• 0

Partner 'gratis' mee laten hobbyen in eenmanszaak.

Dag beste mensen,

 

Ik sta op het punt om een eigen bedrijfje ( eenmanszaak ) op te zetten in de visuele sector.

 

Ik heb mij redelijk ingelezen wat betreft het onderwerp als je partner mee wil gaan werken of wat wil gaan doen binnen je bedrijfje, maar helaas nog niet duidelijk antwoord gehad.

 

Bij mij geldt het volgende :

 

Stel, ik werk aan een redelijk groot project. Mijn partner, welke samen met mij woont, vindt het leuk om ook eens wat mee te doen. En doet dit compleet op vrijwillige basis. Het product wordt uiteindelijk door mijzelf als bedrijfje afgemaakt.

 

Nu heb ik van alles over deze meewerkaftrek gelezen, maar vroeg mij af, is dit verplicht? als er helemaal geen andere kosten bij mijn partner komen kijken, aangezien alles bij mij aangeleverd gaat worden en door mijzelf wordt 'afgemaakt'.

 

Hoor het graag van jullie, als deskundigen :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Meewerkaftrek is een aftrekpost in de aangifte van een ondernemer (met allerlei voorwaarden). Daar hoeft de ondernemer natuurlijk geen gebruik van te maken.

 

Een hele andere vraag zou kunnen zijn of er eigenlijk niet sprake is van een VOF (wel een beetje ver gezocht, maar niet onmogelijk) of dat de partner misschien bepaalde rechten kan claimen door zijn/haar inbreng (bijvoorbeeld later, als er iets mis gaat in de relatie of dergelijke).

Maar dat is allemaal maatwerk, afhankelijk van de situatie.

Link naar reactie
  • 0

Dag beste Peter,

 

Bedankt voor uw hele snelle en duidelijke reactie. Als ik het dus goed begrijp, mag mijn partner gewoon meehelpen, en ben ik niet verplicht om iets extra's te doen als ik dat niet nodig acht. Mijn partner is dan vrij om gewoon om lekker mee te knutselen.

 

Er komt voor hem geen enkele vorm van beloning bij kijken, omdat hij het puur vrijwillig doet.

 

 

Voor mij persoonlijk is een eenmanszaak het best geschikt. Ik ben dan ook niet van plan om direct te groeien, Wel vindt ik het belangrijk om te weten wat mag en wat niet mag.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het voor je partner belangrijk is om in de gaten te houden dat hij zijn economische zelfstandigheid niet opgeeft om jouw bedrijf te laten bloeien.

 

Tuurlijk is dat allemaal niet de bedoeling, maar je zal ze de kost moeten geven, de partners die jaren meegewerkt hebben (en tegen geen of weinig beloning) meegewerkt hebben in de zaak, en als de relatie strandt, met niks achterblijven. Kortom, doe jezelf, maar vooral je partner een plezier en maak hier goede afspraken over.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dag Marcel en ook u bedankt voor uw reactie!

 

Mijn partner en ik zitten op 1 hele duidelijke lijn. Mijn partner doet het volledig voor de lol. Relatie gezien is hier absoluut geen sprake van enig gevaar. Dat zit wel snor. Het gaat hier ook niet om verplichtingen maar gewoon voor de leuk af en toe. Mij ging het om het mogen/kunnen en de financiële en belasting technische verplichtingen/verboden die hier eventueel bij kwamen kijken. :)

 

Ik denk dus, mits er iemand ander is die mij nog ergens op moet wijzen, vrij ben om mijn partner wat te laten knutselen in mijn project, zonder dat ik hier iets extra's voor hoef te doen.

 

Allemaal heel erg bedankt voor de snelle en zeer duidelijke reacties, ik heb er geen spijt van hier de vraag eens op tafel te leggen!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom verkoop je als ondernemer niet twee keer een uurtarief? Dan kun je scholen, investeren etc.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.