• 0

Incassokosten vorderen

Beste mede-ondernemers,

 

Een brandende vraag betreft het vorderen van incassokosten.

Situatie;

 

Factuur is verzonden naar klant (uitzendbureau) met een betalingstermijn van 14 dagen.

Na verzuim is er een eerste herinnering verstuurd. Ook hierop geen reactie.

Aanmaning verstuurd waarin de klant wederom 14 dagen de tijd krijgt. Daarnaast ook vermeldt dat wanneer betaling binnen 14 dagen niet voldaan wordt er incassokosten berekend worden (en de hoogte hiervan). Tevens ook benoemd dat na deze 14 dagen de incasso uit handen wordt gegeven aan een incassobureau.

Inmiddels is ook deze termijn verlopen.

 

Mijn vraag;

- sta ik in mijn recht om nu ZELF de incassokosten te vorderen? Zo ja, hoe doe ik dit? (voorbeeldbrief?)

- Wat is de volgende stap indien er wederom geen reactie komt?

 

Ik heb in het verleden DAS Incasso ingeschakeld en hier mijn vragen gesteld. Echter beweren deze dat ik zelf GEEN incassokosten mag vorderen en dat dit wettelijk verplicht is om dit middels een incassobureau te doen. Ik ga er dan ook van uit dat het incasso bureau deze kosten in hun zak steekt.

 

Hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk en kan iemand mij verder helpen.

 

Ik kijk uit naar reacties!

 

[verandering: persoonsgegevens]

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je klant de factuur niet of te laat betaalt, mag je een standaardvergoeding voor incassokosten vragen. Daarnaast mag je wettelijke rente in rekening brengen. Dat hoeft dus niet via een incassobureau.

 

Vriendelijke groet, Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

Betreft die rente. Kunt u mij vertellen onder welke relatie een overeenkomst met een uitzendbureau en zzp'er valt:

handelstransacties of niet-handelstransacties?

Ik zou zelf denken handelstransacties, maar ben hier niet zeker van.

 

 

[verandering: persoonsgegevens]

Link naar reactie
  • 0

Is de betalingstermijn van 14 dagen ook contractueel overeengekomen? Zo niet, dan geldt een betalingstermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur!

 

Incassokosten vorderen mag bij B2B direct na het einde van de betalingstermijn. Je hoeft in principe dus geen WIK-brief te sturen. De incassokosten zijn direct verschuldigd.

Als de betalingstermijn (14 of 30 dagen) is verlopen, dan geef je nog een redelijke termijn tot betaling (bv 7 dagen) mét verhoging van incassokosten, met de mededeling dat na deze termijn er over zal worden gegaan tot dagvaarding.

 

Is de betalingstermijn van 30 dagen van toepassing, en is deze nog maar net overschreden, dan zou ik eerst even bellen ;)

 

Betreft die rente. Kunt u mij vertellen onder welke relatie een overeenkomst met een uitzendbureau en zzp'er valt:

handelstransacties of niet-handelstransacties?

Handelstransactie

 

[verandering: persoonsgegevens]

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Enkele zaken die me opvallen:

 

1) "Factuur is verzonden ... eerste herinnering verstuurd ... Aanmaning verstuurd."

 

Hieruit proef ik nergens dat je ook daadwerkelijk contact hebt gehad met je klant. Het klinkt meer als broadcast dan communicatie. Klopt dat? Zo nee, wat zeiden ze toen je ze belde of toen je langsging?

 

2) @Antwoord voor bedrijven - "Dat hoeft dus niet via een incassobureau."

 

Is er uberhaupt iets wat wel via een incassobureau moet? Volgens mij mag een incassobureau precies hetzelfde als jij/Sinterklaas/de bakker/enzovoort. Heb ik dat verkeerd begrepen? Een goed incassobureau kan wat toevoegen, omdat ze veel ervaring hebben met incasso, dat is volgens mij het enige wat je aan een incassobureau hebt.

 

3) "Welke termijn moet ik in acht nemen bij het versturen van de vordering incassokosten en het inschakelen van een deurwaarder? Zijn hier vastgestelde termijnen voor?"

 

Consumenten moet je minstens een betalingsherinnering sturen als je incassokosten in rekening wil brengen; bij bedrijven mag je volgens mij per direct op voldoening van de wederprestatie staan (een advocaat kan hier vast iets zinnigers over zeggen). Ik vermoed wel dat het hele traject van betalingsherinnering en aanmaning inmiddels zo sterk is ingeburgerd dat bij eventuele escalatie (lees: rechtsgang) een rechter raar zal staan kijken als jij de dag na het verlopen van de betalingstermijn de dagvaarding de deur uit doet. Je loopt op zijn minst het risico dat je klant doodleuk zegt je factuur niet te hebben ontvangen of kwijt te zijn geraakt.

 

4) "Kunt u mij vertellen onder welke relatie een overeenkomst met een uitzendbureau en zzp'er valt: handelstransacties of niet-handelstransacties?"

 

Het verbaast me dat er een relatie tussen een uitzendbureau en een ZZP bestaat. Bij uitzendbureaus heb je, tenzij het uitzendbureau diensten of producten voor zichzelf koopt bij de ZZP, meestal te maken met een werkgever-werknemer-relatie. Je ontvangt een salaris en verstuurt daarvoor geen factuur.

 

Nu heb ik er net even op gegoogeld, en zie dat er heel wat organisaties zijn die zich 'uitzendbureau voor ZZP's' noemen, maar ik heb geen flauw idee wat dat betekent. Over het algemeen noemen dat soort bedrijven zich recruiters -- voor de bouwbranche e.d. zal dat misschien wat te chic zijn. Als jullie feitelijke relatie die van opdrachtgever en zelfstandige leverancier is, dan heb je voor de wettelijke rente te maken met een handelstransactie.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb in het verleden DAS Incasso ingeschakeld en hier mijn vragen gesteld. Echter beweren deze dat ik zelf GEEN incassokosten mag vorderen en dat dit wettelijk verplicht is om dit middels een incassobureau te doen. Ik ga er dan ook van uit dat het incasso bureau deze kosten in hun zak steekt.

 

Een incassobureau kan juridisch gezien niet meer dan dat je zelf kunt. Ter illustratie: je kunt een bordje voor jouw incassobureau aan de muur spijkeren en dan heb je je eigen incassobureau (na inschrijving bij de kvk).

 

Je kunt dus gewoon zelf herinneren en aanmanen en desgewenst rente en kosten berekenen. De rente is afhankelijk van de soort rechtsverhouding. Bij zakelijke overeenkomsten betreft dit wettelijke handelsrente (dit is van toepassing als je het uitzendbureau facturen hebt gezonden als ZZP-er) en bij niet zakelijke (handels)overeenkomsten betreft dit de reguliere wettelijke rente (dit is van toepassing als je op basis van een uitzendovereenkomst werkzaam bent geweest, dus als werknemer/uitzendkracht).

 

Los van het bovenstaande geldt uiteraard dat iedereen zijn eigen vak heeft. Dat je zelf ook aan de slag kunt met jouw eigen incasso's wil niet altijd zeggen dat dit ook praktisch of verstandig is. Succes evenwel.

Link naar reactie
  • 0

DAS incasso roept wel vaker zaken die op het randje zijn.

Nadat ik weigerde te betalen voor het werk van een niet ingezette dagvaarding (door fouten binnen DAS) meldde iemand van DAS me dat als ik niet binnen 3 dagen had betaald de deurwaarder het geld zou komen halen.... (een deurwaarder mag pas geld halen als er een gerechtelijk vonnis is ;)

 

maar dat ter zijde.

 

Je mag veel meer zelf doen.

Als je een gerechtelijke procedure wilt starten heb je echt geen incasso advocaat nodig.

Voor de dagvaarding heb je een deurwaarder nodig. De procedure voor de rechtbank mag je zelf doen.

 

https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Kantonrechter/Procedures/dagvaardingsprocedure/Pages/Dagvaarding-uitbrengen.aspx

 

Een incasso advocaat kost snel tussen de euro 150 en 200 per uur. Voor relatief lage vorderingen kunnen deze kosten als snel een substantieel deel van de kosten worden. Zeker als de tegenpartij verweer gaat voeren. Deze kosten kunnen niet altijd (laat staan volledig) op de tegenpartij verhaald worden.

 

Toegeven, ieder zijn vak. maar als je je in de materie verdiept is een kosten baten analyse snel gemaakt. Een incasso advocaat kan je geen 100% succes garanderen en een rechter kan oordelen dat de tegenpartij slechts een deel van de vordering hoeft te betalen.

 

(google : zelf dagvaarden)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.