• 0

Aanpassen huurovereenkomst

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag over de volgende situatie.

Samen met twee andere aandeelhouders hebben wij 1 Holding BV met twee werkmaatschappijen.

Sinds 1 januari 2013 huren wij een aantal ruimtes in een bedrijfspand (onderhuur van hoofdhuurder) waarin onze beide werkmaatschappijen gevestigd zijn.

 

De huurovereenkomst is tussen onze Holding BV en de hoofdhuurder (Die de ruimtes dus aan ons onderverhuurt).

 

Nu is er in de afgelopen tijd slechts 1 overeenkomst getekend, die betrekking heeft op 2 ruimtes. Omdat wij gegroeid zijn konden wij 2 extra ruimtes erbij huren, wat zonder problemen snel geregeld werd door de hoofdhuurder.

 

In Q1 2014 hebben wij ooit informeel besproken dat wij het prettig zouden vinden dat wij de huurovereenkomst zouden kunnen verlengen tot een totale duur van 5 jaar, dus effectief tot 31-12-2018.

 

Dit is nooit schriftelijk noch mondeling bevestigd door de hoofdverhuurder.

 

In de tussentijd (ruim 17 maanden), is er bij onze onderneming behoorlijk veel veranderd. Ik heb besloten om 1 werkmaatschappij over te nemen en zelfstandig met dit bedrijf verder te gaan.

 

Daarom heb ik aangegeven bij de hoofdverhuurder, dat wij 1 van de 4 gehuurde ruimtes niet meer nodig hebben en dus niet meer willen huren.

Wij zeggen het contract dus niet op, maar willen minder ruimte huren.

Daarbij respecteer ik de 6 maanden opzegtermijn van het getekende contract.

 

Nu zegt de hoofdhuurder ineens, dat net vorige maand is afgesproken met de eigenaar van het pand dat zij het pand voor 5 jaar gaan huren, en dat dit specifiek op ons verzoek geweest is.

Daarom zegt de hoofdhuurder nu dat onze overeenkomst tot 31-12-2018 geldt en dat een aanpassing in de huur tot die periode niet mogelijk is.

 

Nogmaals, wij hebben geen enkele overeenkomst getekend of contractsvoorstellen gezien, o.i.d. behoudens het initiële contract (dat slechts voor 2 van de 4 ruimtes is opgesteld.

 

Ik heb er geen zin in om het op de spits te drijven, dat zou ook niet bevorderlijk zijn voor de sfeer, maar wat zijn in deze situatie onze rechten/mogelijkheden?

 

bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind dit een lastige kwestie om een uitspraak over te doen, want allerlei kleine details kunnen bij elkaar opgeteld een bepaalde kant op doorslaan, welke niet zo maar even te bepalen is. Heb je al advies gevraagd aan een advocaat met verstand van ondernemings- en huurrecht?

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Het gaat erom of er een huurovereenkomst is gesloten voor de twee extra ruimten, en zo ja voor welke periode. Let op: er hoeft niet per sé sprake te zijn van een getekend huurcontract. Ook een afspraak per e-mail of zelfs mondeling is rechtsgeldig (hoewel een mondelinge afspraak vaak moeilijk te bewijzen is).

 

Verder zou het ook mogelijk kunnen zijn dat u bij uw (onder)verhuurder het vertrouwen heeft opgewekt dat u de 2 ruimten voor een langere tijd zou gaan huren. Als uw (onder)verhuurder rechtvaardig op dat opgewekte vertrouwen heeft 'voortgeborduurd' en zelf met de hoofdverhuurder voor langere tijd voor deze ruimten een huurcontract heeft afgesloten, zou uw onderverhuurder kunnen stellen dat u jegens hem onrechtmatig handelt door het bij hem opgewekte vertrouwen niet gestand te doen. Maar uiteraard is het zo dat onderverhuurder niet te lichtvaardig mag vertrouwen op een 'voornemen' van u om langer te huren.

 

mr Edwin van Jaarsveld

 

Mod edit, naam bedrijf en url verwijderd - graag niet meer doen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.