• 0

Lease auto in de werkmaatschappij of de holding?

Ik ben 51% aandeelhouder in de werkmaatschappij, daarnaast heb ik 1 medebestuurder/aandeelhouder (eigenaar van 49% aandelen). Voor de werkzaamheden in onze bv heb ik een auto nodig, die heb ik gehuurd van een andere bv van mijn collega (die hadden een lease auto over). Ik betaal geen bijtelling want ik gebruik hem niet prive, wel rijd ik elke dag op en neer naar kantoor. In principe is de overeenkomst gesloten tussen onze werkmaatschappij en de BV van mijn collega. Nu ontvang ik de factuur op mijn holding. Daarbij heb ik aangegeven dat dat onjuist is aangezien de overeenkomst tussen de werkmaatschappij en de bv waarvan ik de auto huur. En daarbij is mijn managementfee alleen berekend op salaris, belastingen, btw en een klein overschot. Mij wordt verteld dat het voor een DGA het meest handig is als de auto wordt weggezet in de holding. Echter nu daar mijns inziens helemaal niet genoeg liquiditeit is, lijkt me dat onjuist. Kan iemand mij vertellen waar je het beste de auto (welke niet prive wordt gebruikt) kan onderbrengen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Miraatje

 

Als een auto gehuurd/geleaset wordt, dan doe je dat bij voorkeur in de werkmaatschappij. Een auto in eigendom gaat via de holding. E.e.a. uit oogpunt van risico en de gevolgen bij faillissement (bezit in holding, verplichtingen in de werkmij). Hun stelling dat een DGA zijn auto via de holding moet doen gaat dus alleen op als de auto door de BV in eigendom is verworven.

 

Verder gebruik je de auto uitsluitend zakelijk dus ligt het ook voor de hand dat deze kosten gedragen worden door de werkmij. Zeker als jouw in managementfee geen autokosten begroot zijn.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.