• 0

DGA wil auto inbrengen in de bv

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inbrengen moet je dan lezen als verkopen. Dat mag. Bij een bv kennen we geen regels tav verplicht zakelijk of privé vermogen.

 

Wel blijft dan de vraag hoe hoog de bijtelling wegens privé gebruik wordt. Als de auto vrijwel niet zakelijk gebruikt wordt dan kom je niet weg met een bijtelling van 35% van de waarde economisch verkeer.

 

Lees maar eens over excessief privé gebruik op HL.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je DGA bent en je een privéauto hebt, dan kan je de auto natuurlijk verkopen aan de BV. Het lijkt mij niet dat iemand dat tegen kan houden.

 

Punt is alleen dat je dan (hoogstwaarschijnlijk) "bijtelling" voor de auto krijgt. En de bijtelling is loon. Dus heb je als DGA in dit geval een salaris van 0,- euro die verhoogd wordt met X euro voor de bijtelling. En daar wordt dan weer Y euro loonheffingen op ingehouden. Dat moet dan ook door de BV afgedragen worden.

 

En dus heb je elke maand een negatief nettosalaris. En dat zou je dan aan de BV moeten betalen. Althans zo als ik er tegen aan kijk.

 

En je hebt een loonadministratie nodig en je moet (maandelijks) loonaangifte doen (elektronisch).

 

Maar verder kan het wel, volgens mij.

 

(Ziet er wel een beetje raar uit vind ik zelf, zo'n negatieve loonstrook, dus ik zou het persoonlijk niet zo doen maar dat terzijde...)

 

Overigens kan je natuurlijk ook een klein beetje salaris opnemen (2 uur per week? 4 uur...?) zodat het allemaal "op nul" uitkomt". Dat zou ik persoonlijk doen in deze. Denk ik dan...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.