• 0

Aftrekbaarheid representatie-/lunchkosten

Hallo highlevellers,

 

Ik zit met het volgende. Ik doe o.a. projecten als freelancer in de IT. Mijn opdrachtgever heeft een kantine waar ik dagelijks mijn lunch koop. De lunches zijn standaard werklunches, waarbij collega's elkaar adviseren op gebied van projecten en issues waar men tegenaan loopt. Ik houd geen notulen of aantekeningen bij. Het is vrijwel altijd mondeling.

 

Nu voer ik deze kosten op als 73,5% ex. BTW + BTW. Dus bij 100 euro voer ik op 73,5+6=79,5 als kantine kosten. BTW trek ik niet af. Mag dit wel?? Hoe doen jullie dit?

 

Alvast bedankt!

 

[verandering: titel]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij doe je het _bijna_ keurig zoals het hoort.

De kantine is een horecagelegenheid, dus de btw is niet aftrekbaar (art. 15 lid 5 Wet Omzetbelasting).

De kosten (dus het totaalbedrag wat je afrekent in de kantine) valt onder de post 'eten, drinken, vermaak, etc.' van artikel 3.15 Wet Inkomstenbelasting en zijn voor 73,5% aftrekbaar (of voor het deel dat boven de € 4500 uitkomt).

 

Om het jezelf makkelijk te maken:

- negeer de btw op de kantinebon, wat je afrekent noteer je in je administratie als 'representatiekosten'. Onder die post noteer je al je eten/drinken/theaterbezoek met klanten/relatiegeschenken.

- in je aangifte inkomstenbelasting bij de winstberekenign is er de optie 'niet of deels aftrekbare kosten'. Op dat punt vul je 26,5% van je representatiekosten in. Daarmee trek je per saldo dus 73,5% van die kosten af, zonder dat je per bonnetje een berekening hoeft te gaan maken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Iedereen moet eten. Dat is niet iets dat komt door dat jij als freelance ITer werkzaam bent.

Precies wat ik dacht.

"standaard werklunches, waarbij collega's elkaar adviseren op gebied van projecten en issues waar men tegenaan loopt." Dat doen we toch allemaal in de pauze? Met collega's praten, soms over het werk, soms over het gezeur thuis..

 

Bovendien snap ik die bonnetjes obsessie van Nederlanders nooit zo. Je werkt als freelance ITer tegen €60 of €80 euro per uur en dan ga je neuzelen over de aftrekbaarheid van een paar lunchbroodjes? Ik zou zelf mijn tijd en energie in iets anders stoppen, een leuke studie of zo, dan betalen die broodjes zich vanzelf terug.

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Dank voor de reacties. Het was een automatisme om de lunchbonnetjes op deze wijze op te nemen in de administratie. Bij nader inzien had ik toch mijn vraagtekens hierbij of dit wel correct was. Vandaar mijn vraag. Het is dus geen geneuzel om lunchkosten, maar om het principe hoe bepaalde type kosten in de administratie opgenomen dienen te worden. Ik bekijk het juist heel simpel. Het kan of het kan niet.

 

Aangezien ik geen zin in achteraf gezeik heb en omdat het om een beperkte bedragen gaat, heb ik besloten de kosten als privé-uitgaven i.p.v. zakelijke kosten aan te merken.

 

Ik heb wel de vraag in welke gevallen je de kosten van eten/drinken etc. WEL zou mogen opvoeren als kosten. Dus wat wordt in de regel als zakelijk gezien. Ik heb het verhaal van de belastingdienst wel gelezen, echter is dit nog niet helemaal duidelijk voor me.

 

in ieder geval bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.