• 0

Van Gennip start proef met kansenzones

Van de site van EZ, weer een geweldig initiatief van onze staatsecretaresse ...

 

Als ik het goed lees zijn "kansenzones" een soort enclaves, waar de incompetentie van de lokale overheid (gebrekkige regelgeving en bureaucratie) gecompenseerd wordt door dure "ondernemersassistenten". Ik weet niet wie dit plan bedacht heeft, maar volgens mij wordt het paard hier flink ACHTER de wagen gespannen.

 

Herkent iemand de problematiek die de stas omschrijft?


 

Van Gennip start proef met kansenzones

 

Staatssecretaris Van Gennip gaat in samenwerking met de Technische Universiteiten van Delft, Eindhoven en Twente en de drie gemeenten, kansenzones opzetten voor starters en snel groeiende bedrijven. Ook wordt op het bedrijventerrein AVANTIS in Limburg een kansenzone gecreëerd. Dat liet Van Gennip op 17 maart 2005 weten in een brief aan de Tweede Kamer.

 

In de kansenzones worden experimenten gestart om de dienstverlening aan startende en groeiende ondernemingen te verbeteren. Uit gesprekken met de drie universiteiten en gemeenten kwam gebrekkige dienstverlening aan starters en groeiers als belangrijkste knelpunt naar voren. Oorzaken zijn onder meer de langdurige en complexe procedures bij het aanvragen van vergunningen en subsidies.

 

Formulemanagers

De kansenzones moeten deze problemen gaan aanpakken. Binnen een kansenzone worden starters en groeiers ondersteund bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van ruimte, coaching en assistentie bij de aanvraag van subsidies en vergunningen. De assistentie krijgt de vorm van zogenaamde ‘formulemanagers’. Daarnaast zullen bij het agentschap SenterNovem aanspreekpunten voor de bedrijven uit de kansenzone worden ingesteld. Voor de drie zones rondom de universiteiten is in totaal 1,2 miljoen euro gereserveerd voor een periode van vijf jaar.

 

AVANTIS

AVANTIS is als vierde pilot toegevoegd aan de kansenzones. Deze verschilt van karakter van de andere drie zones omdat het een grensoverschrijdend bedrijventerrein is met verschillen in internationale wetgeving en niet specifiek gericht op startende ondernemers. De AVANTIS pilot begint dan ook met een inventarisatie van de knelpunten die voortvloeien uit de verschillen tussen Nederlandse en Duitse wet- en regelgeving. Daarna wordt gestart met het inrichten van de zone AVANTIS.

 

Excellent klimaat

De ervaring die met de pilots wordt opgedaan wordt door het kabinet gebruikt om een excellent klimaat voor starters en snelle groeiers te creëren. Starters en groeiers zijn van essentieel belang voor de dynamiek in de Nederlandse economie. OESO cijfers geven aan dat er in Nederland wat betreft nieuwe en snel groeiende ondernemingen nog een flinke slag te slaan is, zeker in vergelijking met de ons omringende landen. Slechts 4,6 procent van de Nederlandse bevolking tussen 18 en 64 jaar hield zich in 2002 daadwerkelijk bezig met het starten van een onderneming. In 2003 zakte Nederland verder weg op de index voor nieuw ondernemerschap en neemt met 3,6 procent een van de laatste plaatsen in van de twintig onderzochte OESO-landen. Het aantal spin-offs uit kennisinstellingen blijft in Nederland zo’n 30 tot 40 procent achter bij het buitenland. Slechts 9 procent van de middelgrote bedrijven in Nederland is te kenmerken als een snelle groeier. Ons land blijft daarmee achter bij het gemiddelde van 15 procent in landen zoals de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, België en Duitsland.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Há Nils!

 

Ik kan over dit bericht van alles en nogwat zeggen... :-X

Ik hou het gewoon ff kort.

 

Van Gennip haalt al reeds toegezegde fondsen weg uit Noord-Nederland en verplaatst die fondsen dus naar andere 'kansenzones'.

 

De Staatsecretaresse is dus een buitengewoon onbetrouwbaar sujet.

(En dan zeg ik het nog netjes.)

 

---------------------------

Off Topic: Nils, ik heb een zekere mevrouw De Jongh op jullie vacature gewezen.

Heb haar reeds tweemaal in Utrecht gesproken -gezamenlijk project- en ze lijkt me een zéér capabele kandidaat. Wie weet?

Link naar reactie
  • 0
Uit gesprekken met de drie universiteiten en gemeenten kwam gebrekkige dienstverlening aan starters en groeiers als belangrijkste knelpunt naar voren. Oorzaken zijn onder meer de langdurige en complexe procedures bij het aanvragen van vergunningen en subsidies.

 

Ik vindt het werl een erg complex instrument om de belemmeringen weg te werken: als de problemen in de procedures zitten ga je die toch aanpakken?

 

Wat ik ook opmerkelijk vind is dat er geografische belemmeringen worden opgeworpen door de kansenzones aan lokaties te koppelen, hiermee worden er mogelijkheden gecreeerd, maar net zo hard barrieres opgeworpen voor bedrijven: je moet immers wel in zo'n kansenzone gaan zitten, en dat kan wel eens strijdig zijn met je marketingconcept, doelgroep of het bestemmingsplan.

 

Het staat allemaal zo mooi op papier, maar in werkelijkheid? Laat ik het hierbij houden: ik waardeer het dat de staatssecretaris zich inspant voor innovatieve starters. ;)

Link naar reactie
  • 0

Off Topic: Nils, ik heb een zekere mevrouw De Jongh op jullie vacature gewezen.

Heb haar reeds tweemaal in Utrecht gesproken -gezamenlijk project- en ze lijkt me een zéér capabele kandidaat. Wie weet?

 

Dank je Dirk :-*

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.