• 0

Vrijgestelde uren bedrijf tijdens ZW (ziektewet) periode voorafgaande aan WW

Wanneer je in de WW komt en al eerder met een onderneming bent gestart, kijkt het UWV naar de gewerkte uren in het bedrijf, over de periode van 26 weken voorafgaande aan de WW periode, om vast te stellen hoeveel ondernemingsuren er gemaakt mogen worden in de WW periode, zonder dat er een korting op de WW plaats vindt.

Wanneer iemand 3 maanden, voordat hij in de WW komt, wordt vrijgesteld van werkzaamheden, dan wordt er gekeken naar de periode van 26 weken voorafgaande aan de periode van vrijgestelde werkzaamheden. Feitelijk kijkt men dan vanaf 9 maanden tot aan 3 maanden voorafgaande aan de WW. Tenminste, zo heb ik het gelezen en begrepen.

Stel dat iemand 3 maanden voorafgaande aan zijn WW periode in de ziektewet terecht komt. En tegelijk dus een bedrijf heeft. Wordt de periode van de ziektewet ook buiten beschouwing gelaten om de vrijgestelde uren van de onderneming te berekenen. Dus wordt er dan ook gekeken vanaf 9 maanden tot aan 3 maanden voor het ingaan van de WW?

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Gjalt de Haan

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb deze vraag niet schriftelijk aan het UWV voorgelegd. Eerder heb ik over een andere situatie via UWV webcare contact gehad en dat liep via de community van de KvK. Aangezien die gesloten is/wordt, heb ik direct de vraag hier neergelegd.

• 0

Welk antwoord gaf het UWV toen je daar deze vraag stelde?

Beste Gjalt,

Ik ga voor je navragen of er in de door jou geschetste situatie sprake is van het buiten beschouwing laten van de Ziektewet-periode.

Met vriendelijke groet,

Ella

UWV Webcare Team

www.uvw.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

• 0

Hallo Gjalt,

Als je naast je dienstbetrekking voor een vast aantal uren als zelfstandige werkt en vervolgens tijdens de berekeningsperiode ziek wordt, dan nemen wij dat vaste aantal uren ook voor de ziekteperiode aan. Dat doen we ook als je de zelfstandige uren gedurende de ziekte hebt uitgebreid. Het maakt daarbij niet uit of je de hele berekeningsperiode ziek was.

Was je nou voor een wisselend aantal uren als zelfstandige werkzaam, naast je dienstbetrekking, dan nemen we het gemiddelde aantal uren als zelfstandige over de periode(n) in de berekeningsperiode buiten de ziekteperiode. Dat doen we ook als je in die ziekteperiode meer uren als zelfstandige hebt gewerkt.

Dus: waren er geen vaste uren dan gaan we uit van het gemiddelde aantal uren dat je werkte als zelfstandige binnen de berekeningsperiode waarover je niet ziek was.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt. Zo niet, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

https://www.uwv.nl/webcare

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar