• 0

Gebruik bestaande naam

Leden,

 

als een naam al gedeponeerd is bij het merkenbureau voor een onderdeel in de productlijn van een onderneming, is het dan mogelijk om met een dergelijke naam een onderneming zelf te starten? (naam is niet zelf gedeponeerd) Zou ik bijvoorbeeld Golf B.V. mogen beginnen?

Daarnaast zou ik graag weten wie dat verder beoordeelt, doet de KvK dat?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Uw werk, ons werk!

Arend Hofsink namens:

www.avedis.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

We hebben al heel wat discussies gevoerd over dit onderwerp, ik ben geen expert, kan slechts spreken uit eigen ervaring. Volgens mij komt het er op neer dat alles mag, behalve als de eigenaar van de merknaam moeilijk gaat doen. Dat is het grootste risico.

 

Of je mag inschrijven bij de kvk hangt nogal af van het humeur van degene die je aan de balie treft (is mijn ervaring). Deponeren van Golf als merk gaat je niet lukken, is te algemeen.

 

Conclusie is volgens mij dat je Golf BV kan opstarten (als je een beetje mazzel hebt bij kvk inschrijven), maar dat er een risico bestaat dat je een kortgeding van de merk eigenaar aan je broek krijgt.

 

Cheers,

Tim

Newviews automatiseert de boekhouding (o.a. scannen/herkennen, UBL2 en directe bankkoppelingen), ook voor accountants- en administratiekantoren: www.newviews.nl

--

Wonen in Bussum, 3 garages, grote tuin en aparte bedrijfsruimte?

http://www.funda.nl/koop/bussum/huis-74981118-lammert-majoorlaan-58

Link naar reactie
  • 0

Dat is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Strict genomen kan het wel, maar de kans op problemen later is aanzienlijk. Het heeft er ook mee te maken of je iets doet in een vergelijkbare bedrijfstak en dergelijke.

 

Het genoemde voorbeeld is helemaal een lastige, aangezien het zowel een model volkswagen als een algemeen woord met meerdere betekenissen is... dat laatste is ongetwijfeld de reden dat zoiets moeilijk als merk te registreren is.

 

De uiteindelijke beslissing maakt de rechter, waarschijnlijk doordat de merkhouder een keer zal eisen dat je het gebruik staakt. De KVK geeft wel advies en onderzoekt of er in jouw regio bedrijven zijn met dezelfde handelsnaam, maar dat biedt geen garanties!

Link naar reactie
  • 0

In het geval Golf.

Er is een auto die golf heet dus vervoersmiddelen zijn afgedekt.

Ook is er een supermarkt golf, dus dat gaat ook niet.

 

Waar het om draait is dat je moet weten voor welke categorieen deze merkregistratie geld.

Dit kun je nazoeken via het BMB en dan naar het merkenregister.

 

Inschrijvingen bij KvK en BMB zeggen nog weinig, bij een conflict bepaalt de rechter wie er gelijk heeft.

 

Algemene conclusie bij deze discussie op HL is vaak, als er kans is op een juridisch conflict bedenk dan een andere naam, of sluit een overeenkomst af met de depothouder over het gebruik van de naam.

 

hoop dat jer er iets aan hebt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 41 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.