. Dit begint een mooie casus te worden met veel elementen. Er komt een punt dat je hier beter een belastingadviseur naar kan vragen, en misschien is dat punt al geweest. Ik kan me ook voorstellen dat de inkomsten nu nog niet voldoende zijn om daar iemand voor in te huren. Hoe dan ook, het is wellicht verstandig om te zorgen dat je wat geld achter de hand houdt voor het geval je inschattingen tegenvallen en je toch meer belasting moet betalen, advies wil inhuren of een bezwaarprocedure wil starten. Als je groei verwacht in NL kun je op enig moment in een betalende positie komen, bijvoorbeeld door een meevaller aan het einde van het jaar. Je zal niet de eerste zijn die even vergeten was dat er dan belasting betaald moet worden en dat kan dan een flinke tegenvaller zijn. Reken je niet te snel rijk.
  15. Om zelf te boekhouden is een basisbegrip van boekhouden wel handig. En pas daarna komt de belastingaangifte. Je kan overwegen om een boekhouder in te huren om je belastingaangifte en jaaroverzicht te maken en deze persoon vragen om je te helpen met het opzetten van je boekhouding zodat je zoveel mogelijk zelf je facturen invoert en bankoverzichten koppelt. En als je het zelf wilt doen scheelt het een heleboel uitzoekwerk als je een cursus volgt of een basisboek bestudeert over boekhouden en belastingen. Overigens is dat ook handig als je een boekhouder zoekt. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk en als ondernemer is het een aanrader om zelf je jaaroverzicht te kunnen lezen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept