Jump to content

IrisT

Junior
  • Content Count

    27
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Ik voer de administratie inderdaad nog steeds zelf uit. Vind het ook echt leuk om te doen. De uitleg van de belastingdienst zelf vind ik vaak erg beknopt. Soms weet ik het wel te plaatsen maar heb ik toch nog bevesting nodig of ik op de goede weg zit. Heb al ontzettend veel aan het forum gehad. Fijn dat er mensen zijn die zo behulpzaam zijn!
  2. @Cosara: Ik begrijp wat je bedoelt. Bedankt voor de aanvulling.
  3. @Highio: sorry zo is het niet bedoeld als het zo over komt. De reactie van Lex is ook zeker sterk, daar heb ik ook geen commentaar op gegeven. Ik geef alleen toe dat ik zelf iets foutief had genoteerd. Ik begrijp de periode van afschrijving echter mij was onduidelijk wat men met restwaarde doet als men toch besluit de bestelbus in de onderneming te houden. De bestelbus daalt daarna ook nog in waarde vandaar.
  4. @Cosara: Bedankt voor je reactie, maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik weet hoe de afschrijving werkt, was slechts even een voorbeeld.
  5. Bedankt voor jullie reactie. @Lex: moet inderdaad € 2.000 per jaar zijn i.p.v. € 2.500. Had ik fout genoteerd.
  6. Hallo, Wie kan mij helpen met onderstaande vraag: Stel: - Bestelbus gekocht 5 jaar geleden voor €12.500,- - Restwaarde na 5 jaar € 2.500,- - Afschrijving € 2.500,- per jaar. Dus na 5 jaar staat bestelbus nog op balans voor € 2.500 Wat te doen als de afschrijvingstermijn van 5 jaar is verstreken en je toch besluit de bestelbus in de onderneming te houden? Moet je de bestelbus dan op de balans laten staan voor € 2.500,- zolang je deze nog besluit te houden? Ondanks dat de restwaarde steeds minder wordt? Of moet je iets gaan herwaarderen en verder afschrijven? Kan iemand mij antwoord geven op deze vraag? Alvast bedankt. Mvg. Iris
  7. Dus ik begrijp hieruit dat het gewoon onder "Rubriek 1: Prestaties binnenland" moet worden aangegeven. Heel erg bedankt voor je reactie Bert.
  8. Hallo, Mijn man heeft als eenmanszaak een aanvraag om goederen/diensten te leveren net over de grens in België aan een particulier. Ik ben even aan het uitzoeken hoe het gaat met de BTW mocht hij de opdracht aannemen en uitvoeren. Het volgende lees ik over het leveren van goederen of diensten aan een ander EU land op de site van de belastingdienst: "Levert u goederen of diensten aan klanten die geen aangifte doen, bijvoorbeeld particulieren? U brengt dan normaal gesproken 9 of 21% Nederlandse btw in rekening." Hij blijft onder het drempelbedrag. Duidelijk is dat hij gewoon 21% Nederlandse BTW in rekening dient te brengen. Wat ik echter niet terug kan vinden is waar ik deze BTW in de aangifte omzetbelasting invul. Bij 3b gaat het alleen om intracommunautaire prestaties, maar daar is hier geen sprake van want hij levert aan een particulier zonder BTW-nummer. Bij 3c gaat het over Installatie/afstandsverkopen binnen de EU, echter hij blijft onder het drempelbedrag. Dus dit is ook niet aan de orde. Wie kan mij vertellen waar ik het wel dien in te vullen bij de aangifte omzetbelasting? Of interpreteer ik hier het e.e.a. niet juist? Alvast bedankt!
  9. Ik zou het fijn vinden dat als het onderwerp van mijn bericht wordt aangepast door iemand anders, dat dit dan ook correct gespeld wordt. ;)
  10. Beste allemaal, Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op de volgende vragen: Situatie A: Stel ik heb een product gekocht bij een leverancier voor een klant voor een bedrag van € 2000,- excl btw. - Dit product heb ik in december ontvangen. - Ik ontvang hiervoor factuur van de leverancier met datum 27 december 2016. - Ik lever het echter pas in januari 2017 aan de klant. Deze klant ontvangt hiervan een factuur met factuurdatum 6 januari 2017. Moet ik het product (€ 2000,-) voor de aangifte inkomstenbelasting 2016 tot "voorraden" tellen en dus van de inkoopkosten 2016 aftrekken? Situatie B: Stel ik heb een product gekocht bij een leverancier voor een klant voor een bedrag van € 2000,- excl btw. - Dit product heb ik besteld in december 2016 en heb ik in januari geleverd gekregen. - Ik ontvang hiervoor van de leverancier een factuur met datum 20 december 2016 omdat ik vooruit dien te betalen. - De klant ontvangt het product in januari en factuur met datum 6 januari 2017. Moet ik het product (€ 2000,-) voor de aangifte inkomstenbelasting 2016 tot voorraden tellen omdat de factuur op 20 december 2016 is opgesteld ook al heb ik het product pas in januari ontvangen? Ik hoor graag van jullie.
  11. @Anouk: gelukkig is dat bezwaar niet meer nodig. Wel fijn van je dat je al mee aan het denken was wat in dat bezwaar te vermelden. :) Ben nog een beetje in de war van al dit gebeuren maar uiteindelijk is het goed gekomen.
  12. Belastinginspecteur heeft zojuist gebeld dat er toch recht op KOR bestaat!! Ze hadden mijn berekeningen nogmaals bekeken en kwamen erachter dat ze zelf fout zaten. Ze hadden bij de verlegde btw het foutieve % aangehouden in hun berekeningen....
  13. Vandaag de belastingdienst op bezoek gehad i.v.m. een deelonderzoek omzetbelasting met specifieke aandacht voor de toegepaste vermindering kleine ondernemersregeling. Deze blijkt onterecht toegepast te zijn omdat er al sprake was een btw-teruggaaf van € 1590,- Omdat de belastingdienst mij foutief geadviseerd heeft hoef ik in ieder geval (wellicht) geen boete te betalen, uiteraard wel de €1291,- die teveel is ontvangen. Ik hoop dat iedereen hier wijzer van wordt! Groetjes Iris
  14. Ik heb zojuist contact gehad met de belastingdienst en die hebben mij zojuist telefonisch bevestigd dat er inderdaad op basis van deze gegevens recht bestaat op de KOR van € 1291,- Jullie hadden gelijk, ik was alleen heel even de weg kwijt in dit verhaal. Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en vastberadenheid! :)

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept