• 0

Als freelancer aan de slag naast mij eigen baan (belastingschijf en btw auto)

Hallo,

 

graag zou ik jullie het volgende voorleggen. Ik werk 38 uur in loondienst bij de overheid. Daarbij verdien ik een goed modaal salaris waarmee ik in belasting tarief 42% val.

 

Hobbymatig wil ik mij gaan bezighouden met de taken van redacteur/auteur. Voor deze uren krijg ik een vaste maandelijkse vergoed van 250 euro. De uitbetaling kan niet zwart. Ik wil dan ook in eerste aanleg weten of ik dit als ZZP kan factureren aan het bedrijf?

 

Nu is mijn vraag: Wanneer ik hobbymatig een bedrag van 3000 euro max netto factureer, welke consequenties kan dit dan hebben op mijn belasting tarief dat ik heb vanuit mijn eigen werkgever. De volgende stap is 52% namelijk.

 

Tevens zal ik voor mijn werkzaamheden regelmatig op pad zijn met de auto. De km's worden worden vergoed. Maar kan/mag ik evt ook een bestelauto kopen en daarvan de BTW aftrekken als ik een KVK heb en als ZZP freelancer sta ingeschreven. Ik doe foto/video en andere opdrachten op locatie variërend van 1 tot tientallen uren per week. Omdat het deels hobbymatig is, factureer ik niet de hoofdprijs.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste stripedmerlin,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Ik lees hobby, dan ben je geen ondernemer, maar eerder vrijwilliger met vergoeding of vallen inkomsten te kwaliferen als inkomsten uit overig werk.

 

Bij foto/video-opdrachten heb je ook apparatuur en software nodig. Is een nulurencontractje of payrolling geen werkbare oplossing? Waarom zou je ondernemer willen worden? Alleen voor de bestelwagen met BTW-aftrek?

 

Je gaat hooguit over de top van je inkomen een hoger tarief betalen (schijf).

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hobbymatig wil ik mij gaan bezighouden met de taken van redacteur/auteur. Voor deze uren krijg ik een vaste maandelijkse vergoed van 250 euro. De uitbetaling kan niet zwart. Ik wil dan ook in eerste aanleg weten of ik dit als ZZP kan factureren aan het bedrijf?

Indien je werkt voor een Nederlnds geregistreerd bedrijf is deze verplicht dit aan de belasting kenbaar te maken met jouw persoonlijke gegevens. Een betalingsverzoek i.pl.v. factuur is beter op zijn plaats.

Een factuur is een document dat een betalingsverplichting van een klant aan een leverancier weergeeft. Dit kan bij een hobyist niet zo werken. Indien er betaald wordt is het verstandig dit bij 'overige werkzaamheden' zelf op te geven.

Link naar reactie
  • 0

Als je wil nagaan of je door de Kamer van Koophandel en/of de belastingdienst als ondernemer gezien wordt, kan je dit nalezen op de volgende webpagina's: Wanneer heb ik een onderneming van de KvK en Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting van de Belastingdienst.

 

Succes met je activiteiten,

Manon Kuijlenburg

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.