• 0

Auteursrecht van software (websites)

Kan iemand mij helpen met het volgende. Stel je voor dat ik voor een opdrachtgever een softwareproduct (website) ontwikkel. De software is uniek en wordt alleen door mijn opdrachtgever gebruikt.

 

Als er niets expliciet wordt vastgelegd, bij wie liggen dan de auteursrechten van de software? Liggen deze rechten bij mij als opdrachtnemer of bij mijn opdrachtgever?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Zonder verdere bepalingen liggen de rechten bij degene die de software schrijft.

 

Daarom moet je als opdrachtgever altijd bedingen dat de rechten aan jou worden overgedragen.

Niet alleen voor software, maar ook voor beeldmateriaal, tekeningen, foto's, teksten, slagzinnen, merken, muziek etc.

 

Stel dat het tot een breuk komt met de leverancier, dan ben je je merk of slagzin tenminste niet kwijt.....

 

PS. Lees de volgende post van mij maar even (onderaan):

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=14;action=display;threadid=2612;start=msg20095#msg20095

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

even een aanvulling.

 

de schrijver heeft en houdt altijd het auteursrecht.

 

daarnaast zijn de exploitatie en eigendomsrechten overdraagbaar, of je kan de gebruiksrechten overdragen.

 

gooz en benm hebben wel gelijk, maar als de opdrachtgever (=ondernemer) slim is, bedingt hij altijd dat de eigendoms-, exploitatie- en gebruiksrechten worden overgedragen.

 

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

even een aanvulling.

 

de schrijver heeft en houdt altijd het auteursrecht.

 

daarnaast zijn de exploitatie en eigendomsrechten overdraagbaar, of je kan de gebruiksrechten overdragen.

 

gooz en benm hebben wel gelijk, maar als de opdrachtgever (=ondernemer) slim is, bedingt hij altijd dat de eigendoms-, exploitatie- en gebruiksrechten worden overgedragen.

 

 

 

Wanneer is de overdracht van het gebruiksrecht concreet aantoonbaar? Is een mail met deze toezegging voldoende of moeten daar contracten voor woor worden opgesteld met een dag en handtekening?

Link naar reactie
  • 0

concreet aantoonbaar is een overeenkomst/echte brief door beide partijen ondertekend, waarin duidelijk omschreven is de software waar het om gaat (als geleverd d.d. x, volgens specificaties y d.d. z, op cd d.d. xx met omschrijving xx), waarin aangegeven wordt wie welke rechten heeft tegen welke voorwaarden.

 

google maar een beetje op overdracht rechten op software o.i.d en je komt een eind.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Als er niets expliciet wordt vastgelegd, bij wie liggen dan de auteursrechten van de software? Liggen deze rechten bij mij als opdrachtnemer of bij mijn opdrachtgever?

 

Misschien ten overvloede maar die "opdrachtgever" moet niet je werkgever zijn anders heeft hij sowieso alle rechten.

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

 

gooz en benm hebben wel gelijk, maar als de opdrachtgever (=ondernemer) slim is, bedingt hij altijd dat de eigendoms-, exploitatie- en gebruiksrechten worden overgedragen.

 

 

Als de opdrachtnemer slim is, bedingt hij altijd dat hij daarvoor navenant vergoed wordt.

 

Op www.auteursrecht.nl kun je helemaal uitspitten hoe dit nou écht in z'n werk gaat, want het is best verwarrend.

(Auteursrecht, licentie, persoonlijkheidsrechten)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.