• 0

Parallel import in EU

Beste Leden,

 

Na veel gelezen te hebben heb ik nu toch nog wat bevestiging nodig en antwoord op (1)(2)(3) vragen.

 

Het betreft de volgende situatie:

In de branche waar ik actief ben kan ik niet via de officiele kanalen inkopen. Ze laten het niet toe omdat ik geen fysieke locatie heb, alleen een e-commerce platform. Ze leveren wel aan enkele e-commerce platformen maar ik kom er gewoonweg niet tussen na meerdere pogingen te hebben gewaagd.

Uiteraard worden de prijzen dan ook via de "richtlijnen" van de leverancier aangeboden en anders leveren ze geen producten meer.

 

Nu ben ik uitgeweken naar andere mogelijkheden om deze producten in te kopen, en nu heb ik een paar groothandels / opkopers in de EU gevonden die bereid zijn mij deze producten te leveren en heb ik hier ook al gebruik van gemaakt.

 

Bij de laatste levering van mijn huidige leverancier (in EU) ben ik er achter gekomen dat hij van product A verschillende versies heeft geleverd met verschillende EAN code's. Beide EAN code's kloppen en Versie 1 en 2 komen bij enkele grote e-commerce platformen naar voren.

 

Versie 1: FR/ITA/DE/NL beschrijving

+ Tekst van het moederbedrijf in DE

Versie 2: ENG/SWE/FI/NO/DK beschrijving

+ Tekst door wie het geimporteerd is (bedrijf in australie).

 

Beide producten zijn 100% origineel en geen naamaak. Versie 1 lijkt me gewoon door het moederbedrijf te zijn geimporteerd in EU en niks mis mee. Versie 2 lijk me speciaal voor scandinavie te zijn gemaakt.

 

Het Bedrijf (in EU) waar ze vandaan komen koopt overstock's etc op en alles is gewoon op papier, dus daar zitten de zorgen niet.

 

Nu ben ik steeds op zoek naar betere prijzen en zijn er andere bedrijven die soms met een beter aanbod komen in de EU. De vraag is; (1)hoe kan ik uit een sample zending controleren of de producten die ze leveren al reeds in de EER verhandeld worden? Want waarschijnlijk heb je van product A nog een aantal versies in de EU met andere beschrijvingen en/of EAN code.

 

Bij een andere leverancier zijn de prijzen nog gunstiger dan de huidige. En nu zit ik met de volgende gedachte: er zijn heel veel kleine partijen die niet aan de eisen van de leverancier voldoen of niet aan het inkoop quota kunnen voldoen. Maar deze partijen hebben geen idee dat er natuurlijk binnen de EU andere kanalen zijn om deze in te kopen. Ik kan hier in springen en zorgen dat er aan deze behoefte voldaan word. (2) Mag ik zomaar als groothandel fungeren en B2B leveren aangezien de merkrechten zijn uitgeput?

 

Mijn plan is om bijv. op beurzen nieuwe B2B klanten te werven om bijv. het merk Oral-B bij mij in te kopen. Distributeur van Oral-B heeft op de beurs ook een stand zal dit natuurlijk niet onopgemerkt blijven. (3) In hoeverre gaan (/kunnen) ze moeilijk doen dat ik Oral-B (B2B) verhandel?

Ervan uitgaande dat ze veel baat hebben om mijn bron van Oral-B op te sporen als ik veel handel krijg.

 

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk geformuleerd.

 

 

[mod edit: typefout in titel hersteld]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hopelijk is het geen Nike of Converse. Die procederen parallelimporteurs letterlijk de straat op.

 

Het zal wel iets in schoonheid & gezondheid zijn. Je kruist met een rubberbootje in het vaarwater van een paar oorlogsbodems. Vroeger of later komt het tot een aanvaring. Wat er nou precies wel en niet mag, is dan geen academische kwestie meer maar een vraag die voor de rechter uitgevochten wordt. Heb jij juridische bijstand? Goede juridische bijstand? Verdien je genoeg om die te kunnen betalen?

 

De rechter in Oldezaal snapt namelijk al die nuances niet. Die kent de complexe jurisprudentie niet. En niemand maakt zich druk om een handelaartje in rare paralleldealtjes. Die processen kunnen jaren duren. Oh, EAN-codes worden ook nagemaakt!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de vraag of het mag of niet nog minder belangrijk is dan of ze het willen of niet. Uit ervaring weet ik, dat leveranciers erg vervelend kunnen worden als ze het niet willen. Procederen tot aan de hoge raad aan toe is een wapen. Ook al staan ze niet in hun gelijk, kun jij de juridische kosten dragen om door te procederen?

 

Daarbij zijn er zelfs vervelende kleine maatregelen die ze kunnen nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld stellen dat je afbeeldingen en teksten op je website gebruikt die inbreuk maken op hun merkrecht. Op basis daarvan kunnen ze een DMCA Takedown Notice naar je provider sturen. Als je pech heeft schrikt die er dan van en knalt die tot nadere berichten je website uit de lucht.

 

Zo zijn er nog tal van zaken die ze kunnen doen om jou het leven onmogelijk te maken. Ik zou zelf in dit geval denk ik zoeken naar iets anders om in te handelen? Scheelt een hoop problemen. Zijn toch ook wel leveranciers van producten te vinden die blij zijn met jou als klant?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties heren. Nee had de kwestie met NIKE gelezen, en die is het niet.

 

Momenteel ben ik al een aantal jaren bezig met het e-commerce platform en het begint nu pas financieel interessant te worden met de huidige veranderingen. Om nu zomaar naar een andere branche te stappen lijkt me niet zon goede beslissing.

 

Het lijkt me van belang om alles om te gooien in een BV / LTD omdat nu alles een eenmanszaak is. En mocht de oorlogsboot langskomen dat ik prive niet de lul ben. Word het al lastiger om als Nederlandse partij een LTD in Engeland aan te pakken in deze kwestie? of maakt dat helemaal niets uit?

Qua zaken zou het tevens ook goed uitkomen omdat ik vaak met verschillende landen handel - echter ben ik erachter gekomen dat het verkrijgen van een NL bankrekening een hel is.

 

Juridische bijstand heb ik niet, laatst een meningsverschil gehad en die advocaten rekenen een mooi uurtarief van 350-400 waarin ze een mailtje typen. Totaal waren die ook een tiental uur bezig helaas. Niet echt een kostenpost die ik nog vaker wil zien.

 

Dan zit ik nog met de vraag

"Importeurs en detaillisten zullen goed moeten onderzoeken of de handelswaar binnen of buiten de Europese Unie in het verkeer is gebracht."

 

Hoe kan ik dit controleren? - ik bedoel als er europese teksten opstaan kan ik concluderen dat het voor de EU markt is toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een BV of Ltd beschermt je volgens mij soms niet tegen risico's die je al nam als EZ. Dan zou iedereen die een conflict aan ziet komen namelijk snel een BV op kunnen richten. Ik zou me daar dus goed over laten voorlichten.

 

Een BV is belastingtechnisch ook vaak niet interessant behalve als je over winsten beschikt die 100K of meer zijn. Is meer over te vinden op het forum. Gebruik de zoekfunctie.

 

Ik zou me zeker niet zomaar bang laten maken maar de zaken wel goed regelen als je weet dat er juridisch gevaar dreigt. Je zou bijvoorbeeld kunnen werken met goede contracten en goed juridisch advies. De tarieven die je noemt zijn volgens mij erg hoog voor het maken van een mail. Of je zat bij het verkeerde kantoor natuurlijk.

 

Voorkom het risico, leg het contractueel vast met uw voorschakel(s)

Voor het aantonen van uitputting bent u als groothandelaar in de regel afhankelijk van de medewerking van uw voorschakel(s). U doet er dan ook goed aan om dergelijke risico’s contractueel af te dichten. Zo kunt u bijvoorbeeld een vrijwaring overeenkomen met uw voorschakel. Wordt u dan aangesproken door een merkhouder, dan kunt u de voorschakel in vrijwaring oproepen. De voorschakel kan vervolgens helpen het bewijs te leveren dat sprake is van uitputting.

 

Lukt dit niet, dan kunt u de voorschakel op grond van de vrijwaring aansprakelijk stellen voor al uw schade, waaronder de eventuele veroordeling tegenover de merkhouder.

bron

 

Als een leverancier zoiets niet wil tekenen is dat een teken aan de wand en moet je het niet doen. Daarnaast zou ik ook een creditcheck doen om een goede kans te maken om eventuele schade te kunnen verhalen.

 

Met andere woorden. Als je met de grote jongens wil sparren kan je maar beter goed voorbereid zijn. Ondernemen is (aanvaardbare) risico's nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede aanvulling. Dus als je zorgt dat je als eerste zaken doet met een partij die veel in partijen handelt en dat al jaren doet, én je zorgt voor de juiste papierwinkel (keten en vrijwaring), kan je zonder grote risico's instappen.

 

Uiteraard zou ik wel een deel van de marge reserveren voor juridische eventualiteiten en een goede aansprakelijkheidsverzekering afsluiten als dat mogelijk is. Ook daar is veel over te vinden op HL of je stuurt een PM aan Norbert.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.