• 0

Hulp gevraagd 1e keer aangifte IB -alles cijfers hieronder

Beste lezer,

 

Graag zou ik jullie hulp in willen roepen voor mijn eerste keer aangifte inkomstenbelasting. Als je de cijfers hieronder leest, begrijp je waarom ik echt geen geld heb voor een accountant -hoe graag ik dat ook zou willen :'( ... Overigens is dit ook simpel denk ik voor de meesten hier, maar mijn talent ligt niet op dit vlak helaas. Ik hoop dus echt dat iemand me uit de brand wil helpen. Ik heb tientallen topics en websites bezocht dus ik heb heus mijn best gedaan ...

 

Ik ben begonnen in 2014 als conceptontwikkelaar tijdelijke huisvesting. Pas als een project van de grond komt (na verkrijgen vergunningen, financiering etc), komt er geld 'los'. Wat dus niet kwam ... Dan nu wat het mij heeft opgeleverd financieel:

 

ALLE BEDRAGEN EXCLUSIEF BTW

 

Totale opbrengsten / omzet / facturen: € 8.472,50

Totale transportkosten (treinkaartjes en benzine) € 199,76

Totale verkoopkosten (drukwerk etc.) € 512,37

Totale overige kosten (horeca 73,5% toegerekend) € 204,74

Totale kosten zakelijk krediet ABN (rente en prov.) € 560,26

 

Saldo opbrengsten minus kosten = € 7.555,63. Dat is dan exclusief kosten zakelijk krediet (zie vraag hieronder).

 

Omzetbelasting / BTW: Saldo ontvangen omzetbelasting en tevens betaalde omzetbelasting, is € 1.779,23 - € 309,64 = € 1.469,59.

 

Overige bijzonderheden:

- Eigen woning, WOZ waarde €189.000,-. Géén apart bouwkundig afsluitbaar gedeelte voor werkzaamheden. Werk meestal buiten de deur, op locatie, achter eettafel. Moet ik dit opvoeren als privéontrekking?

- Voldoe aan de urennorm van 1.225;

- Ingeschreven in de KvK eind 2013, boekjaar start januari 2014. Daarvoor niets verdiend;

- De door mij opgevoerde bonnen als ‘kosten’, bestaan uit een aantal treinkaartjes, benzine, horeca-bonnetjes (toegerekend 73,5%) en kosten zoals drukwerk en hosting. Ik heb geen auto;

- Zakelijk krediet afgesloten bij de ABN ad € 15.000,-. Ik heb hiervan naar mezelf privé in totaal € 8.300,- overgemaakt. De kosten van het krediet –rente en provisie- staan hierboven; opnemen in aangifte op welke plek? Of niet omdat het grotendeels privé is?

 

Waar voor mij de knelpunten zitten, is dat ik het niet ingevuld krijg in het aangifteprogramma. Ik nu vragen als: moet ik mijn woning opvoeren als privé-onttrekking, of is dit juist wel of niet gunstig en heb ik een keuze? En hoe zit het met het feit dat ik mijn zakelijk krediet voornamelijk naar privé heb overgemaakt? Dat zijn geen zakelijke kosten of schulden. En hoe zit het met de bankkosten daarvan? Mag ik dat wel als kosten opvoeren? Kortom, een hoop vragen waar ik echt niets van kan vinden ...

 

Ik begon het jaar met € 0,- en einde jaar waren er geen facturen meer over en weer te voldoen. Ik stond dus negatief / in het rood.

 

Ik hoop dat iemand dit duidelijk kan maken? Bij voorbaat hartelijk dank! :D

 

Emmee

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

OK, duideljker dan de site van de bel dienst.

Kun je ook verduidelijken, wanneer je nog precies starter bent?

Is dat de eerste vijf jaar na inschrijving kvk, of de eerste vijf jaar dat je aan die 1225 uren komt (en dus ondernemer bent voor de fiscus)

 

Inschrijfdatum KvK doet de fiscus in dat verband niets mee. Het gaat om het jaar waarin je voor het eerst fiscaal als ondernemer gezien kunt worden.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het kan niet zo zijn dat de belaste winst uit onderneming 8000 negatief uit komt.

 

Hoi Anouk, hoe kom je bij 8000 verlies? Mss ben ik te lui om het na te rekenen, maar ik zie niemand die het daar over had.

 

Groet

Joost

 

 

Dat staat in de post van 16 november 2015, 15:43. Daar geeft ze aan dat ze uit komt op een verlies van >€8000 Meestal komt dit doordat de vermogensvergelijking niet goed ingevoerd is. Dus begin eigen vermogen, einde eigen vermogen, privé stortingen en privé onttrekkingen. Buiten het juist toepassen van de fiscale regels, lopen op dit gedeelte veel ondernemers vast.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zoals anouk schrijft zou ik het niet doen. Je bedrijfsvermogen staat op nul: de winst die je gemaakt hebt, heb je ook weer prive onttrokken (en niet meer dan dat).

Het bedrag dat je rood staat, is prive, en slaat niet op je winst uit het bedrijf.

maar per saldo maakt het niet uit, de ene of de andere manier.

 

 

 

Als de bankrekening op naam van het bedrijf staat en daarvoor ook gebruikt is (omzet wordt erop ontvangen en kosten worden ervan betaald) dan is dit wel degelijk een zakelijke rekening die opgenomen moet worden op de balans. Dit heeft verder geen invloed op het resultaat dus als je hem er niet op zet zal dit ook geen grote gevolgen hebben maar als we hier dan toch adviseren hoe iets juist in te voeren laten we dat dan meteen goed doen.

 

Link naar reactie
  • 0

ja, als het een zakelijke rekening zou betreffen dan zet je dat negatief op de balans. Dat had ik niet als zodanig geinterpreteerd. Naast de -8000 is er ook nog de winst (7000 of zo) opgenomen.

Lijkt me wel, dat de kosten van het krediet, die dan zakelijk opgevoerd zouden kunnen worden, in feite gewoon privékosten zijn. Niet dat het nu uitmaakt, maar hoe zou de fiscus daar tegenaan kijken?

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb je waarschijnlijk nog een balanspost. Namelijk de te vorderen BTW. Dit is een bezitting op de balans aangezien je het bedrag van de KOR pas in 2015 of misschien wel 2016 terug zal ontvangen. Ook de aangifte OB over het 4e kwartaal van 2014 is een bezitting of schuld op de balans omdat je deze aangifte pas in januari 2015 hebt gedaan. De aangifte over het 4e kwartaal en de suppletie mag je salderen en dus als 1 bedrag opnemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.