• 0

Prive ondernemen toch BV?

Hallo, ik kom er niet uit.

 

Situatie is als volgt:

Ik heb 2 jaar geleden een privé lening afgesloten van 300k en nog eens 300k eigen spaargeld geïnvesteerd om te verbouwen. In hetzelfde jaar heb ik ontslag genomen van mijn vaste baan en ben volledig met bouw bezig geweest.

Nu is het verbouwing afgerond, in totaal 8 appartementen, netto huuropbrengst per maand 7k. Dus in totaal 84k per jaar.

Pand wordt nu getaxeerd op 1.5 miljoen euro. En zit te denken om te verkopen om met het winst een nog grotere pand te kopen. Ik heb geen onderneming geen bv. Alles heb ik in prive gedaan. Huuropbrengst is mijn enige inkomen.

 

-Nu is mijn vraag: wat moet ik aan belasting betalen over de 900k (stel voor 1.5 miljoen verkoop van pand; minus 600k schuld) winst?

-Wat als ik het pand niet verkoop en blijf behouden, hoeveel moet ik per maand aan belasting betalen over de 7k huuropbrengst per maand?

-Wordt mijn 7k huuropbrengst gezien als looninkomsten waardoor ik 52% over moet betalen?

-Is het verstandig om juist nu een holding/bv op te zetten?

 

 

Alvast bedankt!

grt,

de Groot

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste De.Groot,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

ik kom er niet uit.

Dit is ook complexe materie, en niet altijd geschikt voor doe-het-zelven. Wees verstandig en benader zo snel mogelijk een fiscalist. Die kan je informeren over je huidige status én over nut van BV en zo ja, de juiste wijze van inbreng

 

Dit gaat vermoedelijk vermogensbeheer in privé te boven: in dat geval ben je al ondernemer zonder dat je het wist, met bijbehorende voor- (starters- en zelfstandigen aftrek, MKB winstvrijstellng, opvoeren kosten, BTW) en nadelen (huur belast in box 1 in plaats van vermogensrendementheffing in box 3, en verkoopwinst progressief belast )

 

Ook het antwoord op jouw vragen hangt af van je huidige status als ofwel ondernemer of vermogensbeheerder in privé

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik kom er niet uit.

 

Situatie is als volgt:

Ik heb 2 jaar geleden een privé lening afgesloten van 300k en nog eens 300k eigen spaargeld geïnvesteerd om te verbouwen. In hetzelfde jaar heb ik ontslag genomen van mijn vaste baan en ben volledig met bouw bezig geweest.

Nu is het verbouwing afgerond, in totaal 8 appartementen, netto huuropbrengst per maand 7k. Dus in totaal 84k per jaar.

Pand wordt nu getaxeerd op 1.5 miljoen euro. En zit te denken om te verkopen om met het winst een nog grotere pand te kopen. Ik heb geen onderneming geen bv. Alles heb ik in prive gedaan. Huuropbrengst is mijn enige inkomen.

 

1.Nu is mijn vraag: wat moet ik aan belasting betalen over de 900k (stel voor 1.5 miljoen verkoop van pand; minus 600k schuld) winst?

2.Wat als ik het pand niet verkoop en blijf behouden, hoeveel moet ik per maand aan belasting betalen over de 7k huuropbrengst per maand?

3Wordt mijn 7k huuropbrengst gezien als looninkomsten waardoor ik 52% over moet betalen?

4Is het verstandig om juist nu een holding/bv op te zetten?

 

 

Alvast bedankt!

grt,

de Groot

 

Je verhaal lijkt op actief vermogensbeheer, wat in box 1 past. Dit is echter afhankelijk van het geheel aan omstandigheden. Hierover zijn diverse rechtszaken gevoerd. Hier moet dus goed naar gekeken worden.

1. Dat hangt van je plannen af. Hiervoor zijn er fiscale faciliteiten als bijv een herinvesteringsreserve 2. Hoe gebeurd het op dit moment? Is hierover al advies ingewonnen bij een fiscalist zoals Norbert zegt? 3.Zie mijn eerdere opmerkingen. 4. Het lijkt me verstandig om te kijken wat het doel is voor de komende jaren en vervolgens een begroting op te stellen. Denk ook na over eventuele aansprakelijkheidsissues. Ik kan bijvoorbeeld ook niet uit het verhaal halen wat nu precies de situatie is. Moeten de panden bijvoorbeeld inkomen genereren of worden ze aangehouden als belegging of wellicht nog anders? Dat kan namelijk wezenlijk verschillen in welke keuze je maakt. Niet iets om zomaar even te doen dus.

 

 

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.