Wij zijn bezig met de aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal van mijn man en ik kom er even niet uit of er wel of geen recht op KOR bestaat voor de volgende situatie:
Aangifte omzetbelasting 2015:
Omzetbelasting: € 3419,-
Omzetbelasting over ICW: € 133,-
Voorbelasting: € 5009,-
Voorbelasting op ICW: € 133,-
Te ontvangen: € 1590,-
Op het eerste gezicht is er dus geen recht op de kleine ondernemingsregeling, aangezien men over het hele jaar BTW terugontvangt.
In 2015 heeft mijn man echter BTW verlegd. Als ik over het totaalbedrag btw bereken kom ik op een totaalbedrag van € 3014,- Als ik de verlegde bedragen hierbij op zou tellen zou er wel recht bestaan op KOR.
Hij heeft goederen gekocht in België voor een bedrag van € 637,- en hiervan een factuur ontvangen zonder btw. Btw bedrag zou eigenlijk € 133,- zijn. Dit bedrag heb ik bij de aangifte omzetbelasting in zowel de omzetbelasting als voorbelasting verwerkt.
Ik begrijp, na nader onderzoek, dat dit bij de berekening van de KOR anders verwerkt moet worden. Dit heb ik dan ook in onderstaande berekening verwerkt.
Omzetbelasting: € 3419 + € 3014 = € 6433
Af te dragen BTW: € 1291,-
(Verschuldigde btw over ICW € 133,-)
€ 1291,- is lager dan € 1883,- en lager dan € 1345,- dus zou er volgens deze berekening wel recht bestaan op KOR.
Echter bestaat er ook daadwerkelijk recht op KOR? Want uiteindelijk heeft hij meer ontvangen dan afgedragen, dus kan ik ook niets in mindering brengen. Indien hij wel recht heeft welk bedrag aan KOR moet er dan ingevuld worden bij de aangifte 4e kwartaal (wij hebben over het hele jaar nog geen KOR toegepast).
Zelf denk ik dat er geen recht bestaat, maar ik wil dit zeker weten.
Ik hoop dat ik bovenstaande duidelijk heb omschreven. Ik hoor graag van jullie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
IrisT
IrisT
Beste forumleden,
Wij zijn bezig met de aangifte omzetbelasting van het 4e kwartaal van mijn man en ik kom er even niet uit of er wel of geen recht op KOR bestaat voor de volgende situatie:
Aangifte omzetbelasting 2015:
Omzetbelasting: € 3419,-
Omzetbelasting over ICW: € 133,-
Te ontvangen: € 1590,-
Op het eerste gezicht is er dus geen recht op de kleine ondernemingsregeling, aangezien men over het hele jaar BTW terugontvangt.
In 2015 heeft mijn man echter BTW verlegd. Als ik over het totaalbedrag btw bereken kom ik op een totaalbedrag van € 3014,- Als ik de verlegde bedragen hierbij op zou tellen zou er wel recht bestaan op KOR.
Hij heeft goederen gekocht in België voor een bedrag van € 637,- en hiervan een factuur ontvangen zonder btw. Btw bedrag zou eigenlijk € 133,- zijn. Dit bedrag heb ik bij de aangifte omzetbelasting in zowel de omzetbelasting als voorbelasting verwerkt.
Ik begrijp, na nader onderzoek, dat dit bij de berekening van de KOR anders verwerkt moet worden. Dit heb ik dan ook in onderstaande berekening verwerkt.
Omzetbelasting: € 3419 + € 3014 = € 6433
Af te dragen BTW: € 1291,-
(Verschuldigde btw over ICW € 133,-)
€ 1291,- is lager dan € 1883,- en lager dan € 1345,- dus zou er volgens deze berekening wel recht bestaan op KOR.
Echter bestaat er ook daadwerkelijk recht op KOR? Want uiteindelijk heeft hij meer ontvangen dan afgedragen, dus kan ik ook niets in mindering brengen. Indien hij wel recht heeft welk bedrag aan KOR moet er dan ingevuld worden bij de aangifte 4e kwartaal (wij hebben over het hele jaar nog geen KOR toegepast).
Zelf denk ik dat er geen recht bestaat, maar ik wil dit zeker weten.
Ik hoop dat ik bovenstaande duidelijk heb omschreven. Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Iris
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/51661-wel-of-geen-recht-op-kor/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
34 antwoorden op deze vraag