• 0

starter: willekeurige afschrijving en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

Kun je in het 1e jaar de investering van circa 4000 euro als starter als willekeurige afschrijving ineens afschrijven en daarnaast gebruik maken van de KIA?

 

Ik ben onlangs gestart als ZZP-er en wil een computer met 2 schermen en bijbehoren kopen en het liefst alles dit jaar afschrijven. Volgens de willekeurige afschrijving als starter is dit mogelijk. En als ik het goed heb, kan ik de BTW ook terug vorderen. Maar heb ik dan daarnaast ook recht op de KIA? Dus 3-dubbel belastingvoordeel?

 

Ik twijfel, klinkt te mooi om waar te zijn. Wie weet het antwoord?

 

En hoe werkt het dan?

- BTW uiteraard volledig terug te vorderen

- willekeurig afschrijven bedrag van investering excl BTW

- KIA 28% van ?

 

(En deze wordt dan net zoals de zelfstandigenaftrek van de WuO afgetrokken? En de berekening 14% MKB-winstvrijstelling komt pas na de aftrek van tevens de KIA?)

 

(met liefst een bron die ik kan gebruiken, ik kom er zelf niet uit op belastingdienst.nl)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja

 

KIA is 28% van investeringsbedrag, als jij in de winkel 4.000 pint en een correcte factuur meekrijgt mag je 694,21 btw terugvorderen en is je investering dus 3.306, dáárover wordt de 28% KIA berekend.

 

Overigens kun je de btw alleen terugvorderen als je de computer gebruikt voor btw-belaste prestaties.

De zelfstandigenaftrek heb je alleen recht op als je aan het urencriterium voldoet, ofwel in dit kalenderjaar ten minste 1225 uur aan je onderneming besteden. Ik weet niet wanneer je gestart bent (onlangs), als dat vorige week was, zouden die 1225 uur misschien lastig kunnen worden.

 

De (willekeurige) afschrijving van 3306 is onderdeel van je winstbepaling. Stel dat je los van die afschrijving 35.000 omzet hebt en 5.000 overige kosten, dan wordt het sommetje:

 

omzet 35k

-/- overige kosten 5k

-/- afschrijving 3306

---------

winst 26.694

 

-/- KIA 926

 

fiscale winst: 25.768

 

-/- zelfstandigenaftrek 7.280

-/- startersaftrek 2.123

 

winst na ondernemersaftrek: 16.365

 

-/- mkb-winstvrijstelling: 14% van 16.365: 2291

 

belastbare winst: 14.074

(dat bedrag wordt opgeteld bij je andere bronnen van inkomen 'uit werk en woning' dus bijvoorbeeld loon, ww-uitkering, hypotheekrente-aftrrek etc.) en de opstelsom van dat alles wordt progressief belast.

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie Marcel! Het is me helemaal duidelijk. :)

 

Ik wist niet dat bedrijven zoveel voordeel hebben bij investeringen. Ik betaal dan namelijk nog slechts 30% van het aankoopbedrag incl BTW. Dat is toch heel bijzonder. Ik zal eens een mooie Apple combinatie gaan uitzoeken! :)

 

En de uren ga ik misschien toch nog halen dit jaar. Ik heb eerder dit jaar studies gedaan en daarvoor examens behaald, welke ik nodig heb om mijn bedrijfsactiviteiten uit te kunnen voeren. Dus dan wordt het toch nog een mooi fiscaal jaar! :)

Link naar reactie
  • 0

Heb je al uitgezocht of je studie-uren meetellen voor het urencriterium?

 

Ergens heb ik het idee dat je jezelf voorbarig rijk rekent. Zelfs met fiscaal voordeel moet je het geld wel eerst verdienen. Afhankelijk van je resultaat kan het fiscaal aantrekkelijker zijn om juist niet alles in het eerste jaar af te schrijven. Willekeurig betekent dat je zelf kunt kiezen en wellicht is afschrijving in jaar 2 wel veel voordeliger!

Link naar reactie
  • 0

Bedenk wel dat als je nu alle afschrijvingskosten ten laste brengt van de winst, de winst in volgende jaren hoger uitvalt omdat je dan die kosten niet meer hebt. Dat is niet per se voordeliger, juist omdat je pas net bent gestart.

 

Smeer de berekeningen van Marcel eens uit over wat scenario's met meerdere jaren, dan kun je de fiscaal voordeligste variant vinden.

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor het meedenken mint en Ward! :)

 

De studie-uren heb ik gemaakt om mijn bedrijf te kunnen draaien en ik kan de studie nergens anders voor inzetten, dus tellen mee voor het urencriterium.

 

Ik heb het geld al verdiend om de ('bruto') investering te kunnen doen en ik heb nog een aantal maanden te gaan, dus dat moet goed komen.

 

Dit jaar kom ik ver in de 4e schijf met mijn totale inkomen. Wanneer ik alles ineens afschrijf blijf ik nog steeds ver in de 4e schijf. Dus verdere berekeningen zijn denk ik niet nodig.

 

Maar voor hetzelfde geld was het anders en had ik de berekeningen zeker nog even gemaakt!

 

Het enige waar ik misschien nog wel even naar moet kijken is of het niet beter is om de afschrijving later te doen, omdat ik 2015 misschien wil middelen met 2014 en 2013. Dus dat moet ik nog even uitpluizen.

Dan doe ik de afschrijving volledig in 2016, maar de KIA zal dan in 2015 zijn. Misschien aankoop dan beter nog even uitstellen tot 2016. Tja, zo blijf je bezig... ;)

 

PS Ik had me waarschijnlijk nog wel even vergist in de afschrijvingen. Moet ik nog rekening houden met een restwaarde? Dan is het voordeel uiteraard wat minder.

Link naar reactie
  • 0

De studie-uren heb ik gemaakt om mijn bedrijf te kunnen draaien en ik kan de studie nergens anders voor inzetten, dus tellen mee voor het urencriterium.

Het examen 'naar jezelf toe redeneren' heb je in elk geval glansrijk gehaald ;-) Helaas ligt het iets ingewikkelder. Ik link eerst even naar de reactie van Joost uit 2012

Studiekosten zijn voor ondernemers aftrekbaar als die zien op het op peil houden van vakkennis. [...] Zo kreeg een accountant die Rechten ging studeren ongelijk toen hij die kosten als ondernemingskosten aanmerkte.

Studiekosten die gemaakt worden met het oog op verwerving van toekomstig inkomen zijn aftrekbaar onder voorwaarden als persoonsgebonden aftrek.

Kortom, behaalde je met de studies 'nieuwe kennis', of ging het voornamelijk op het op peil houden van vakkennis? Als je de onderneming bent gestart ná de opleidingen, heeft het er wel de schijn van da het hier gaat om 'nieuwe kennis'. Dan zijn de studiekosten nog steeds (deels) aftrekbaar maar niet als ondernemingskosten, en tellen de studie-uren dus ook niet meer als ondernemingskosten.

 

 

PS Ik had me waarschijnlijk nog wel even vergist in de afschrijvingen. Moet ik nog rekening houden met een restwaarde? Dan is het voordeel uiteraard wat minder.

Zeker moet je rekening houden met een restwaarde, maar wat verwacht je veel restwaarde over vijf jaar? (kijk anders even op marktplaats of er veel van dat soort computers uit 2010 aangeboden worden en voor welke prijs)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Wederom super bedankt Marcel, ditmaal voor je bezorgdheid. ;)

 

Ik had even niet paraat wat ik ook alweer had uitgezocht voor de studie-uren. Daarom was ik er verder niet teveel op ingegaan.

Ik heb de studies inderdaad gedaan om mijn vakkennis up to date te houden. Kosten zijn nog niet relevant, zijn dit jaar nog betaald door ex-werkgever. Maar ik weet inderdaad wel altijd alles goed naar mezelf toe te redeneren. ;D

 

Ik zag op diverse fora voorbij komen dat computers vaak op restwaarde 0 worden gezet, omdat deze na 5 jaar vrijwel niets meer waard zijn, gezien de snelle ontwikkelingen. Maar daar ben ikzelf nog niet helemaal over uit, ik zal eens rondneuzen op MP. Dank voor de tip! :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.