• 0

Bedrijfsovername

Beste HL´ers,

 

Graag wil ik gebruik maken van jullie visie/mening op volgende;

 

Na enige jaren zoeken naar een, voor ons geschikt, bedrijfspand om te starten zijn wij laatst benaderd door een ondernemer die zijn werkzaamheden wilt stoppen.

Dit alles i.v.m pensioen en geen motivatie meer.

Wij zijn zeer enthousiast over deze kans en zijn dan ook in gesprek met hem gegaan.

 

Nu heeft hij een overnamesom genoemd bestaande uit zijn gehele inventaris. Dit kunnen wij financieren en is vele malen voordeliger dan als wij alles nieuw aanschaffen.

Hij zelf heeft hier geen afschrijving meer aan.

Wij willen echter een ander concept neerzetten als dat hij nu doet, ( wel dezelfde handel/branche alleen echt gericht op de huidige en toekomstige consument ) dus we zullen niet álles nodig hebben wat hij nu heeft staan.

 

Tevens heeft hij te kennen gegeven goed voor zijn personeel (tussen 40 en 55 jaar) te willen zorgen, dus als vereiste stelt hij dat wij die overnemen.

Wij vinden dit zeker pleiten en willen hier ook aan voldoen. Wel is het zo dat, aangezien wij een ander concept neerzetten en een andere bedrijfsvoering hanteren, we tegen het risico aanlopen dat het personeel de kont tegen de kribbe aan gaat gooien. Zoals jullie begrijpen zit je als starter daar helemaal niet op te wachten.

 

Wat vinden jullie wijsheid;

 

- Ondernemer staakt zijn bedrijf. Wij kopen zijn inventaris en gaan na verbouwing beginnen aan ons eigen concept + de belofte dat we het personeel overnemen. (deze krijgen dan een nieuw contract aangeboden voor bepaalde tijd zodat zowel wij áls zij de mogelijkheid hebben om te kijken of de samenwerking naar tevredenheid is)

 

óf

 

- wij doen volledige bedrijfsovername inclusief huidige contracten en zien hoe het loopt.

 

óf hebben jullie andere ideeën?

 

Alvast bedankt,

 

Bhees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat vinden jullie wijsheid

 

Om hierover na te denken:

 

Is het personeel goed?

Is het personeel duur?

Zijn zij nodig (de functies)?

Is de apparatuur goed?

Wat is de overnamesom?

Is er goodwill (naamsbekendheid bijvoorbeeld)?

Is het huurcontract goed?

Enzovoort, enz...

 

Niet makkelijk om hier zomaar iets zinnigs over te zeggen, lijkt mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent in beginsel gewoon verplicht het personeel en hun bestaande contracten over te nemen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@Peter_CVinfo

 

Het personeel voldoet aan de wensen van de huidige werkgever, dit wilt niet zeggen dat ze perse aan onze eisen voldoen. Dus hier volgt nog een gesprek over om te kijken welke richting de neuzen op staan.

Het personeel is niet duur in verhouding tot alle overige kosten. Het is echter wel zo dat we een bedrijf beginnen die niet of nauwelijks te draaien valt zonder personeel.

Voordeel van het huidige personeel is dus ook dat ze de handel en klandizie kennen.

 

Het apparatuur is goed, maar sommige voldoen niet aan onze wensen/eisen (lees ouderwets/energievreter)

 

De goodwill qua naamsbekendheid zal er niet zijn aangezien wij een andere naam en volledig andere huisstijl/concept gaan voeren met een hele eigen identiteit.

De enige goodwill die er zou kunnen zijn is het feit dat klanten het personeel al vele jaren kent.

 

Het huurcontract is goed en naar tevredenheid. Zowel van huurbaas als van ons.

 

De overnamesom staat in verhouding tot de overgenomen spullen. Met andere woorden; als wij dit nieuw moeten aanschaffen zijn wij 3x zoveel kwijt. Alles werkt naar behoren, alleen is het gedateerd en zijn er geen garanties meer.

 

 

@ Hans van den Bergh

 

Wij weten dat dit zo is.

Maar gaat dit ook op als de huidige werkgever zijn bedrijf staakt en wij als nieuwe werkgever het personeel in dienst nemen?

Link naar reactie
  • 0

'@Hans van den Bergh Wij weten dat dit zo is. Maar gaat dit ook op als de huidige werkgever zijn bedrijf staakt en wij als nieuwe werkgever het personeel in dienst nemen?'

 

Begin hier maar te lezen: http://www.arbeidsrechter.nl/Bedrijf-verkopen-verhuren-gevolgen-personeel-werkgever-arbeidscontract

 

of dit, misschien beter: http://www.arbeidsrechter.nl/overgang-onderdeel-onderneming-werknemer-werkgever-rechten

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

@Hans van den Bergh

 

Duidelijk! Dankjewel,had deze link zelf nog niet gevonden.

 

Wat is het advies, aangezien huidige werkgever nog niks heeft verteld aan zijn medewerkers?

 

 

Moet hij dat eerst zelf doen en daarna met alle 3 de partijen om de tafel?

 

Ondanks zijn bewoordingen dat er geen ziekteverzuim heeft plaatsgevonden en dat het geen 'vervelende' werknemers zijn, is het toch wel raadzaam om contracten en rapporten op te vragen lijkt mij.

 

We willen gewoon geen lijken in de kast vinden, vandaar.

Link naar reactie
  • 0

Geen 'lijken uit de kast', is voor jou het vertrekpunt en de verantwoordelijkheid van de overdrager. Daar staat onder die links ook het e.e.a. over

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De apparatuur lijkt mij dan weinig meerwaarde geven: is goedkoop, maar gedateerd. Misschien beter om hier van af te zien.

 

Huurcontract is dan natuurlijk lekker, maar iemand anders "zit" daar helaas. Handig als hij/zij wil stoppen zodat jullie het contract kunnen overnemen.

 

Het personeel, althans sommigen, zullen dan blijkbaar erg geschikt zijn voor jullie nieuwe onderneming (misschien!).

 

 

Wel zaak om het juridisch goed in te kleden als jullie alleen het huurcontract (met geschikte personeelsleden eventueel) willen overnemen.

Geen zaak voor een forum, lijkt mij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het hele verhaal kom ik helemaal niets tegen over omzet. Bij personeel hoort ook omzet.

Het lijkt mij heel verstandig te kijken naar:

-welke omzet is er?

-wat is de TW op deze omzet?

-Is de TW dekkend voor de kosten (van personeel bv)

-Als er omzet is en je neemt personeel over dan heb je het snel over " overgang van onderneming" . Dus ook de ancieniteit etc.

-In hoeverre hangt de omzet aan de vorige eigenaar: wil deze nog even aanblijven voor overdracht?

-Het kan handig zijn het in een aparte BV te laten naast jullie eigen bedrijf

 

Een prachtige kans wellicht, maar kijk even goed naar dit soort zaken.

Al neem je alleen het inventaris over, je neemt dus lusten en lasten over. Ik roep maar wat dingen; de ins en outs ken ik niet. Maar wellicht hebben jullie er wat aan.

 

groet

Erik

 

Elke kans komt een keer voorbij: grijp hem!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.