• 0

Vermogen vanuit holding door investeren

Beste allemaal,

 

Ik ben eigen ondernemer en heb een BV werkmaatschappij en holding samen met een compagnon.

Nu heb ik een nieuwe ambitie met een andere compagnon; een eigen horecazaak.

 

Ik wil hiervoor een nieuwe werkmaatschappij bv oprichten, en mijn bestaande holding koppelen aan de nieuwe BV. Ook mijn nieuwe compagnon krijgt een eigen holding.

 

Nu heb ik reeds vermogen opgebouwd in mijn eigen holding, en wil deze gedeeltelijk aanspreken om de goodwill en inventaris van het horecabedrijf mee over te nemen. Kunnen dit soort zakelijke transacties vanuit mijn holding, of moet dit privé verlopen via een dividend uitkering ?

 

Ik hoop op wat tips vanaf jullie kant wat de slimste manier is om dit te doen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hvdokk,

 

Allereerst op Higherlevel!

 

en heb een BV werkmaatschappij en holding samen met een compagnon.

Heb je de holding samen met de compagnon of heb je ieder een personal holding? Verderop schrijf je namelijk:

en mijn bestaande holding koppelen aan de nieuwe BV.

Het ene (gezamenlijke holding) is in tegenspraak met het andere (eigen holding)

 

Kunnen dit soort zakelijke transacties vanuit mijn holding, of moet dit privé verlopen via een dividend uitkering ?

Niet lullig bedoeld: maar als je deze vraag moet stellen, heb je behoefte aan professionele begeleiding . Doe jezelf een plezier en schakel een goede boekhouder met horeca ervaring of een fiscalist in. Die investering verdien je dubbel en dwars terug.

 

Dat zelfde advies zou ik in deze situatie overigens ook geven aan ondernemers met grondige kennis van de werking van een BV: daarvoor is deze situatie simpelweg te foutgevoelig :).

 

Ik hoop op wat tips vanaf jullie kant wat de slimste manier is om dit te doen.

Bij deze dus : ga niet doe het zelven met BV's.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hvdokk,

 

Ik het met het vorige advies eens.

 

Strikt technisch beantwoord lijkt het me voor de hand liggen om je Holding eigenaar te laten worden van de aandelen in de nieuwe werkmaatschappij. De reserve in deze Holding is gevormd met niet uitgekeerde winst. Feitelijk bereik je dan dus voordeel ten opzichte van als je vanuit privé betaald (waarover Box 2 is afgedragen). Voordeel is ook dat je toekomstige winsten kunt reserveren in de Holding.

Als je vanuit privé wilt investeren zul je eerst Box 2 belasting moeten betalen. In theorie zou dit weer handiger zijn als je de horeca activiteiten in een Eenmanszaak zou onderbrengen. Mogelijk kan dat door aftrekposten voor de Inkomenstenbelasting aantrekkelijker zijn.

Diverse invalshoeken en voors en tegens. Deze beantwoording geeft aan dat het inderdaad goed is met je accountant om tafel te gaan.

 

Groet, Albert Koerts.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.