• 0

grote financiële risico's, wat is de beste rechtsvorm?

Ha Forummers,

Er zijn al een aantal topics over dit onderwerp maar ik kom er nog niet helemaal uit. Mijn compagnon en ik willen samen een werk BV oprichten. Hij zal 50% van de aandelen met zijn holding BV bezitten. Zelf zal ik de overige 50% van de aandelen bezitten met een nader op te richten holding. Zelf heb ik dus nog geen holding en ik zou graag jullie advies over de rechtsvorm van deze holding willen hebben. De meest gangbare vorm zou natuurlijk een BV zijn. Het opzetten daarvan brengt aanzienlijk kosten met zich mee in vergelijking met het opzetten van een eenmanszaak. Daarnaast zijn de fiscale voordelen op dit moment een stuk gunstiger van een eenmanszaak t.o.v. een bv. Aangezien de revenuen de komende jaren waarschijnlijk nog relatief laag zullen zijn gaat mijn voorkeur uit naar een eenmanszaak. Is dit überhaupt mogelijk? Aangezien het een uitzendbureau betreft staat er in de drukke maanden een behoorlijk bedrag open. Hierdoor is het risico natuurlijk relatief groot. Voor mij is het ontzettend belangrijk dat ik niet persoonlijk aansprakelijk ben. Hoe zit dat precies als ik aandelen heb met een eenmanszaak in de BV? Blijft de aansprakelijkheid in de BV zitten, en ben ik dus niet persoonlijk aansprakelijk, of wordt die verlegd naar de eenmanszaak? Hoe zit het verder fiscaal? Is deze constructie mogelijk en juridisch helemaal correct en legaal?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Bart

[Mod edit: titel verduidelijkt]

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

@Bart, allereerst welkom op Higherlevel!

Hoe zit dat precies als ik aandelen heb met een eenmanszaak in de BV?

Niet, want dat is niet mogelijk. Een eenmanszaak kan niet functioneren als holding

De aandelen in de werkmij heb je privé of in een holding.

Verder kun niet zomaar opereren vanuit een eenmanszaak ten behoeve van een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt (5% of meer) : dat is namelijk onzakelijk.

Kortom: de keuze is in eerste instantie of je wel of niet een BV als werkmij moet oprichten. Dat hangt met name af van de financiële verplichtingen die je aangaat en het operationele risico van de activiteiten. Dus: waarom willen jullie een BV als werkmij?

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

@Norbert, dank voor je reactie!

De keuze voor een werkmij zit 'm echt in de aansprakelijkheid. Het betreft hier seizoensgebonden werk. Het personeel wordt wekelijks betaald waarbij de facturen minimaal 30 dagen op zich laten wachten. Hierdoor staat er in die periode een relatief groot (deels)geleend bedrag open. Het lijkt mij dus niet verstandig om met dit gegeven persoonlijk aansprakelijk te zijn. Natuurlijk ga ik er niet van uit dat één van mijn klanten om valt en daardoor de facturen niet meer kan betalen maar het is altijd een reëel risico.

Bart

• 0

@Bart, helder. Dan lijk de keuze voor BV's (werkmij en 2 personal holdings) de veiligste keuze. Dat dat hogere kosten met zich meebrengt (oprichten, jaarrekening en DGA salaris) en je fiscale voordelen van de IB ondernemer (zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB Winstvrijstelling) daarmee mist, is dan een noodzakelijk kwaad.

Hierdoor staat er in die periode een relatief groot (deels)geleend bedrag open.

Door de keuze voor een BV heb je met z'n tweeën circa € 30.000,- aan extra kosten of gemist fiscaal voordeel per jaar. Dat bedrag dat openstaat moet dus wel een veelvoud zijn, zeg minimaal € 75.000,-.

Je gaat immers geen € 30.000,- extra kosten per jaar maken om een claim van € 50.000,- te vermijden, dat zou echt zonde zijn.

Edit: uitgaande van de voorveronderstelling dat jullie recht hebben op zelfstandigenaftrek. Als jullie door de seizoengebonden aard van de werkzaamheden niet aan het urencriterium voldoen, dan zijn de extra kosten van de BV uiteraard een stuk lager.

• 0

@Norbert, nogmaals dank voor je heldere uitleg. Het risico tijdens de drukke periode betreft inderdaad meer dan het gestelde bedrag. Als DGA met een holding BV dien je natuurlijk in principe meer dan €44.000 per jaar er uit te halen i.v.m. de gebruikelijkloonregeling. Ik verwacht hier de komende jaren niet aan te komen. Daarnaast wil ik graag het eigen vermogen van de BV wat boosten zodat er een gezond bedrijf bestaat. Mede daardoor wil ik mijn 'loon' relatief laag houden. Hoe dient hiermee te worden omgegaan i.v.m. de gebruikelijkloonregeling?

• 0
Mede daardoor wil ik mijn 'loon' relatief laag houden. Hoe dient hiermee te worden omgegaan i.v.m. de gebruikelijkloonregeling?

Aan een gebruikelijk loon van minimaal € 44.000,- valt bij voldoende winst niet zo snel te ontkomen, maar je bent niet verplicht om het netto salaris ook geheel uit te keren: zolang je de loonheffing over het gebruikelijke loon maar afdraagt, mag de de rest van het geld in de holding of werkmij laten staan (niet dat dat laatste erg verstandig is, integendeel!, maar het mag wel)

En houdt er rekening mee dat gebruikelijk loon fiscaal loon is: de bijtelling van een bedrijfswagen telt hier in mee.

Mijn advies: benader hiervoor een goede boekhouder of fiscalist en laat hem/haar het fiscaal nodige en optimale salaris berekenen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar