• 0

Wie betaald welke btw

Stel ik ben fabrikant en lever aan distirbuteur, de levert vervolgens aan de datailhandel, die op zijn beurt weer aan de consument.

 

Wie betaald dan wat

 

uit de fabriek 10 euro ex. btw.

 

distributeur 14 euro ex. btw

 

detailhandel 18 euro ex. btw.

 

consument 23 euro ex. btw

 

Misschien een beetje een vreemde vraag, want alleen de consument kan de btw niet verrekeken. alleen is het echt zo simpel?

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi dklompalberts (lekker lange naam zo ;))

 

Wat wil je precies weten? Elke schakel moet de BTW aan de leverancier betalen (mits het uit het zelfde land is) en alleen de consument kan deze nergens verrekenen. Of te wel;

 

Jij als fabrikant ontvangt van de distributeur 10 euro + 19% btw = 11,90

De detailhandel betaalt aan de distributeur 14 euro + 19% = 16,66

De consument uiteindelijk moet aan de kassa 21.42 euro (18 *1.19) betalen aan de detaillist.

 

Nu ik dit lijstje maak merk ik meteen dat jouw overzicht een eigenaardigheid heeft, want er staan 4 prijzen terwijl het er maar 3 kunnen zijn. Want de consument verkoopt het product niet verder. En als je bedoelt dat de consument 23 euro moet betalen dan neem ik aan dat de 10 euro bij de fabriek de kostprijs is en de 14 euro de verkoopprijs voor de fabrikant?

 

Ten aanzien van de BTW vraag is het dus zo dat iedereen btw moet betalen aan zijn specifieke leverancier, maar dat alle bedrijven dit kunnen verrekenen met de BTW die ze ontvangen. Of te wel de distributeur ontvangt 2,66 euro aan BTW en heeft aan de fabrikant al 1,90 euro betaald. Dat betekent dat de distributeur nog maar 0,76 euro hoeft over te maken naar de belastingdienst.

 

Heb je zo antwoord op jouw vraag?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Het is belasting over toegevoegde waarde. Elke schakel in de keten incasseert die belasting (zeg) 19% over zijn verkoopprijs, maar mag daar in zijn btw-aangifte de betaalde belasting op de inkoopprijs vanaf trekken.

 

De fabrikant incasseert 1,90 euro over 10 euro verkoopprijs, de distributeur incasseert 2,66 euro maar kan daar 1,90 euro vanaf trekken, de detaillist krijgt 3,42 euro maar mag daar 2,66 vanaf halen. Per saldo betaalt elke partij dus alleen 19% over het verschil tussen inkoop en verkoop, en toch krijgt de belasting aan het einde 19% over het hele bedrag.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde met deze vraag onderzoeken wat de marge van de distributeur en de detailhandel is.

 

Begrijp ik het goed dat (inderdaad het product kent 19 % BTW) de volgende rekensom hier van toepassing is;

 

detailhandel: 18 euro + 19% = 21,42 inkoop

consument: 23 euro + 19% = 27,37 euro verkoop

 

bij de detailhandel heb je het btw voordeel niet, 23-18 is 5 euro marge

 

maar bij de distributeur;

 

distributeur: 14 euro + 19% (2,66 euro BTW) = 16,66 inkoop

detailhandel: 18 euro + 19% (3,42 euro BTW)= 21,42 euro verkoop

 

de distributeur heeft hier toch een voordeel op de btw??

 

omdat; 18-14 = 4 euro marge + (3,42 - 2,66 euro BTW) = 4,76 euro marge.

 

Klopt mijn berekening??

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

:-[

Nee, de marge is gewoon het verschil tussen inkoop en verkoopwaarde ex BTW....

De btw is puur iets wat je "namens" de belastingdienst incasseert.....

Je krijgt de betaalde btw terug en moet de ontvangen btw weer afdragen...

Dus de BTW gaat geheel buiten de marge om en heeft alleen een cashflow effect.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie antwoorden, ik had al zo'n donkergrijs vermoeden.

Maar voor je het weet hou je meer over dan je denkt :D

 

 

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.