• 0

Activa/Passiva

Hi!

 

Nog een vraagje :)

Ik word helemaal knettergek van dat Activa/Passiva systeem.

Uiteraard zal ik het waarschijnlijk verkeerd begrijpen...

 

Sowieso heb ik daar al vrij weinig in te vullen, meen ik. Vind het maar raar.

Ik lever voornamelijk digitale diensten, en koop voornamelijk diensten/producten in allen onder de 450 EUR. Softwarelicenties heb ik wel, bijvoorbeeld voor VMWare, maar dat koste me slechts 120 EUR dus is kennelijk niet hoog genoeg om in te tikken en dat moet je dan direct inboeken onder je kosten...

(En ook geen idee of je daar iets van kan/mag/moet afschrijven ofzo.)

En maandelijkse licenties voor wat support software, maar die vallen ook onder de 450 per stuk.

 

Ik kon dus werkelijk niets verzinnen wat ik in moest vullen bij activa/passiva, want een laptop van de zaak (tevens ook deel privegebruik, maar dat terzijde want dat wordt elders weer verrekend) is pas dit jaar aangeschaft; daarvoor zat ik gewoon op een systeem dat ik al lang en breed had aangeschaft.

En het saldo van de zakelijke rekening? Alles wat er nog op staat is een overblijfsel van winst. Maarja, dat wordt bij eenmanszaak toch gezien als privevermogen; en niet als zakelijk vermogen, immers of het geld nu op zakelijke of prive rekening staat maakt helemaal niets uit... Blijkbaar.

Het is verschrikkelijk onduidelijk, en de website van de belastingdienst geeft hier exact nul komma nul uitleg over. Het hele activa/passiva systeem komt bij hen niet eens voor op de site, behalve wat minimale opmerkingen en iets over landbouw.

 

 

Maar goed, nu heb je dat stukje "Vorderingen" (Activa) en "Kortlopende schulden" (Passiva).

Dat is het enige waar ik me iets bij kan voorstellen, want daar willen ze saldi weten van omzetbelastingen.

De volgende situatie doet zich voor:

 

- Aan het begin van het boekjaar 2014 had ik nog geld (laten we zeggen 100 euro) tegoed van de belastingdienst over 4e kwartaal 2013, teruggave omzetbelasting

- Dit hebben ze uiteraard netjes gelapt, dus prima.

- Einde boekjaar is het 50 (voorbeeld), want nu hebben ze voor het 4e kwartaal 2014 nog 50 EUR van mij tegoed.

 

Maar wat ik ook invul, er is altijd wel een fout:

- Of de software gaat mekkeren dat passiva/activa niet in balans is, omdat activa bij vorderingen op -100 staat; maar in passiva dat niet opgevoerd is. Dat is verplicht... Okee, dan gaan we dat doen:

- Als ik in passiva bij kortlopende schulden het bedrag invul, en of ik nou 100 of -100 invul en in welke van de twee dat ook is (begin of einde van het jaar), dan blijft de foutmelding komen dat ik niet zowel een vordering als een schuld mag invoeren, maar OF het een OF het ander.

 

Ik heb werkelijke alle mogelijke combinaties geprobeerd, ook activa omwisselen met passiva en weet ik veel wat allemaal; het blijkt niet mogelijk te zijn om het

- Of in balans te krijgen

- Of de bedragen in te vullen, de software weigert: je mag het NIET invullen.

 

Wat doe ik nou fout? o0

 

 

Dus stel, ik kreeg voor 't 4e kwartaal 2013 nog 100 euro van de belastingdienst, en in 1e kwartaal 2015 bleek dat ze over het 4e kwartaal van 2014 nog 50 euro van mij kregen die in het 1e kwartaal 2015 is betaald... Wat vul je dan in hemelsnaam in bij Activa/Passiva voor 2014?

 

... Of is het gewoon beter om dat hele Activa/Passiva spul helemaal over te slaan? 0o

 

 

 

En nog een klein vraagje erbij:

Bij priveonttrekkingen, daar moet je toch invullen wat je:

- Hebt overgeboekt van zakelijk naar je priverekening?

- Uitgaven die je hebt gedaan vanaf de zakelijke rekening voor prive zaken? (Bijv: aanschaf auto (prive), fors bedrag; dus maar direct vanuit de zakelijke rekening gedaan in plaats van eerst naar prive te storten en dan weer met prive betalen; per saldo boeit dat toch vrij weinig: de onttrekking blijft hetzelfde.)

 

Ik heb namelijk het winst/verlies gedeelte met de volgende formules berekend:

Netto-omzet: ((Totaal IN - afgedragen BTW) - rente) + teruggevorderde BTW = netto in

Inkoopkosten: (Totaal UIT - transactiekosten)

Transactiekosten: onder overige bedrijfskosten eraf

Rente: onder financiele baten erbij

---------------------------------- +/-

== Saldo winst/verlies

 

En dan wat je zoal hebt uitgegeven van de winst voor jezelf, moet toch bij priveonttreking komen?

Of is dat totaal niet van belang bij een eenmanszaak/ZZP en moet je dat zelf weten omdat de gehele winst toch wordt gezien als priveinkomen onder jou verzamelinkomen; of je het nu direct aan jezelf hebt uitbetaald of gewoon lekker op de zakelijke rekening hebt laten staan en er af en toe wat vanaf snoept?

 

Wordt ook nog knap lastig, gezien in eerste instantie, omdat ik nog niet als ondernemer werd gezien, er ook geen sprake was van een zakelijke rekening (behalve PayPal). Dat is een stukje verderop in het boekjaar pas van stal gehaald omdat er een paar mega-opdrachten binnen zijn gesleept waardoor ik opeens te maken kreeg met het voldoen aan urencriterium en andere voorwaarden voor de onderneming; en dus recht heb op bepaalde aftrek, et cetera; en derhalve de boel maar eens ging scheiden. Maar probeer dan nog maar eens uit te vinden wat nou exact vanuit het zakelijk vermogen is betaald en wat niet...

 

 

Toch maar eens zoeken naar een boekhouder... Ik dacht: met zo weinig transacties (forse bedragen, maar toch... Heel makkelijk te berekenen allemaal.) moet het heel makkelijk rond te krijgen zijn, maar dan kende ik de belastingdienst nog niet! :)

Dit is zo extreem complex...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo extreem complex is het nu ook weer niet hoor. Er zijn genoeg ondernemers prima in staat om zelf hun boekhouding en aangifte inkomstenbelasting te doen. Duidelijk is wel dat jij er weinig kaas van hebt gegeten. Dus doe een cursus, koop een goed boekhoudprogramma en/of besteed het uit aan een boekhouder. Succes!

 

Nb. er is wel degelijk verschil tussen privé vermogen (box 3) en zakelijk vermogen (box 1), ook voor een eenmanszaak.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Nog een vraagje

Ik word helemaal knettergek van dat Activa/Passiva systeem.

Uiteraard zal ik het waarschijnlijk verkeerd begrijpen...

Iets leren over Activa en Passiva?

Ik heb een leuke gevonden. 'Jaarrekening lezen voor dummies'. Niet denigrerend hoor, maar vond het ook leuk om het eens in te zien en is gratis te downloaden. Hoofdstuk 1 en hoofdstuk 4 t/m 6, geeft al een redelijke start voor inzicht naar de termen in de belastingaangifte.

Kun je iets uit halen over Balans en Resultaat Rekening en tevens wat een jaarrekening is wanneer een boekhouder dit voor je in de toekomst kan aanmaken.

 

Wil je met boekhouden aan de slag dan kun je volgens mij wat leren in 'Boekhouden voor Dummies' ook op het internet te vinden. Boekhouden geeft je in feite de glijbaan voor een vloeiende invulling van de aangifte.

 

Ook zelf even gelezen dat Luca Pacioli het dubbel boekhouden (debet/credit) bedacht heeft, in de bloeiperiode van de Renaissance in het welvarende Italië:

"Door elke post op twee rekeningen te boeken, een aan de debetzijde en een aan de creditzijde, worden eventuele fouten uiteindelijk altijd gevonden."

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om zelf te boekhouden is een basisbegrip van boekhouden wel handig. En pas daarna komt de belastingaangifte. Je kan overwegen om een boekhouder in te huren om je belastingaangifte en jaaroverzicht te maken en deze persoon vragen om je te helpen met het opzetten van je boekhouding zodat je zoveel mogelijk zelf je facturen invoert en bankoverzichten koppelt.

 

En als je het zelf wilt doen scheelt het een heleboel uitzoekwerk als je een cursus volgt of een basisboek bestudeert over boekhouden en belastingen. Overigens is dat ook handig als je een boekhouder zoekt. Uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk en als ondernemer is het een aanrader om zelf je jaaroverzicht te kunnen lezen.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.