• 0

Importeren elektronica China

Beste leden,

 

Wij hebben het voornemen om een bepaalde product zelf te gaan importeren. Momenteel nemen we het af van leveranciers in Europa welke het op de Europese markt brengen. De reden dat wij niet meer willen inkopen via hun is dat zij niet meer aan onze vraag kunnen voldoen.

 

Nu zijn wij bekend met het feit dat wij eindverantwoordelijk zijn voor de producten die wij willen importeren vanuit China. Wij zijn daarom aan het kijken of wij ons hier tegen kunnen verzekeren. Het product wat wij willen importeren zijn drones in het segment tussen speelgoed en het echte werk in.

Het merk wat wij willen inkopen wordt in heel Europa actief verkocht. De leverancier heeft geen vast importeur in Europa. De producent van de producten bied op hun site rapporten aan van TÜV Rheinland. Wat ik begrijp is dat dit een partij is welke fabrieksprocessen en producten keurt voor de Europese markt. Is er iemand bekend met deze partij?

 

Ik heb al eens vernomen dat verzekeraars niet zo happig zijn op het verzekeren van elektronica uit China. Als een fabrikant alle documenten als CE keuring ed kan aanleveren maak je dan meer kans bij een product aansprakelijkheidsverzekering?

 

Er is in de afgelopen 2 jaar nog nooit iets geks gebeurd met de producten die wij verkopen, maar ik zou me er toch wel graag voor willen indekken.

 

Iemand die mij hier meer over kan vertellen? Hoe gaan verzekeraars hiermee om? Iemand bekend met TÜV Rheinland? Wat zouden de kosten zijn van een dergelijke verzekering?

 

Alvast bedankt.

 

Erwin

 

[typefout titel gecorrigeerd]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is er iemand bekend met deze partij?

De Duitse TNO, een gerenommeerd keuringsinstituut en Europees marktleider voor keuringen, CE markeringen et cetera. Ik heb er hier op Higherlevel al diverse malen over geschreven

 

Ik heb al eens vernomen dat verzekeraars niet zo happig zijn op het verzekeren van elektronica uit China. Als een fabrikant alle documenten als CE keuring ed kan aanleveren maak je dan meer kans bij een product aansprakelijkheidsverzekering?

Over het algemeen: ja. Maar specifiek voor (echte) drones ligt dat een stuk lastiger. Dat komt vooral doordat de wetgeving in rap tempo wijzigt (max hoogte per 01-07 naar 120 meter, per 1-10 naar 50 meter, uitsluiting gebieden in APV) en verzekeraars nog steeds bezig zijn met een gezamenlijke richtlijn voor drone-risico's.

 

Iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Zeker. Ik ben al enige tijd actief voor een grote Europese importeur van drones. Ook die variëert van speelgoed tot het "echte werk" heli- en quadcopters met een vlieghoogte van 100-150 meter met HD Camera etc. Het zou me dan ook niet verbazen als jij op dit moment van deze importeur gebruik maakt (naam begint met een W?)

 

Hoe gaan verzekeraars hiermee om?

terughoudend

 

Iemand bekend met TÜV Rheinland?

Ja, zoals vermeld

 

Wat zouden de kosten zijn van een dergelijke verzekering?

Sterk afhankelijk van het soort producten, volumes, beschikbare rapportages, voorwaarden.

 

Ik heb één speelgoed-importeur als klant die voor productaansprakelijkheid een Lloyds of London dekking heeft voor een bespottelijk lage prijs van € 500,- per jaar, maar ik heb ook recent een HL klant heel blij gemaakt met een premie die een factor 9 hoger lag (maar dat was dan ook géén speelgoed)

 

Alvast bedankt.

Erwin

Stom toeval, maar kan het kloppen dat we elkaar al kennen, Erwin?

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Wij hebben inderdaad al wat verzekeringen lopen en kort hebben we hier ook wat contact over gehad. Ik wilde het nog even wat breder op een forum plaatsen om te zien of er nog mensen input hadden.

 

Wij weten de beperkingen, maar een groot deel van ons assortiment heeft maar een bereik tot 50 meter.

 

Erwin

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn eigenlijk de risico's die je zou willen verzekeren? En in hoeverre vallen die buiten de dekking van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?

 

Is dat bijvoorbeeld neerstorten met materiële schade tot gevolg, persoonlijk letsel of anders? Wild gedacht raken van andere vliegende objecten?

 

Is dat niet eerder de verantwoordelijkheid van de gebruiker?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

En in hoeverre vallen die buiten de dekking van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?

materiële schade of letselschade als gevolg van een gebrek aan het product valt niet onder de normale bedrijfaansprakelijkheidsverzekering, maar onder productaansprakelijkheid

 

Is dat niet eerder de verantwoordelijkheid van de gebruiker?
Niet als de schade (mede) veroorzaakt is door een gebrek aan het product zelf: dan is het de verantwoordelijkheid van de fabrikant of - bij producten die geproduceerd zijn buiten de EU- de importeur. Dat is dwingend recht waar niet van afgeweken kan of mag worden.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.