• 0

Boeken van een kostenfactuur, die doorbelast moet worden

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

kostenfactuur gewoon boeken als elke andere.

Doorbelasting gewoon boeken zoals je het op de factuur zet waarmee je die kosten doorbelast.

Dit werkt niet anders dan gewone kosten en omzet

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Klein aanvullinkje:

Stel dat ik iets inkoop voor een klant, iets dat ik anders nooit inkoop. Bijvoorbeeld een rapport over de markt voor gaskachels in Finland.

Daar moet ik 100,- euro (ex. BTW) voor betalen en dat ga ik doorbelasten aan de klant, bovenop mijn gebruikelijke 1000,- aan advieskosten.

Dan is het wel vrij gebruikelijk om 1100,- aan omzet en 100,- aan kostprijs van dezelfde omzet te verantwoorden.

Als ik gewoon het rapport inkoop en doorstuur aan de klant (met een factuur van 100,- euro), dan is het niet zo gek om dit als een 'doorlopende post' te behandelen: dan heb ik geen omzet gemaakt, ik heb slechts 100,- kosten voor een rapport gemaakt en ook -100,- kosten voor hetzelfde rapport gemaakt (per saldo dus 0,- aan kosten voor rapporten inzake de gaskachelmarkt in Finland).

Als het gewoon iets is dat ik zo vaak koop, bijvoorbeeld allerlei rapporten over van alles, dan zou ik waarschijnlijk de 100,- euro voor deze ene rapport gewoon bij de kosten voor 'rapporten' zetten.

En dan heb ik toevallig hier 100,- euro meer omzet gemaakt, omdat de klant hier extra voor moet betalen.

Er is dus in echt één bepaalde methode in deze. Hangt van de situatie af (zoals meestal!).

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar