• 0

Partnership 60/40 split - kosten verdeling

Ik ben aan het overwegen om een partnership aan te gaan met een oud-collega die vorig jaar een eigen Franchise is gestart. Ze heeft geen startbedrag hoeven te betalen en ze heeft een bestaande winkel met inrichting vrijwel kosteloos overgenomen. Ze heeft maximaal 15000 euro geinvesteerd als start up en betaald een royalty fee van 4% per jaar. De opbrengst van vorig jaar was 4 ton waarvan de helft winst. Nu is ze nieuwe productlijnen aan het onderhandelen en kan feitelijk het wek niet meer. Ze bied mij 40% van de franchise aan. De bekende 60/40 split. We zijn er nog niet helemaal uit hoe we dit gaan verdelen, maar zij wil minder werken (tegen pensioen leeftijd). Ze wil de bestellingen doen, betalingen en marketing. Ik ben verantwoordelijk voor de winkel (sales), leveringen, personeel en een deel van marketing. Bij een 60/40 split betekend dat zij aan het eind van het jaar de winstdeling split als 60/40. Dat vind ik prima, zij heeft immers de investeringen gedaan en de moeite van het eerste jaar. Hoe zit het met de uitbetaling van salarissen? Ik draai full time en zij vermoedelijk 20% van de tijd. In uren is het verdeeld in 80/20 waarvan de 80% voor mij. En hoe verdeel je de kosten van de royalties, de huur, elektra, personeel? Wat is redelijk? Zij hadden het ove dat ik de kosten van huur en personeel volledig moest overnemen? Is dat fair? Dan houd ik niet veel over. Ik dacht aan 50/50. De investering is immers gecovered in de 60/40 split. Trek ik aan het kortste eind?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

En hoe verdeel je de kosten van de royalties, de huur, elektra, personeel? Wat is redelijk? Zij hadden het ove dat ik de kosten van huur en personeel volledig moest overnemen?

Waarom moeten deze kosten 'verdeeld' worden? Dat zijn de kosten om de onderneming te voeren, dus daar heeft zij net zoveel baat bij. Die kosten trek je dus gewoon van de omzet af. En wat er overblijft (winst) kunnen jullie verdelen op basis van wat jullie fair vinden.

Opvolger gezocht? Geen detailhandel of horeca? Stuur me een pm!

Link naar reactie
  • 0

Dat wil ik ook voorstellen. Door het feit dat zij "kapitaal" hebben, nu inmiddels opgebouwd van het 1ste jaar draaien, kunnen zij bestellingen doen etc. Zij hebben geinvesteerd. Dus claimen zij dat ik ook een risico moet nemen zoals bijvoorbeeld huur en personeel.

Is het niet zo dat de 60/40 split de investering en risico al covered?

Zij hebben natuurlijk ook baat bij dat de huur betaald wordt.

Link naar reactie
  • 0

Als je de winst 60/40 split, dan snap ik niet hoe je de kosten nog anders wilt verdelen.

 

Omzet minus kosten is de winst.

Waar je wel over kunt discussiëren is een arbeidsvergoeding of kapitaalvergoeding die wordt uitgekeerd vóór de verdeling van de winst. Zo begrijp ik het echter niet.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Als je de winst 60/40 split, dan snap ik niet hoe je de kosten nog anders wilt verdelen.

 

Omzet minus kosten is de winst.

Waar je wel over kunt discussiëren is een arbeidsvergoeding of kapitaalvergoeding die wordt uitgekeerd vóór de verdeling van de winst. Zo begrijp ik het echter niet.

 

Dag Johan, dank voor je reactie. Klopt helemaal. Arbeidsvergoeding is ook een discussiepunt. Mijn "toekomstige" compagnon heeft afgelopen jaar zichzelf geen salaris uitbetaald. Franchise is een BV, dus een salaris is verplicht dacht ik. Ze wil liever aan het eind van het jaar dividend uitgekeerd hebben daar de belasting lager is dan salaris. Voor mij is dat geen optie. Ik heb echt een minimale salaris nodig van zeker 3500 Euro per maand ivm hypotheek etc. Dus ik wil een voorschot op mijn dividend uitkering. Moet dit uitmaken voor haar? Ik gebruik mijn deel toch?

Link naar reactie
  • 0

gebruiksloon is wel erg hoog en ook alleen een fiscale term.

 

Ik zou de uren gewoon opschrijven, van beiden dus ook van je compagnon, en daar een bepaald bedrag

per uur rekenen. Ik krijg nl sterk de indruk dat wat nu 'winst' genoemd wordt een bedrag is vóór aftrek van de inspanningen van de ondernemer.

 

Als er na aftrek van dit loon nog geld over blijft, is dit winst, en die verdeel je op basis van enige sleutel.

 

Echter, ik kan me zeer goed voorstellen dat dan de grote pot van wat 'winst' genoemd wordt dan naar jou gaat, omdat je er veel meer uren in steekt. Dat kun je dan nog enigszins sturen door dat uurloon zeer laag te houden. Maar dan bereik je wel ook wat fair is: als jij ondernemertje moet gaan spelen maar uiteindelijk per uur omgerekend voor onder het minimumloon aan de slag moet, klopt er ook iets niet aan het nu zo lucratief lijkende aanbod.

Link naar reactie
  • 1

Dingen die mij opvallen in dit merkwaardige verhaal:

 

 

* Er is een DGA in een BV die weinig begrepen heeft van (sommige) wettelijke bepalinen. Deze DGA heeft zichzelf daarom geen loon toegekend, maar is van plan om alleen dividend uit te keren (omdat dit "fiscaal gunstiger is")… Ja, ja.

 

* De DGA beweert dat de winkel (want dat schijnt het te zijn) een omzet van 4 ton en een winst van 2 ton heeft. Dat moet dan een beste marge zijn, want kennelijk is er sprake van huur, royalties, personeel en uiteraad ook andere kosten!

 

* TS (de vraagsteller) "mag mee doen". Winstaandeel 40%. Kost niets, maar dan moeten er allerlei kosten overgenomen worden door TS.

Er zou dus een soort VOF opgericht worden (neem ik aan, want er lijkt geen sprake te zijn van overdracht van aandelen) met een hele ingewikkelde winstverdeling.

Hoe deze winst (die verdeelt moet gaan worden!) vastgesteld zou worden (en door wie) is onderwerp van onderhandelingen (kennelijk).

 

 

Het lijkt mij bijzonder moeilijk dit allemaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Laat ik even wat dieper hier op ingaan.

 

Allereerst betreft dit een NL Franchise keten opgezet op de Antillen. Inkoopprijzen, belastingvrij (21% vs 6%) verscheping en verschil Euro en Gulden prijzen (lage personeelskosten, huur etc.) maakt het dat de marges erg groot zijn. Dit is zeer reeel.

 

Qua wettelijke bepalingen is het ongeveer gelijk aan Nederland, echter het minimum aan " verplichtte" toegekende salaris is 1350 NAF, 600 Euro. Dit wordt toegekend, ik kan hier echter niet van leven. Mijn salaris moet minimaal 4500 NAF per maand zijn. Moet ik een salaris aan mezelf toekennen van 1350 NAF + een voorschot op de winstverdeling?

 

MBT de overname van aandelen, zal er door een notaris een verschil gemaakt worden met de eerdere aandelen van afgelopen jaar (Aandelen A) en de nieuwe met waarde 0,00 (Aandelen B). Wat dit precies betekend is voor mij (nog) niet bekend. Dit is de constructie dat mijn account manager heeft voorgelegd. Wordt dit dan een VOF?

 

Nogmaals dank!

 

 

 

 

 

____

full quote van direct voorgaand bericht verwijderd ivm leesbaarheid

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.