• 0

Betaal ik teveel belasting?

Ik ben bij een startup gaan werken waarbij ik een eigen idee heb voorgesteld wat ik mocht opzetten. De deal was dat zij een 10.000 euro gingen investeren en ik 45% van de winst als bonus op mijn normale salaris zou krijgen. Dit ging echter zo goed (ongeveer 9000 euro per maand netto winst) dat ze zijn gestopt met hun oorsponkelijke idee waar ik voor was aangenomen en wij richten ons nu volledig op mijn concept.

 

Maar nu komt het ding. Ik krijg nog steeds per maand mijn basis salaris van 2000 euro, maar dit wordt nu afgetrokken van de winst waar ik de 45% over krijg. Daarnaast krijg ik alleen 45% over de winst en dus wordt de investering van 10.000 euro daar ook van afgetrokken en ook de vennootschapbelasting. Tot slot willen ze die 45% bonus per 3 maanden uitbetalen.

 

Nu vraag ik mij af of jullie high levellaars mij kunnen vertellen of dit belastingtechnisch wel de beste oplossing is voor mij. Betaal ik niet te veel belasting als ik ineens een behoorlijk bedrag krijg gestort i.p.v. per maand gewoon 45% van de winst als salaris uitbetaald te krijgen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals ik het lees valt alles onder de noemer loon en dan maakt het niet uit of je het 1 keer per jaar, kwartaal of maand krijgt. Je betaalt over het hele jaar gezien hetzelfde percentage loonbelasting en de hoogte is afhankelijk van hoeveel je in een jaar verdient. Wat je je wel kunt afvragen is of het wel handig is om alles als loon uit te laten betalen in plaats van dat je je winst beter in een holding o.i.d. kunt stoppen. Dat is naar mijn weten fiscaal aantrekkelijker.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0
in plaats van dat je je winst beter in een holding o.i.d. kunt stoppen. Dat is naar mijn weten fiscaal aantrekkelijker.

Daarvoor moet je wel aanmerkelijk belanghouder (5% van de aandelen of meer in de werkmij) zijn, anders blijft het hoe dan ook belast in box 1 (loonheffing)

 

Daarnaast krijg ik alleen 45% over de winst en dus wordt de investering van 10.000 euro daar ook van afgetrokken en ook de vennootschapbelasting.

Hier staat een hoop onzin. Een investering trek je niet van de winst af. En jouw winstuitkering (variabel salaris) verlaagt de belastbare winst: wordt dus - als het goed gebeurd - bepaald voor VPB, en niet erna.

 

Wellicht raadzaam om eens contact te zoeken met een fiscalist? Op deze wijze winst verrekenen lijkt met niet kloppen, en wellicht zijn er zowel voor jou als de aandeelhouders betere opties mogelijk.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.