• 0

depot akte aanbetaling

Ik heb een eenmanszaak overgenomen en moet een aanbetaling doen. De verkoper accepteert geen bankgarantie, via de notaris wel (depot akte). Heeft iemand ervaring hiermee en wat zijn de kosten?

 

Of zijn er ander alternatieven (de verkoper wilde in eerste instantie het bedrag op zijn rekening gestort, maar dat lijkt mij geen goed idee)?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een eenmanszaak overgenomen en moet een aanbetaling doen.

Het kan aan mij liggen, maar je kunt volgens mij geen eenmanszaak overnemen. Een eenmanszaak is namelijk de persoon zelf. Je kunt uiteraard wel onderdelen en/of contracten van de eenmanszaak overnemen. Wat is precies de bedoeling? Waar zou je voor moeten aanbetalen? Met een beetje meer achtergrondinformatie kunnen we je misschien beter helpen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie

 

we gaan een horecatent overnemen (goodwill+inventaris) en gaan binnen een week het contract tekenen. In het contract staat dat wij een aanbetaling doen alvorens op 1 augustus de rest over te maken. De verkoper wilde in eerste instantie de aanbetaling op zijn rekening gestort maar dat vonden wij geen goed idee, een bankgarantie wilt de verkoper niet. Hij gaat wel akkoord als de aanbetaling aan de notaris wordt overgemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Twee vragen die direct bij mij naar boven komen:

 

1) Is er al een goede schriftelijke overeenkomst die de fiscale en juridische toets kan doorstaan?

2) Waarom betaal je goodwill voor een eenmanszaak in de horeca. Dan moet er wel een hele forse winstprognose zijn. Over het algemeen wordt er maar zeer beperkt winst gemaakt, dus zomaar goodwill betalen is zonde van het geld.

 

Leeg

Link naar reactie
  • 0

1) ik heb de overeenkomst vergeleken met een ander overeenkomst die door een makelaar is opgesteld, en ze verschillen niet veel van elkaar.

2) ik ken eigenlijk geen (winstgevende) horeca zaak die geen goodwill vraagt, maar het is inderdaad in feite gebakken lucht. Maar goed, deze fase zijn we nu voorbij. Het gaat nu om de aanbetaling resp. depot akte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je je al een beetje ingelezen in de depotakte? Bijvoorbeeld dit stuk. Je zou dmv depotakte afspraken kunnen maken bijvoorbeeld. Jij stort het geld bij de notaris, deze plaatst het altijd op de derdengeldenrekening. Daar blijft het staan totdat van beide kanten voldaan is aan de afspraken. Als je overigens toch een depotakte laat maken, zou je ook kunnen overwegen om de notaris in ieder geval een globale blik op jullie overeenkomst te laten of er in juridische geen vreemde zaken in de overeenkomst staan. Die zou je dan eventueel nog kunnen rectificeren. Je zou bijvoorbeeld nog bepaalde garanties kunnen laten opnemen door de verkoper.

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.