• 0

startende zzp'er, niet meer in loondienst en zwanger

Dag forumleden,

 

Graag jullie advies bij het volgende: Ik heb de afgelopen 8 jaar 32 uur per week als fysiotherapeut in loondienst gewerkt. Vanaf februari 2015 ben ik daarnaast voor één dag in de week als zzp'er gaan werken, ook als fysiotherapeut. Afgelopen jaar kwam ik dus niet aan het uren-criterium. Het ondernemerschap ga ik vanaf 1 december uitbreiden, in meerdere praktijken en daarom heb ik mijn werk in loondienst opgezegd. Daarnaast ben ik in verwachting en vanaf maart ga ik met verlof.

 

Ik begrijp dat ik als startende zzp'er die op basis van afgelopen jaar niet aan het urencriterium komt, een klein gedeelte van het minimumloon ontvang als zwangerschapsuitkering. Ergens vind ik dat ik recht zou moeten hebben op een hogere zwangerschapsuitkering, aangezien ik daar op basis van afgelopen jaar 11 van de 12 maanden in loondienst zelf aan heb opgebouwd.

 

Heeft het zin om via een vaststellingsovereenkomst en een ontslag met wederzijds goedvinden een ww aan te vragen, verder te gaan met mijn onderneming en zo een hogere/eerlijkere zwangerschapsuitkering te krijgen?

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Elle,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: stoppen met loondienst en starten als (full time) ondernemer met zicht op bevallingsverlof is een zéér ongelukkige combinatie, maar daar was je inmiddels zelf al achtergekomen. Je hebt geen recht meer op werknemersregelingen en nog geen vollledig recht op ondernemersregelingen als je nog niet aan het urencriterium voldoet.

 

Er is ook geen goede overgangsregeling (en ja, ik ben het zéér met je eens dat die er wel had moeten zijn of nog moet komen!).Meest gebruikelijke advies dat ik in dit soort situaties altijd geef is: "niet doen, pas ná het bevallingsverlof", maar daar heb jij nu niets meer aan...

 

Wat nu te doen? Een vaststellingsovereenkomst en WW is zeker een optie, maar de uren die je extra gaat werken dan de 8 uur worden permanent gekort op je WW-uitkering, en dus ook op je bevallingsverlof. En uiteraard behoud je - tot het moment van bevallen - wel je sollicitatieplicht.

 

Maar wat mij betreft belangrijker nog is dat binnen WW in ieder geval ook de uitkering bij arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap geregeld is. Hoewel dat, ook als je al zwanger bent, ook bij een private verzekeraar geregeld kan worden of via de vrijwillige voortzetting Ziektewet en WIA bij het UWV. Voor private verzekeringen geldt voor het bevallingsverlof meestal een wachttijd bij aanvang (van 9 maanden tot 2 jaar), de vrijwillige WGA kent geen aanvullende bevallingsverlofdekking, maar voor zowel publieke als private verzekering geldt dat arbeidsongeschiktheid als gevolg van zwangerschap gewoon gedekt is.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.