• 0

Auto te veel afgeschreven

In maart 2010 heb ik een auto op de zaak gekocht die ik ook privé gebruik. Aanschafprijs 24.900 euro

 

Al die jaren heb ik 20 % van de aanschafprijs per jaar afgeschreven zonder rekening te houden met de restwaarde, dus 4.980 euro per jaar.

 

Over 2014 moet ik nog aangifte doen. Boekwaarde per 1-1- 2014 is 5.810 euro. Dit is al ruim onder de restwaarde van ca. 7.000 euro per heden.

 

Mag ik dit jaar de afschrijving achterwege laten of moet ik de bestendige gedragslijn van 20 % afschrijving van de aanschafprijs volgen?

 

Over 2014 niet meer afschrijven levert weliswaar minder aftrekbare autokosten op maar ook minder bijtelling omdat de overige autokosten ( ca. 4.000 euro) lager zijn dan de bijtelling van 6.225 (25% van 24.900). Bovendien heb ik dit jaar 2015 bij verkoop of overheveling naar privé minder boekwinst (n.l. 5.810 euro minder als ik ook in 2015 niet het laatste restant van 830 euro afschrijf), hetgeen belastingtechnisch ook gunstig is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

of moet ik de bestendige gedragslijn van 20 % afschrijving van de aanschafprijs volgen?

[...]

Aanschafprijs 24.900 euro

Je moet een (bestendige) gedragslijn volgen die onafhankelijk is van de vermoedelijke uitkomst. En is die aanschafprijs inclusief of exclusief btw? Heb je bij de aanschaf btw teruggevraagd over de aankoopprijs? Ik ga er voor de rest van dit bericht even vanuit dat dit niet het geval is.

 

Al die jaren heb ik 20 % van de aanschafprijs per jaar afgeschreven zonder rekening te houden met de restwaarde, dus 4.980 euro per jaar.

Laten we even (voor het gemak) stellen dat op 1 maart 2010 6.900 euro een realistische restwaarde zou zijn geweest per 1 maart 2015. De maandelijkse afschrijving stellen we dan op een makkelijke 300 euro per maand (~ 14½%/jr). In dat geval zou de boekwaarde het volgende patroon hebben gevolgd:

 

01-03-2010 24.900 euro

31-12-2010 21.900 euro

31-12-2011 18.300 euro

31-12-2012 14.700 euro

31-12-2013 11.100 euro

31-12-2014 7.500 euro

 

Persoonlijk zou ik bij het constateren van deze fout het in ieder geval even documenteren (fouten maken is menselijk). Vervolgens zou ik voor het jaar 2014 een negatieve afschrijving hanteren van ongeveer 140 euro per maand, zolang je aan het eind van 2014 maar goed uitkomt. De afschrijving valt in 2014 dan dus per saldo in de winst. In 2015 kun je dan weer verder met de correcte afschrijving van 300 euro per maand.

 

Voor het overige zou ik maar héél voorzichtig zijn om 'belastingtechnisch' slim proberen te willen zijn door je bijtellingspercentage te verlagen voor 2014, omdat je kosten door deze correctie zogenaamd zo "lekker laag" zijn. Ik vind dat je daarmee ook nog fiscaal wil profiteren van je eigen fouten. Het lijkt me dat geen enkele belastinginspecteur die daar vrolijk van wordt!

 

Je zou hooguit even kunnen bekijken wat het bijtellingspercentage zou zijn geweest in 2010 t/m 2014 als je de correcte afschrijving had gehanteerd. Ik zou vervolgens alleen een correctie hanteren, zo lang de cumulatieve bijtelling over de hele periode t/m eind 2014 maar juist is.

 

Bij het overhevelen van de auto naar privé zul je verder een marktconforme prijs moeten berekenen, eventueel met btw, en dus niet de 'restwaarde' die je met terugwerkende kracht hebt bedacht. Dat levert dus een boekwinst of -verlies in 2015 op.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Zoals jij het afschrijvingspatroon hebt uitgerekend had het inderdaad moeten zijn.

Voor correctie hiervan ga je zelfs nog verder dan ik vroeg: negatief afschrijven i.p.v. niets meer afschrijven zoals ik voorstelde.

Door niets meer of zelfs negatief af te schrijven profiteer ik inderdaad van mijn eigen fout. Dat is zeker niet de bedoeling. Daarom blijf ik maar gewoon 20% van de aanschafprijs afschrijven en daarmee voldoe ik aan de bestendige gedragslijn en aan de afschrijvingstermijn van 5 jaar. De boekwinst (verkoopprijs/marktwaarde minus boekwaarde) bij verkoop of overbrenging naar privé compenseert het te veel afgeschrevene (de boekwaarde staat immers op 0 terwijl dat de restwaarde had moeten zijn).

Link naar reactie
  • 1

Ik zou over 2014 niet meer afschrijven (ook niet negatief, op het gebied van willekeurige afschrijving is daar wel eens over geprocedeerd en de rechter vond het flagrante nonsens), aangifte doen, en een briefje naar de Belastigndienst sturen met je verhaal. Als zij het de moeite vinden om te corrigeren, zullen ze dat doen, maar ik vermoed dat ze zeggen 'nou, we laten het maar even zo he'.

 

Het is vermoedelijk zelfs nog aannemelijk te maken dat jij bij aanschaf in 2010 verwachtte dat de auto tot begin 2014 mee zou gaan en dan nog 5800 waard zou zijn, en dat rechtvaardigt dan min of meer een afschrijving van 20% per jaar, dus je zit m.i. niet eens per se aan de verkeerde kant van de wet.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou over 2014 niet meer afschrijven (ook niet negatief, op het gebied van willekeurige afschrijving is daar wel eens over geprocedeerd en de rechter vond het flagrante nonsens), aangifte doen, en een briefje naar de Belastigndienst sturen met je verhaal. Als zij het de moeite vinden om te corrigeren, zullen ze dat doen, maar ik vermoed dat ze zeggen 'nou, we laten het maar even zo he'.

Interessant! Was dat deze zaak? Hoewel de zaak op het gebied van willekeurige afschrijving was, wordt in paragraaf 4.4 nog extra benadrukt dat deze afschrijvingsbeperking ook geldt voor 'reguliere' afschrijving.

 

Hoewel met de intentie om de fiscus juist niet te benadelen (of lastig te vallen met correctieverzoeken), slik ik hierbij mijn woorden over negatieve afschrijving in. :-[ Eens afgeschreven is blijkbaar altijd afgeschreven, ook als dat abusievelijk was.

 

In dat geval zou TS dus inderdaad helemaal niets meer moeten afschrijven, mits het 5 jaar geleden redelijk was om aan te nemen dat de restwaarde 5 jaar later 5.800 euro zou zijn - en dat is de vraag (ook met de kennis van toen).

 

Maar goed, TS leek de auto naar privé te willen overhevelen (of heeft dat reeds gedaan). In dat geval valt het verschil tussen de (realistische) verkoopprijs en de wellicht iets te ruime afschrijving alsnog in de winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Interessant! Was dat deze zaak? Hoewel de zaak op het gebied van willekeurige afschrijving was, wordt in paragraaf 4.4 nog extra benadrukt dat deze afschrijvingsbeperking ook geldt voor 'reguliere' afschrijving.

Nu ik er nog eens naar kijk, denk ik inderdaad dat dit 'm was.

 

Het eventueel te veel afgeschreven bedrag zou altijd in de winst vallen, dus in dat opzicht kun je beredeneren dat de fiscus toch altijd wel haar deel krijgt. Is natuurlijk niet helemaal waar, zoals je zelf al aangaf, als je mag gaan schuiven met afschrijvingsbedragen kunnen substantiële belastingvoordelen behaald worden, vandaar dat in veel gevallen aan regels gebonden is.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het eventueel te veel afgeschreven bedrag zou altijd in de winst vallen, dus in dat opzicht kun je beredeneren dat de fiscus toch altijd wel haar deel krijgt. Is natuurlijk niet helemaal waar, zoals je zelf al aangaf, als je mag gaan schuiven met afschrijvingsbedragen kunnen substantiële belastingvoordelen behaald worden, vandaar dat in veel gevallen aan regels gebonden is.

Ik heb die uitspraak toch nog even goed bestudeerd. Nu snap ik de overweging op dit punt in deze casus wel. Hier probeerde volgens mij iemand de willekeurige afschrijving te misbruiken door haar negatief te maken om te kunnen sturen op winst. En door deze 'winst' kuntsmatig op te krikken konden verliezen uit het verleden worden verrekend. De fiscus werd hierdoor ook nog eens voor een flink bedrag benadeeld.

 

Daarom voelt de vierkante en expliciete overweging van de rechter (negatief afschrijven kán niet, nooit niet) op dit punt wel een beetje onrechtvaardig voor mensen die serieus te goeder trouw (weliswaar op eigen houtje) een fout uit het verleden proberen te corrigeren, zonder benadeling van de fiscus. Aan de andere kant zou zo'n muizengaatje wellicht ook een Doos van Pandora openen, waarbij steeds meer ondernemers te "goeder" trouw een "correctie" op hun afschrijvingen gaan inboeken. Daarmee zouden zelfs niet willekeurige afschrijvingen feitelijk min of meer willekeurig worden.

 

Nou ja, in ieder geval een interessante zaak!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heren bedankt voor jullie uitleg en speurwerk. Blijf ik met het knagende gevoel zitten dat ik toch profijt trek van niet meer afschrijven over 2014 en 2015.

 

Met afschrijving 2014 2015 Totaal over 2 jaar

 

Beginbalans 5810 830

 

Afschrijving 4980 830

Andere autokosten 4000 2000

 

Bijtelling 6225 2830

 

Winst/verlies op auto -2755 0

 

Boekwinst 2015 bij verkoop à 7.000 7000 4245

 

 

 

Zonder afschrijving 2014 2015 Totaal over 2 jaar

 

Beginbalans 5810 5810

 

Afschrijving 0 0

Andere autokosten 4000 2000

 

Bijtelling 4000 2000

 

Winst/verlies op auto 0 0

 

Boekwinst 2015 bij verkoop à 7.000 1190 1190

 

 

Bovendien kan ik bij wél afschrijven er ook nog voor kiezen de auto op de zaak te laten staan, dus niet verkopen of overbrengen naar privé. De autokosten zijn dan gelijk aan de bijtelling. Per saldo 0 dus. Ook kan ik dan de zakelijk gereden kilometers niet voor 0,19 cent aftrekken. Maar omdat ik sinds kort niet meer dan 3.000 kilometer per jaar zakelijk rij mis ik dan een aftrekpost van 570 euro. Daar staat tegenover een marktwaardedaling van de auto ca. 1.200 per jaar. Na 5 jaar is de boekwinst dan gedaald van 7.000 euro nu naar nihil dan. Dat heeft me dan wel 2.850 euro (5 * 570) gekost maar een voordeel van 7.000 opgeleverd.

 

Link naar reactie
  • 0

Bovendien kan ik bij wél afschrijven er ook nog voor kiezen de auto op de zaak te laten staan, dus niet verkopen of overbrengen naar privé. De autokosten zijn dan gelijk aan de bijtelling. Per saldo 0 dus. Ook kan ik dan de zakelijk gereden kilometers niet voor 0,19 cent aftrekken. Maar omdat ik sinds kort niet meer dan 3.000 kilometer per jaar zakelijk rij mis ik dan een aftrekpost van 570 euro. Daar staat tegenover een marktwaardedaling van de auto ca. 1.200 per jaar. Na 5 jaar is de boekwinst dan gedaald van 7.000 euro nu naar nihil dan. Dat heeft me dan wel 2.850 euro (5 * 570) gekost maar een voordeel van 7.000 opgeleverd.

OK, even afgezien van dit fiscale gevogel: om wat voor auto gaat het eigenlijk? En hoeveel kilometer staat er op de teller?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.