• 0

Bijtelling / daadwerkelijke kosten

Goedemorgen,

 

Al jaren rijd ik een 35% bijtelling (op taxatiewaarde) auto, maar ik vroeg mij af hoe dat zit met een 2ehands 25% bijtelling wagen. Dacht eerst namelijk dat als je voor - stel - 40.000 euro incl BTW een auto koopt met een nieuwwaarde van 90.000 euro dat je over 90k 25% moest bijtellen en dan is het al heel snel een no-go.

 

Maar als je de daadwerkelijke kosten regeling kan toepassen; klopt dit rekensommetje dan?

 

40.000 euro aanschaf

8400 BTW

31600 euro over

20% restwaarde (6320 euro)

maakt 25280 euro af te schrijven over 5 jaar = 5026 euro per jaar

 

Neem je de brandstofkosten incl of excl de BTW? Excl ben ik gewend, maar aangezien incl meer bijtelling zou betekenen denk ik dat er incl BTW gerekend moet worden. Met 250 euro per maand is dat 3000 euro.

 

Verzekering kost +/- 100 euro per maand. (uiteraard incl de assurantiebelasting want daar kun je toch niks mee)

 

Dus kosten:

 

Afschrijving 5026

Brandstof: 3000 euro

Verzekering: 1200 euro

Onderhoud: 1000 euro

 

Totaal: 10226 euro ipv de 22500 euro in de normale situatie.

 

En dan nog de BTW correctie lijkt mij?

 

Ok, nog steeds een klap meer dan 3500 bij te tellen in de huidige situatie.. maar klopt de berekening zo? Heb al wat topics doorgelezen maar nergens een volledige berekening zien staan op deze manier.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
maar klopt de berekening zo?

Ja. Maar besef je je ook wat het betekent?

 

Het betekent dat je alle autokosten sowieso al privé betaalt (jouw belastbare inkomen wordt immers verhoogd met de som van alle kosten, per saldo voer je dus 0 aan kosten op) en dat je alleen een klein BTW voordeel overhoudt.

 

Wellicht is privé aanschaffen en zakelijke kilometers declareren +btw verrekenen voor jou gunstiger.

 

 

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.