• 0

part-time ZZP-er en de belastingen/kosten

Hallo!

 

Ik heb een vraagje. Ik ga binnenkort een webwinkel openen, naast mijn bestaande full-time baan. Daarvoor moet ik dus een KvK nummer aan gaan vragen.

Deze webwinkel is niet zo groot en ga ik (meer voor het proberen en de hobby) in de avond uren bijhouden.

Ben ik nu een ZZP-er (zelfstandige zonder personeel) of een part-time ondernemer?

En is het eigenlijk wel een goed idee om hieraan te beginnen, want wat gaat het me allemaal kosten aan KvK en de belasting?

Ik ben zo bang dat die kosten eigenlijk te groot zijn voor zo'n kleine webwinkel.

Veranderd er dan ook iets aan mijn ziekenfonds? Want die heb ik nu gewoon via mijn werk. Moet ik dan wel premies gaan betalen voor de ziektewet voor ondernemers?

 

Groetjes Corinne

(croosen@feederlink.com)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Corinne,

 

Ik zat me net voor te bereiden op het seminar over parttime ondernemen dat ik vanavond voor de kvk in Tilburg geef en je vragen zou ik dus moeten kunnen beantwoorden. Hierbij een poging.

 

1. De jaarlijkse bijdrage aan de kvk ligt ergens tussen de 50 en 70 euro voor een eenmanszaakje. A'dam is de goedkoopste met 48 ofzo.

Dat valt dus wel mee.

2. Je hoeft pas meer inkomstenbelasting te gaan betalen als je ook daadwerkelijk winst maakt en je totale inkomen stijgt.

3. Als je meer dan 1225 uur per jaar (circa 23 uur per week) in je bedrijf gaat werken, ben je (parttime)ondernemer voor de Belastingdienst en krijg je zelfs een aantal extra aftrekposten waardoor je minder belasting kunt gaat betalen...

4. Of je zzp-er of parttime ondernemer bent maakt niet uit. Daar zijn geen aparte regels voor als je een webwinkel hebt.

5. Zolang je niet boven het urencriterium komt en dus geen ondernemer wordt voor de Belastingdienst kun je gewoon via je werkgever in het ziekenfonds blijven (tot eind 2005, want daarna komt er 1 algemene basisverzekering voor iedereen).

6. Volgens mij bestaat er geen ziektewet voor ondernemers. Als je niet minder uren bij je baas gaat werken verandert er op dat gebied niets. Er was tot vorig jaar wel de WAZ voor ondernemers, maar die bestaat niet meer. WW en WAO zijn werknemersverzekeringen en die lopen gewoon door via je baan. Daar hoef je als ondernemer niet aan mee te betalen, maar je hebt voor de uren dat je ondernemer bent ook geen rechten op die verzekeringen.

7. De premies voor de volksverzekeringen zoals AWBZ en AOW zijn gerelateerd aan je totale inkomen en kunnen dus eventueel wel stijgen.

8. Ik weet niet of er aanvullende regels bestaan voor webwinkels, maar misschien dat andere forumleden je daarover kunnen informeren.

 

Voordat je nu depri wordt, bedenk je dan dat ondernemerschap vaak ook een aantal voordelen oplevert waardoor je er toch meer op vooruit gaat dan je denkt. Zo laten veel ondernemers zaken als computers, printers, kabelinternet, mobiele telefoon, vakliteratuur of andere kosten door hun onderneming betalen, waar ze ook prive gebruik van maken.

Als je bedrijf in de beginjaren verlies draait (niet ondenkbaar) mag je dat verekenen met je positieve looninkomen en betaal je dus minder belasting.

Daarnaast is de voldoening die je als mens kunt halen uit het hebben van een eigen bedrijf onbetaalbaar. Dat kunnen andere leden van dit forum vast beamen.

 

 

Succes ermee

 

Karen

 

PS: De kvk organiseert dit soort seminars overigens in meerdere regio's en als je met heel veel onduidelijkheden zit kan ik je zeker aanraden er een te bezoeken. Het kost slechts 30 euro inclusief de borrrel na afloop.

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Karen,

 

Ik citeer: "Zo laten veel ondernemers zaken als computers, printers, kabelinternet, mobiele telefoon, vakliteratuur of andere kosten door hun onderneming betalen, waar ze ook prive gebruik van maken.

Als je bedrijf in de beginjaren verlies draait (niet ondenkbaar) mag je dat verekenen met je positieve looninkomen en betaal je dus minder belasting".

 

Dit geldt natuurlijk alleen als je het minimum aantal uren haalt die je nodig hebt om als ondernemer te worden gezien. Maar wat als je er onder zit?

 

Wat ik me ook afvraag: hoe zit het met belastingen e.d. als je het urenaantal niet haalt? Kun jij, of misschien een ander, daar iets over zeggen?

 

Groetjes van Laura

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat deze discussie een aantal jaren geleden is gevoerd, blijft het voor de huidige ZZP'er een belangrijk onderwerp. Met name de onduidelijkheid omtrent het urencriterium.

 

Het is goed om te noemen dat het urencriterium slechts van belang is voor de ondernemersaftrek. Hieronder vallen onder andere de zelfstandige aftrek, startersafrek en meewerkaftrek. Indien u als ondernemer meer dan 1225 uur voor uw onderneming heeft gewerkt dan heeft u onder voorwaarden recht op deze fiscale voordelen.

 

Het voordeel houdt in, dat u het aftrekbare bedrag van uw winst in het betreffende belastingjaar waarop de ondernemersaftrek van toepassing is mag verminderen. Gevolg: u winst daalt en daarmee ook de te betalen belasting.

 

Groet,

 

Jan-Willem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.