Ga naar inhoud

KM vergoeding en buitenvennootschappelijk vermogen

Geplaatst:

amien90

Ik heb een auto welke op de balans staat van mijn eenmanszaak.

Verder participeer ik een een VOF en beschouw de auto als buitenvennootschappelijk vermogen. Ik factureer maandelijks de VOF het aantal KM'ers.

Ik heb de volgende vragen:

* Wat is de maximale KM vergoeding die ik kan declareren? Is dat 0,19 of meer?

* Hoe zit het met het onbelaste deel? Dit wordt gewoon verwerkt in de jaarlijkse IB aangifte en hoef ik verder niet administratief te verwerken?

* Beide vragen nogmaals, maar dan in de situatie waarin zowel de eenmanszaak als de VOF een BV zou zijn.

Bij voorbaat dank.

Featured Replies

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Hoi,

- zolang de eenmanszaak en de vof-vennoten in Nederland gevestigd zijn, en zolang je kilomter-vergoeding niet hoger is dan de volledige winst van de VOF, zie ik geen reden om een maximum in te stellen. Het is het verplaatsen van winst die nog steeds in NL belast wordt, en daarmee in principe een papieren exercitie. Je kunt ook afspraken maken over de winstverdeling die op hetzelfde uitkomen.

- Het onbelaste deel. Now you've lost me. Je bent een eenmanszaak. Je winst is belast. Als jij met een privé-auto (een auto die NIET tot je ondernemingsvermogen behoort) zakelijke kilometers rijdt, mag je 19 cent per kilometer van je winst aftrekken. Voor verreweg de meeste auto's geldt dat de kosten per kilometer hoger liggen, dus is die 19 cent een beperking van de aftrekbare kosten (vanwege het gedoe met bijtelling is de uitkomst soms anders, maar soit). Maar ook die 19 cent is gewoon belast, zij het dat het een aftrekpost is en de invloed op de belasting dus negatief is.

In jouw geval gaat die hele riedel niet op, je auto staat op de balans van je eenmanszaak. Of jij nu € 0,09; € 0,90 of € 9,00 per kilometer in rekening brengt bij een ander (bijvoorbeeld een VOF), dat is omzet en volledig belast (kuch, vergeet de btw niet)

- Is dit anders als je een bv bent: BV's die aan elkaar gelieerd zijn (bijvoorbeeld omdat er ergens in de kerstboom iemand zit die aandelen heeft in beide BV's), moeten zakelijk met elkaar handelen. Dat noemen we in goed Nederlands het at-arm's-length-principe. Is een stadje in Duitsland laatst nog wereldberoemd mee geworden. Dat 'zakelijk handelen' stelt grenzen aan de kosten die de ene BV mag/kan doorberekenen aan de andere BV.

Concreet: stel er is een BV waarin jij alle aandelen hebt. We noemen hem 'eenmanszaak BV'. Op de balans van de BV staat een auto. Er is een andere BV waarin jij 50% van de aandelen hebt (al dan niet indirect via die eerdere BV). We noemen deze tweede BV 'VOF BV'.

Als 'eenmanszaak BV' een factuur stuurt aan 'VOF BV' waarmee reiskosten in rekening worden gebracht, moet je kunnen onderbouwen waarom die reiskostenvergoeding een normaal bedrag was dat ook derden aan elkaar in rekening hadden kunnen brengen. De € 19 per kilometer wordt dan minder leuk.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

amien90

• Auteur

Thanks Marcel!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.