• 0

Boeking winstbestemming eenmanszaak.

Hier was al eerder een topic over, maar dit is helaas weer gesloten. Daarom nogmaals dezelfde vraag (ik kom er niet uit met de andere forum posts):

 

Volgens de handleiding van mijn boekhoudpakket moet ik na het afsluiten van mijn boekjaar een aantal posten op via een memoriaal boeking weer naar 0 terugzetten. Dit betreft:

 

Resultaat lopend boekjaar’

Prive (stortingen en opnamen)'

 

Gebruikers met een eenmanszaak of een vof zullen gedurende het boekjaar privé-opnamen en privéstortingen hebben geboekt. Deze posten moet u aan het begin van het nieuwe boekjaar met een memoriaalboeking weer op ‘0’ zetten. De tegenboeking is meestal een kapitaalrekening.

Zie punt 3 in de volgende link: http://www.reeleezee.nl/hulp/online-hulp/startgids-eindejaarsverwerking/

 

 

Nu is dit eerder op higherlevel uitgelegd als:

De boekingen worden dan (uitgaande van winst):

 

Resultaat lopend boekjaar

Privéstortingen

Aan Privé opnamen

Aan Eigen vermogen

 

Of ik snap er niets van (goed mogelijk) of in Reeleezee kan ik hier niets mee. In Reeleezee valt "Resultaat lopend boekjaar" namelijk onder "Eigen vermogen". Ik boek het dus af van dezelfde rekening als waar ik het weer op boek?

 

Een screenshot ter illustratie is bijgevoegd als bijlage, zoals ik het nu ingevoerd heb. Hierin valt de post "resultaat lopend boekjaar" dus onder eigen vermogen op de balans. Netto doe ik hier dus (bijna) niets?

 

 

Verder nog iets dat ik nogal opvallend vind: ik heb dit ooit aan mijn boekhouder laten zien met de link naar de Reeleezee handleiding erbij. En die vertelde me toen dat dat niet echt nodig was o.i.d. Lijkt me nogal vreemd? Een latere adviseur kon hier ook niet zoveel mee (maar dit was een belastingadviseur dus die heeft nog een excuus?).

 

2015-07-12_17_56_54-Reeleezee___login.thumb.jpg.3d713cc1e2dc40c239df030ee4def06c.jpg

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of ik snap er niets van (goed mogelijk) of in Reeleezee kan ik hier niets mee. In Reeleezee valt "Resultaat lopend boekjaar" namelijk onder "Eigen vermogen". Ik boek het dus af van dezelfde rekening als waar ik het weer op boek?

 

Een screenshot ter illustratie is bijgevoegd als bijlage, zoals ik het nu ingevoerd heb. Hierin valt de post "resultaat lopend boekjaar" dus onder eigen vermogen op de balans. Netto doe ik hier dus (bijna) niets?

Dat klopt er gebeurd vrij weinig, het is om de jaarsaldi zuiver te houden.

als je de boeking om resultaat en prive opnamen naar nul te boeken hebt gemaakt weet je zeer dat alles wat er nog op staat betrekking heeft op het nieuwe boekjaar, deze bedragen gebruik je namelijk weer in je aangifte inkomstenbelasting.

 

 

Verder nog iets dat ik nogal opvallend vind: ik heb dit ooit aan mijn boekhouder laten zien met de link naar de Reeleezee handleiding erbij. En die vertelde me toen dat dat niet echt nodig was o.i.d. Lijkt me nogal vreemd? Een latere adviseur kon hier ook niet zoveel mee (maar dit was een belastingadviseur dus die heeft nog een excuus?).

 

Ach ja, vraag 3 amsterdamse taxichauffeurs hoe je het snelst van de RAI naar het centraal station komt en je krijgt ook 3 verschillende routes.

zo is het ook met boekhouders.. er zijn meer wegen die naar rome (of het centraal station) leiden

 

De ene boekhouder kiest ervoor om bepaalde balansrekeningen allemaal leeg te boeken (Bijv ook de saldi van alle btw rekeningen) en anderen kiezen ervoor de saldi te laten staan en zij trekken de beginbalans af van de eindsaldi en het verschil is dan het saldo voor het lopend jaar.

 

Persoonlijk ben ik voorstander van het leegboeken van de rekeningen, en dan ook nog met de kanttekening dat de bedragen die je wegboekt overeenkomen met wat je hebt aangegeven voor de inkomstenbelasting (of omzetbelasting) op die manier zie je als niet expert in boekhouden het snelst of je alles hebt aangegeven of dat er nog verschillen zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar is het idee van deze aanpak (het "op 0 zetten" van resultaat & prive uitgaven aan het einde boekjaar) niet dat je dan het volgende boekjaar op 0 begint?

 

Als ik het allemaal zo invoer zoals hierboven op de laatste dag van de laatste maand van een boekjaar en vervolgens kijk naar het eigen vermogen (van de eenmanszaak) op de eerste dag van het nieuwe jaar, dan staat daar hetzelfde? Dat lijkt me niet de bedoeling van hetgeen in de handleiding beschreven wordt?

 

 

Voorbeeld:

 

Jaar 1 aan het einde van het boekjaar:

10.000 omzet

2000 investering (in dit voorbeeld 100% afschrijving in dit jaar)

 

8000 resultaat

 

8000 prive uitgaven (opgenomen als prive opname)

 

Bedrijfskapitaal ("Eigen vermogen"?) op dag 1 van jaar 2 moet dan toch 0 zijn? (in mijn geval is dat dus niet wat er nu gebeurd, er staat gewoon 8000 op dag 1 van het volgende boekjaar)

 

=============

 

Los van bovenstaande, de laatste zin over het "naar 0 zetten" in de handleiding is "De tegenboeking is meestal een kapitaalrekening."

 

Als ik van eigen vermogen naar eigen vermogen boek, dan boek ik toch niet naar een kapitaalrekening? Zoals ik het begrijp boek ik dan van een lopende rekening naar dezelfde lopende rekening (zinloos?)???

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

ja dat is het ook maar je voorbeeld klopt niet.. kennelijk bedoel je dat alle winst is opgenomen als prive opname.

 

in jaar 1 ben je begonnen met EV 0 (voor het gemak.

 

Eigen vermogen 0

resutlaat boekjr credit 8000

prive opnamen debet 8000

 

saldo eigen vermogen einde jaar 0 euro.

 

maar in jaar 2 wil je weer op resultaat 0 beginnen voor de rekening resultaat boekjaar en de rekening priveopnamen.

 

als jou eigen vermogen na boeken van deze posten niet 0 is dan heb je iets anders fout gedaan.

ofwel heb je dan 1 journaalpost niet geboekt ofwel moet je na het maken van de journaalposten nog een speciaal jaarafsluitingsproces draaien in reeleezee voordat je begin balans ook een EV saldo van 0 aangeeft.

Geen idee hoe reeleezee dat doet maar bij sommige pakketten word het resultaat boekjaar of eigen vermogen pas bijgewerkt na het draaien van dit speciale proces.

 

dus boek je

 

resultaat boekjaar 8000 debet

aan eigen vermogen 8000 credit

 

en

eigen vermogen 8000 debet

aan priveopnamen 8000 credit.

 

als je nu alle rekeningen op je balans bekijkt staan ze alle 3 netjes op 0 en geven je EV weer.

 

Link naar reactie
  • 0
kennelijk bedoel je dat alle winst is opgenomen als prive opname.

 

Dit is toch fiscaal gezien aan het einde van elk boekjaar altijd het geval bij een eenmanszaak? En daarmee is dit de hoofdreden om resultaat + prive-uitgaven op 0 te zetten aan het einde van het jaar? Of denk ik nu te fiscaal? :P Zo lijkt de handleiding van Reeleezee het wel te bedoelen? Ze stellen dat je resultaat boekjaar + prive onttrekkingen moet boeken naar prive onttrekkingen aan het einde van het jaar (ongeveer zoals je daar op het laatste in je post aangeeft)?

 

 

Waar het hem in zat is volgens mij de 3e regel in mijn screenshot. Hier had ik "eigen vermogen" (van de eenmanszaak) staan, maar dit moet in het geval van Reeleezee de post "diverse prive uitgaven" zijn (hiermee bedoelen ze prive opnamen). Dus ik boek dan, zoals jij nu aangeeft inderdaad resultaat+prive uitgaven (het eigen vermogen van de eenmanszaak aan het eind van het jaar) naar prive uitgaven. Mijn kennis van boekhoudkundige terminologie was kennelijk zo beperkt dat ik "boeken naar een kapitaalrekening" niet kon vertalen naar "boeken als prive onttrekkingen". ;)

 

Alvast heel erg bedankt, dit is iets waar ik al jaren tegenaan hik en wat professionele boekhouders mij dus niet uit konden of niet uit wilden leggen ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

kennelijk bedoel je dat alle winst is opgenomen als prive opname.

 

Dit is toch fiscaal gezien aan het einde van elk boekjaar altijd het geval bij een eenmanszaak? En daarmee is dit de hoofdreden om resultaat + prive-uitgaven op 0 te zetten aan het einde van het jaar? Of denk ik nu te fiscaal? :P Zo lijkt de handleiding van Reeleezee het wel te bedoelen? Ze stellen dat je resultaat boekjaar + prive onttrekkingen moet boeken naar prive onttrekkingen aan het einde van het jaar (ongeveer zoals je daar op het laatste in je post aangeeft)?

 

 

Waar het hem in zat is volgens mij de 3e regel in mijn screenshot. Hier had ik "eigen vermogen" (van de eenmanszaak) staan, maar dit moet in het geval van Reeleezee de post "diverse prive uitgaven" zijn (hiermee bedoelen ze prive opnamen). Dus ik boek dan, zoals jij nu aangeeft inderdaad resultaat+prive uitgaven (het eigen vermogen van de eenmanszaak aan het eind van het jaar) naar prive uitgaven. Mijn kennis van boekhoudkundige terminologie was kennelijk zo beperkt dat ik "boeken naar een kapitaalrekening" niet kon vertalen naar "boeken als prive onttrekkingen". ;)

 

Alvast heel erg bedankt, dit is iets waar ik al jaren tegenaan hik en wat professionele boekhouders mij dus niet uit konden of niet uit wilden leggen ;)

 

Roel J, had toch gelijk en ik niet (denk ik?). Achteraf dom van mezelf.

 

Heb er nog eens naar gekeken en dit is hoe ik het nu gedaan heb. Het kan goed zijn dat dit niet klopt, ik snap in Reeleezee bijvoorbeeld niet hoe ik van/naar "eigen vermogen" kan boeken. Hier kan ik geen post voor vinden. En eigen vermogen is in Reeleezee op een of andere manier altijd gelijk aan "resultaat lopend boekjaar" en dat is dan maar hoe ik het boek.

 

 

Voorbeeld:

 

 

Einde jaar 1 op de balans is te zien:

 

Eigenvermogen= Resultaat lopend boekjaar = 5000

Totaal prive uitgaven = 1000

 

Begin jaar 2: aanmaken memoriaalpost als volgt:

 

Prive uitgaven credit: 1000

Resultaat lopend boekjaar debet: 1000

 

Resultaat lopend boekjaar en eigen vermogen op de balans aan begin jaar 2 is dan: 4000

Prive uitgaven op de balans aan begin jaar 2 is dan 0.

 

Het verwarrende dat ik niet snap is dat Reeleezee "resultaat lopend boekjaar" onder eigen vermogen zet (die zijn gelijk aan elkaar). Terwijl op de winst-verlies rekening 0 staat. Het woord "resultaat lopend boekjaar" suggereert voor mij dat het om omzet of winst gaat van dat boekjaar, maar dat is blijkbaar niet zo?

 

 

 

 

 

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

resultaat lopend boekjaar is een hulprekening van de eigen vermogen, dus eind van het jaar wordt die nul en tegenrekening zal dan zijn de eigen vermogen als je zegt dat de winst in de onderneming blijft.

 

de resultaat lopend boekjaar helpt je vooral om de winst makkelijker te weten als het jaar niet voorbij is (bv in november).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 299 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.