• 0

Samen met een collega, beiden beeldend kunstenaar, ga ik naar Schotland vanwege een project.

 

We gaan een week in een hutje in het bos schilderen. Hiervoor maken wij kosten. Reiskosten en accommodatiekosten. Ik heb de accomodatiekosten betaald en zij heeft onze vliegtickets betaald.

Nu willen we van elkaar kosten terug vragen. Omdat we niet weten hoe we dit moeten factureren heb ik al met de belastingdiensttelefoon gebeld. Helaas zijn er nog wat dingen niet helemaal duidelijk.

 

De accomodatiekosten zijn vanuit het buitenland en de factuur staat op mijn naam. Maar de helft moet mijn collega aan mij terug betalen, want zij gaat ook mee en verblijft er ook. Als ik kan bewijzen dat zij ook mee gaat, kan ik het dan als doorlopende post noteren of moet haar naam persé aanwezig zijn op de factuur?

Mocht het zo zijn dat ik het niet als doorlopende post mag noteren, moet ik er dan btw over berekenen? Want het gaat over goederen/diensten uit het buitenland. (Voor zover ik weet heb ik zelf geen btw hoeven betalen. Het stond niet op de factuur en na nader onderzoek vond ik dit: Verkoop of verhuur van commercieel onroerend goed is vrijgesteld van BTW, maar een bedrijf kan ervoor kiezen om de vrijgestelde status dat de BTW verschuldigd is (input zou kunnen afzien belasting) worden teruggevorderd. http://www.easyexpat.com/nl/guides/verenigd-koninkrijk/edinburgh/werk/belastingen.htm )

En als ik hier wel btw over moet berekenen, hoeveel procent?

 

Daarnaast heeft zij weer de vliegtickets (Dusseldorf Weeze Duitsland - Edinburgh Schotland) geboekt voor haar en voor mij. Ze kan dus aantonen dat het vliegticket wat ze aan mij wilt facturen voor mij bedoelt is, want mijn naam staat er op. Mijn naam staat niet op het factuur, is dit dan wel of niet een doorlopende post?

Als het geen doorlopende post is, hoeveel btw moet zij er dan over berekenen?

 

En als laatste wil ik graag weten hoe doorlopende posten verwerkt moeten worden in de inkomstenbelasting. Als ik het goed had begrepen laat je doorlopende posten weg uit btw-aangifte, maar hoe zit het met inkomstenbelasting?

 

Met vriendelijke groet,

Lisa B

 

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50904-doorlopende-post-of-niet/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je dit soort reis- en verblijfkosten onderling verdeelt/verrekent, is het niet zo vreemd om te vinden dat het om doorlopende posten gaat.

Zeker wanneer - zoals hier (neem ik aan) - verder helemaal geen opdracht (voor diensten) van de een richting de ander in het spel is.

 

Hoe je dat in de ‘inkomstenbelasting’ verwerkt?

Je trekt de vergoeding meestal van de kosten af (dus geen omzet – want er is niet echt een prestatie geleverd). Als je bijvoorbeeld 2 keer 100,- euro betaalt voor een ticket en je krijgt daar 1 keer 100,- euro terug van iemand anders (waar je het ticket voor voorgeschoten had), dan blijft er 100,- euro aan ‘ticketkosten’ voor jezelf over.

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je een ticket inkoopt voor 100,- euro en “doorverkoopt” voor 200,- euro. Want dan is het misschien wel een andere situatie.

 

 

  • 0

Zo simpel zeiden ze het niet bij de belastingdienst. Ze gaven aan dat als ik de kosten als Doorlopende posten wilde noteren dan moest de naam van mijn collega ook op de factuur van de accomodatie staan.

Van de vliegticket zou nog kunnen, omdat de ticket op mijn naam staat. (Waarom zou ik dan niet op een andere manier mogen aantonen dat zij het huisje met mij deelt en dus de helft van de kosten moet betalen? dus doorlopende post?)

 

Ik had graag antwoord van het webcareteam Belastingdienst gehad, aangezien ik via de telefoon geen duidelijk antwoord krijg. Heb zojuist weer gebeld naar de belastingdienst, maar het is zo druk dat ik veel te lang moet wachten.

 

Ik snap niet waarom er nog niet gereageerd is door het webcareteam, want tussentijds hebben ze wel andere vragen beantwoord op dit forum. (Ik heb ook een persoonlijk bericht gestuurd, maar daar reageren ze ook niet op. Ligt het aan mijn account of zo?)

 

  • 0

Ik snap niet waarom er nog niet gereageerd is door het webcareteam (...)

 

Ik denk dat het "project webcareteam" bij de belastingdienst afgelopen is.

 

(Zij schijnen fors te bezuinigen/reorganiseren en dit lijkt mij geen hoge prioriteit.)

 

 

  • 1

Ik had graag antwoord van het webcareteam Belastingdienst gehad, aangezien ik via de telefoon geen duidelijk antwoord krijg. Heb zojuist weer gebeld naar de belastingdienst, maar het is zo druk dat ik veel te lang moet wachten.

 

Ik snap niet waarom er nog niet gereageerd is door het webcareteam...

Als je onzeker bent over een fiscale kwestie, en je wil zekerheid van de Belastingdienst (wat op zich vaak een goed idee is), dan stuur je een brief.

 

Dan komt er een schriftelijke reactie van iemand die bevoegd is om over aangiftes te oordelen. Dán heb je zekerheid. De Belastingtelefoon, en vermoedelijk ook het webcare-team, wordt bevolkt door mensen wiens taak het is om voorlichting te geven, zij kunnen en mogen geen uitspraken doen over individuele gevallen. De informatie die zij verstrekken, daar kun je geen enkele rechten aan ontlenen. Het zou de Belastingdienst sieren als ze dat vaker OP LUIDE TOON zou verkondigen. Ik vraag tegenwoordig een euro aan elke ondernemer die zegt "ja maar ik had de Belastingtelefoon gebeld en die zeiden dat het zo wel kon", maar ik krijg 'm zelden.

 

letter.png

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

  • 0

Hé! Goeie tip!!

 

Ik voelde me er ook al niet prettig bij toen ik ze had gebeld, want ze gaf maar een half antwoord.

Ja, dan vertrouw ik er ook niet op dat het klopt en ik zit dan inderdaad met de gebakken peren.

 

Ik ga ze een brief sturen, kijken wat daar uit komt.

 

Dankjewel!

  • 0

Naar je belastingkantoor.

 

Maar eerlijk gezegd zal je daar niet wijzer van worden. Want je zal een antwoord krijgen van iets als:

"wanneer er gehandeld wordt op naam en voor rekening van, bla, bla,... dan kan er sprake zijn van doorlopende posten waar geen BTW over verschuldigd zijn". Of zoiets dan.

 

Men zal je helemaal niet vertellen of men vindt dat jij in dit geval een 'doorlopende post' hebt.

Want dat kunnen zij namelijk helemaal niet beoordelen op basis van een brief van jou.

 

Succes!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.