• 0

Lening BV aan kind kwijtschelden

Goedemorgen,

In het verleden heb ik mijn zoon financieel ondersteund bij het moeten stoppen van zijn eenmanszaak. Dit doormiddel van betalen van diverse rekeningen en overmaken van bedragen voor levensonderhoud vanuit mijn BV (verhuurde bedrijfsruimten). Privé had ik het destijds ook niet. Nu staat er op mijn balans dus een lening aan mijn zoon van ruim 30k welke elk jaar toeneemt. Nu heeft mijn zoon wel gewoon werk maar naast de kosten van het wonen en gezin is er geen financiele ruimte om de lening af te lossen/rente te betalen. De lening blijft dus jaarlijks toenemen.

Is er een mogelijkheid dat de BV deze lening kwijtschelt en hoe zit dat dan fiscaal. Ik ben bang dat mijn zoon anders met een schuld aan de BV zit van 90k op het moment dat hij zelf met pensioen gaat. Ik heb zelf ook een RC bij de BV. Kan ik de schuld niet daar naartoe brengen/overnemen? Ik hoor graag of er tips zijn

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou inderdaad in de privésfeer geld kunnen schenken. Je mag geloof ik zo'n 5.000 per jaar 'zomaar' schenken en eenmalig iets van 30.000 (als zoonlief jonger dan 35 of zoiets is). De precieze bedragen ken ik niet uit mijn hoofd, dat kan je zelf makkelijk opzoeken.

 

Dan zou je dat bedrag ook kunnen overboeken naar je eigen rek.courant, van de lening dus.

 

Maar dat heeft weinig met ondernemen te maken, meer met 'estate planning'...

Link naar reactie
  • 0

Dergelijke leningen via de BV zullen niet gauw als zakelijk worden beschouwd door de belastingdienst. Dat houdt in dat dit een uitdeling wordt en er 25%-aanmerkelijkbelangheffing zou moeten plaatsvinden op het moment dat kwijtschelding plaatsvindt.

 

De Successiewet kent een vrijstelling als de schenking verkregen wordt door iemand, die niet in staat is zijn schulden te betalen, indien en voor zover het verkregene strekt om de begiftigde daartoe in staat te stellen.

 

Misschien kan je twee zaken combineren. Prive voldoe je de lening aan de BV als een schenking aan je zoon. Vervolgens leen je het geld van de BV om de schenking te kunnen realiseren. Stem dit af met een fiscalist. De hoogte van de bedragen en de zakelijkheid van de nieuwe lening zijn van belang.

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.