• 0

BTW voor start-up

Goedendag,

 

Ik kreeg van een startende onderneming de vraag of ik een factuur zonder BTW kon opstellen.

Dat kan normaal gesproken prima bij een B2B transactie, sterker nog: dat is zelfs verplicht.

(Ondernemer zit in een ander EU land, dus wordt de BTW verlegd.)

 

De onderneming was echter zo jong, dat zij nog geen VAT nummer hebben.

 

... Dan heb ik het toch correct dat ik niets voor hen kan betekenen?

Volgens hen kon ik gewoon de BTW alvast op 0% zetten, maar naar mij bekend is moet het VAT nummer gevalideerd zijn in VIES: en als er geen VAT nummer is/niet gevalideerd kan worden: dan kan je ook die BTW niet verleggen, en moet je dus gewoon 20% BTW (Engeland) in rekening brengen onder de MOSS regeling.

 

Ben ik nu onnodig moeilijk aan 't doen, of is het gewoon het probleem van die klant?

Het lijkt mij dat als ze eenmaal hun BTW nummer enzo hebben dat ze prima iets met investerings regelingen (priveinbreng naar bedrijf) iets kunnen gaan regelen *inclusief* die BTW.

Ik was in ieder geval niet van plan te riskeren dat ik geen BTW in rekening breng terwijl ik het fiscaal gezien mijns inziens gewoon *niet* kan verleggen of op 0% kan zetten met wat voor andere reden dan ook...

 

Klopt het dat ik gewoon gelijk heb, of heeft de klant gelijk en kan ik gewoon 0%/Verleggen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.