• 0

BTW Aangifte EU<>NL verkopen

Hallo allemaal,

 

Bij de BTW aangifte (ik heb uitstel wegens omstandigheden) stuitte ik op een probleem:

 

Situatie is als volgt:

- Verkopen NL > 1196

- Verkopen EU >838

- Verkopen Non-EU > 1043

- Aankopen (alles NL) > 1192

 

Het is de eerste keer dat ik BTW aangifte doe, dus ik zit een beetje te puzzelen met een en ander. Ik heb gevonden waar ik NL kan aangeven en waar ik Non-EU kan aangeven, maar nergens waar ik kan aangeven wat ik aan de EU heb geleverd. Daar staat alleen als ik het zelf (!) heb geleverd of aan ondernemers. Daarbij vervalt 3b.

 

Waar moet ik dat invullen?

 

En dan nog de vraag - ik handel uitsluitend in margegoederen en aan particulieren - hoe ik het exact moet invoeren allemaal. Moet ik de 'Aankopen NL' dan van de 'Verkopen NL' zeg maar aftrekken? Dus houd ik dan een belastbaar bedrag over van 4 euro in NL, 838 EU en 1043 Non-EU?

 

Verder heb ik een paar dingetjes gekocht (~94 euro) bij diverse winkels, moet ik dit bij 2a. invullen?

 

Dus moet ik bij:

1a. 4 - 1

2a. 94 - 16

3a. 1043

5b. -16

 

Echter, als ik dit invul dan - even de EU buiten beschouwing gelaten - moet ik maar 1 euro betalen. Dat lijkt me niet correct, aangezien het 181 euro al is van buiten de EU.

 

Ik verwacht totaal niet boven de 1345 euro te komen, dus dan val ik onder de KOR. Ik neem aan dat - stel ik moet 200 euro betalen - ik dan bij 5b. -16 in en bij 5d. 200 invul?

 

Heel wat vragen, maar ik hoop er op - enkele althans - antwoord te krijgen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voordat je de BTW-aangifte gaat invullen maak je eerst een berekening m.b.t. de margegoederen. Ik neem aan dat je de globalisatiemethode hanteert. Je berekent dan de totale marge (exclusief BTW) tussen alle marge-verkopen en alle marge-inkopen binnen de aangifteperiode. Daarbij elimineer je o.a. marge-inkopen, die buiten de EU zijn verkocht en verreken je negatieve marges van eerdere periodes van hetzelfde boekjaar en (met een beschikking van de belastingdienst) het voorgaande boekjaar. Eerder heb ik daar in dit topic iets over geschreven.

 

Marge-verkopen en -inkopen geef je in een BTW-aangifte niet apart aan.

Je geeft de marge en bijbehorende BTW aan bij de omzet.

 

Daar staat alleen als ik het zelf (!) heb geleverd of aan ondernemers.

Deze zin begrijp ik niet. Als jij jouw verkopen niet zelf levert, wie levert ze dan?

 

Bij 3a. geef je de verkopen buiten de EU aan.

Bij 3b. geef je de verkopen binnen de EU aan andere ondernemers aan.

Leveringen aan particulieren binnen de EU behandel je meestal hetzelfde als binnenlandse verkopen.

 

De betaalde BTW bij niet-marge inkopen geef je aan als voorbelasting.

 

Er is ook een uitgebreide handleiding voor de BTW-aangifte.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Voordat je de BTW-aangifte gaat invullen maak je eerst een berekening m.b.t. de margegoederen. Ik neem aan dat je de globalisatiemethode hanteert. Je berekent dan de totale marge (exclusief BTW) tussen alle marge-verkopen en alle marge-inkopen binnen de aangifteperiode. Daarbij elimineer je o.a. marge-inkopen, die buiten de EU zijn verkocht en verreken je negatieve marges van eerdere periodes van hetzelfde boekjaar en (met een beschikking van de belastingdienst) het voorgaande boekjaar. Eerder heb ik daar in dit topic iets over geschreven.

 

Marge-verkopen en -inkopen geef je in een BTW-aangifte niet apart aan.

Je geeft de marge en bijbehorende BTW aan bij de omzet.

 

Daar staat alleen als ik het zelf (!) heb geleverd of aan ondernemers.

Deze zin begrijp ik niet. Als jij jouw verkopen niet zelf levert, wie levert ze dan?

 

Bij 3a. geef je de verkopen buiten de EU aan.

Bij 3b. geef je de verkopen binnen de EU aan andere ondernemers aan.

Leveringen aan particulieren binnen de EU behandel je meestal hetzelfde als binnenlandse verkopen.

 

De betaalde BTW bij niet-marge inkopen geef je aan als voorbelasting.

 

Er is ook een uitgebreide handleiding voor de BTW-aangifte.

 

 

 

Excuus voor de wat onduidelijkheid. Allereerst dank voor de antwoorden.

 

Ik hanteer inderdaad de margeregeling globalisatie methode.

 

Ik zal het nog eens proberen:

- Inkopen (Margeregeling): 1192 euro.

- Inkopen (geen margereling): 77.53 euro (excl.)

 

- Verkopen NL: 988.43 euro (excl.)

- Verkopen EU: 692.56 euro (excl.)

- Verkopen Non-EU: 1043 euro (moet ik hier nu wel of niet BTW over betalen?; anders 861.96 (excl.) )

 

Ik lever uitsluitend aan particulieren (NL/EU/Wereld) en koop ook uitsluitend in bij Nederlandse particulieren.

 

 

Voordat je de BTW-aangifte gaat invullen maak je eerst een berekening m.b.t. de margegoederen. Ik neem aan dat je de globalisatiemethode hanteert. Je berekent dan de totale marge (exclusief BTW) tussen alle marge-verkopen en alle marge-inkopen binnen de aangifteperiode. Daarbij elimineer je o.a. marge-inkopen, die buiten de EU zijn verkocht en verreken je negatieve marges van eerdere periodes van hetzelfde boekjaar en (met een beschikking van de belastingdienst) het voorgaande boekjaar. Eerder heb ik daar in dit topic iets over geschreven.

 

Marge-verkopen en -inkopen geef je in een BTW-aangifte niet apart aan.

Je geeft de marge en bijbehorende BTW aan bij de omzet.

 

Daar staat alleen als ik het zelf (!) heb geleverd of aan ondernemers.

Deze zin begrijp ik niet. Als jij jouw verkopen niet zelf levert, wie levert ze dan?

 

Bij 3a. geef je de verkopen buiten de EU aan.

Bij 3b. geef je de verkopen binnen de EU aan andere ondernemers aan.

Leveringen aan particulieren binnen de EU behandel je meestal hetzelfde als binnenlandse verkopen.

 

De betaalde BTW bij niet-marge inkopen geef je aan als voorbelasting.

 

Er is ook een uitgebreide handleiding voor de BTW-aangifte.

 

 

Hoi Lex. Dus als ik het goed begrijp moet ik de EU-verkopen die vallen onder de margeregeling aangeven bij binnenlandse prestaties?

 

Dus even simpel gezegd. Ik heb voor 1000 ingekocht in NL en 2000 verkocht binnen NL & de EU, dan heb ik een 'omzet' van 1000 om aan te geven en van die 1000 euro moet ik de BTW nemen? En dit doe ik dan bij 1a?

 

En bij 3a. geef ik dan de totale verkoopopbrengsten aan buiten-EU aan?

 

Link naar reactie
  • 0

Verkopen aan particulieren binnen de EU worden doorgaans hetzelfde behandeld als Nederlandse verkopen: bij "gewone" verkopen bereken je dan Nederlandse BTW, bij margegoederen vermeld je geen BTW. Boven een bepaald bedrag moet je aangifte in het land van bestemming doen, maar daar gaan we hier niet van uit.

Over verkopen buiten de EU bereken je geen BTW.

 

Dan de margeregeling. Bij inkopen en verkopen onder de margeregeling spreek je niet van bedragen inclusief of exclusief BTW. Je betaalt bedragen aan particulieren en ontvangt bedragen van particulieren. Deze bedragen gebruik je bij je berekeningen. Ik neem even aan dat je die bedragen hier ook hebt genoemd en daar zelf geen BTW hebt "uitgehaald".

 

Je hebt voor € 1192 ingekocht. Dat is deels verkocht binnen NL, deels binnen de EU en deels buiten de EU. Verkopen buiten de EU zijn geen margeverkopen. De bijbehorende inkopen zijn dan ook geen marge-inkopen, maar "gewone" inkopen (zonder BTW). Deze moet je dus eerst van die € 1192 aftrekken.

 

Stel dat dit € 450 is. Dan blijft er € 742 aan marge-inkopen over. De marge verkopen zijn (NL + EU) € 1680. De marge is dan (1680 - 742) € 938 inclusief BTW = € 775 exclusief BTW, de BTW is € 163 (ik ga even uit van 21% BTW).

 

Die € 775 en € 163 tel je op bij je eventuele "normale" verkopen (bij 1a. of 1b.)

Verkopen buiten de EU geef je op bij 3a.

 

Hopelijk wordt het zo al iets duidelijker.

Met de margeregeling is het vaak een hele puzzel.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Verkopen aan particulieren binnen de EU worden doorgaans hetzelfde behandeld als Nederlandse verkopen: bij "gewone" verkopen bereken je dan Nederlandse BTW, bij margegoederen vermeld je geen BTW. Boven een bepaald bedrag moet je aangifte in het land van bestemming doen, maar daar gaan we hier niet van uit.

Over verkopen buiten de EU bereken je geen BTW.

 

Dan de margeregeling. Bij inkopen en verkopen onder de margeregeling spreek je niet van bedragen inclusief of exclusief BTW. Je betaalt bedragen aan particulieren en ontvangt bedragen van particulieren. Deze bedragen gebruik je bij je berekeningen. Ik neem even aan dat je die bedragen hier ook hebt genoemd en daar zelf geen BTW hebt "uitgehaald".

 

Je hebt voor € 1192 ingekocht. Dat is deels verkocht binnen NL, deels binnen de EU en deels buiten de EU. Verkopen buiten de EU zijn geen margeverkopen. De bijbehorende inkopen zijn dan ook geen marge-inkopen, maar "gewone" inkopen (zonder BTW). Deze moet je dus eerst van die € 1192 aftrekken.

 

Stel dat dit € 450 is. Dan blijft er € 742 aan marge-inkopen over. De marge verkopen zijn (NL + EU) € 1680. De marge is dan (1680 - 742) € 938 inclusief BTW = € 775 exclusief BTW, de BTW is € 163 (ik ga even uit van 21% BTW).

 

Die € 775 en € 163 tel je op bij je eventuele "normale" verkopen (bij 1a. of 1b.)

Verkopen buiten de EU geef je op bij 3a.

 

Hopelijk wordt het zo al iets duidelijker.

Met de margeregeling is het vaak een hele puzzel.

 

 

 

Hoi Lex. Dank voor het antwoord. Een en ander is me nu al een stuk duidelijker ja.

 

Het is echter lastig te bepalen welke waarde ik moet hangen aan de verkopen. Het gaat hier om speelgoed (DUPLO, LEGO, PlayMobil etc) en ik combineer vaak producten (setjes of losse onderdelen) van verschillende partijen samen. Hoe moet ik dit bepalen? Een realistische schatting maken van wat binnen NL/EU is gebleven (dus margeregeling) en de inkoopwaarde van de verkopen buiten-EU (dus geen margeregeling)?

 

Link naar reactie
  • 0

Vaak kun je inderdaad bedragen alleen maar zo goed mogelijk schatten.

 

Ik heb een klant die antiek servies verkoopt. Dan worden op de ene veiling 3 kopjes gekocht en op een andere veiling 5 schoteltjes. Daarna wordt daarvan één kop en schotel verkocht. De inkoopwaarde van zo'n setje kun je dan ook alleen maar schatten.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De verschillen zijn in de praktijk ook niet zo groot. Het scheelt alleen wat BTW als je de inkoopwaarde van de verkopen buiten de EU wat te hoog of te laag inschat.

 

Overigens moet je bij een negatieve jaar-marge een beschikking aanvragen om die naar het volgend jaar mee te mogen meenemen. Daarbij moet je wel een berekening meesturen.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus even de bedragen die ik heb uitgegeven en heb ontvangen (immers de BTW tellen we niet bij deze bedragen met de margeregeling toch). Alles is inderdaad 21% BTW.

 

Dan heb ik dus:

 

Verkopen

Totaal: 3077

- NL/EU: 1196+838 = 2034

- Non-EU: 1043

 

Inkopen

Totaal: 1192

- NL/EU: 817

- Non-EU: 375

 

Dan zou mijn marge zijn: 2034 - 817 = 1217 euro. Exclusief BTW is dat dan 1006 euro. De BTW is 211 euro.

Ik heb verder geen normale verkopen. Moet ik met bovenstaande bedragen dan invullen bij:

 

1a. 1006 / 211 (of juist 1217 / 211)

3a. 1043

 

 

Verder heb ik dan nog inkopen gedaan voor mijn bedrijf (verpakkingsmateriaal etc). Totaal is dit 93.81 euro incl. BTW en 77.53 excl. BTW. De BTW bedraagt dus 16.28.

 

Moet ik dan invullen:

2a. 78 / 16. (of juist 94 / 16)

5b. 16

 

En stel ik moet uiteindelijk dan 211-16 = 195 euro aan BTW betalen. Kan ik dan bij (de KOR) 5d: '195' invullen?

 

Link naar reactie
  • 0

Bij 1a: 1006 (bedrag exclusief BTW) en 211

Bij 2a: niets invullen (dat is bijvoorbeeld voor aannemers met onderaannemers)

Bij 3a: 1043

Bij 5b: 17 (je mag in je eigen voordeel afronden)

 

5c wordt dan 194

Bij 5d: 194

Te betalen wordt dan 0

 

Lex, hartstikke bedankt voor je hulp. Ik ga het nu invoeren :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.