• 0

Aftrekbaarheid prestatiebeurs die een lening wordt

Hallo,

 

Na het meelezen op het forum heb ik besloten mij te registreren om alvast wat informatie in te winnen over dit onderwerp omdat de betreffende instanties in het weekend niet bereikbaar zijn.

 

De situatie is als volgt:

Tijdens mijn studie ben ik begonnen met eigen bedrijfjes en dat is dusdanig goed gegaan dat ik mij financieel hierop heb kunnen bouwen. De motivatie om de studie af te maken is in die tijd naar een dieptepunt gegaan en ik heb uiteindelijk besloten te stoppen met studeren. Genoeg mensen die zullen zeggen dat het een slechte keuze is geweest om het niet af te maken maar dat is nu natuurlijk even niet het punt van discussie.

 

Ik heb de afweging gemaakt om te stoppen met als gevolg dat mijn prestatiebeurs wordt omgezet in een lening van +/-€20.000,- omdat ik dus niet binnen de gestelde 10 jaar afstudeer.

 

Omdat ik ieder jaar weer schrik van de hoeveelheid geld die er via de inkomstenbelasting wegdruipt ben ik op zoek gegaan of het mogelijk is dit bedrag (gedeeltelijk) ergens aftrekbaar te maken.

 

Ik ben in mijn zoektocht dit tegen gekomen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/studiekosten_en_andere_scholingsuitgaven/prestatiebeurs_over_vorige_jaren_definitief_wel_of_niet_omgezet_in_een_gift

 

Hierin staat aangegeven dat het mogelijk is om kosten af te trekken over de jaren waarin een prestatiebeurs is vertrekt. In mijn geval gaat dit over 4 jaar en dan zou volgens de tabel (HBO/WO) dus grofweg neerkomen op zo'n 8.000 - 10.000 in totaal wat aftrekbaar zou mogen zijn. In mijn geval dus de prestatiebeurs van 2005 - 2008 voor een uitwonende student min de drempel van €250,-. Dat zou dan uiteindelijk weer behoorlijk wat geld onder de streep schelen.

 

Zou dit dan aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting? Dus dat er over dat bedrag niet de 42/52% inkomstenbelasting betaald hoeft te worden?

 

 

 

Zijn er hier mensen die in dezelfde situatie hebben gezeten en hier ervaring mee hebben? Zijn er nog andere opties om deze lening fiscaal interessanter te maken? Ik hoor het graag.

 

Alvast bedankt voor de tijd van het lezen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Drommelsch,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Dan het minder goede nieuws: dit topic gaat op slot, omdat jouw vraag geen verband houdt met ondernemen of ondernemerschap. Ik raad je aan je vraag elders te stellen, bijvoorbeeld op goeievraag.nl.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.