• 0

priveschuld en eenmanszaak overnemen

heel kort : ik ben hanan (V) 26 jaar en neem een bestaande en winstgevende eenmannszaak over voor een hele leuke prijs

 

nou dien ik mijn plan maandag in bij de bank . Aangezien ik het hele bedrag wil lenen wat een bedrag is van 80.000 euro. Het bedrijf bestaat 7 jaar en maakt al 7 jaar winst de afgelopen 3 jaar was de winst rond de 50.000 euro

 

 

maar volgens mijn adviseur zal mijn prive schuld van 23500 euro een heel groot probleem worden .

 

wat moet ik doen ?

 

Ik heb wel geen eigen geld maar ik zal vanaf de start van mijn bedrijf nog 21 maanden lang een gemiddeld bedrag van 1300 euro netto ontvangen van mijn oude werk gever.

 

Dat is toch eigenlijk ook een soort van eigen geld. Ik had er ook voor kunnen kiezen om het bedrag in een keer uit telaten betalen maar dan krijg ik daar maar 30% van het hele bedrag , dat vind ik toch zonde van mijn geld.

 

 

heeft er iemand advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik vrees dat het inderdaad heel moeilijk wordt zonder eigen geld.

 

een ander probleem is dat de huidige eenmanszaak misschien 50k per jaar winst oplevert, maar welke zekerheid heeft de bank dat het onder jouw eigendom/leiding ook 50k/jaar oplevert?

 

ik raad je aan de columns van Ties eerst door te lezen en wellicht via FFF (founder, family, friends) een deel eigen vermogen te creeeren voordat je naar een bank gaat. het lijkt mij dat minimaal 30% eigen vermogen nodig is om het restant bij een bank te lenen.

 

een andere mogelijkheid is om die 80k niet in één keer op tafel te leggen maar via een earn-out in delen aan de verkoper te betalen, bijvoorbeeld ieder jaar 20k?

 

ik hoop dat dit je op wat ideeen brengt.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

nou inderdaad dat van dat earn out heb ik inderdaad ook bedacht maar dat wil eigenlijk als laatste optie bewaren...

 

en ik heb ties zijn columns gelezen, maar ik wilde toch even kijken hoe andere hier tegen aan kijken

 

hoe overtuig je een bank dat je alle kwaliteiten bezit?

blijft nog steeds mijn vraag staan wordt inkomen uit andere bronnen ook als eigen geld gezien/ ik hoor hier namelijk verschillende dingen over?

Link naar reactie
  • 0

een probleem is dat dat andere inkoment niet gegarandeerd is voor de bank. als dat wegvalt of aan iets anders wordt uitgegeven, hebben ze geen zekerheden.

 

een bank wil zoveel mogelijk zekerheden. kortom: om de bank te overtuigen is een sterk businessplan nodig. uiteraard is het een al lopend bedrijf, maar je moet een goed verhaal hebben hoe jíj de zaak gaat runnen en wat dat oplevert.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dat inkomen is voor 21 maanden gegarandeert telt dat niet voor iets .

 

30% is toch 24000 euro ik heb geen idee waar ik het vandaabn moet halen? Weet je toevallig iets meer over een overheids garantie of een stimulerings lening is dat de moeite waard om aan te vragen en hoe werkt het? Ik heb er veel over gelezen maar ik ben niet wijzer geworden , of ik daar peroonlijk voor in aanmerking kom?

Link naar reactie
  • 0

21 maanden inkomen is prachtig. maar probeer even vanuit de bank te redeneren. welke zekerheden heeft de bank dat:

a. je dat geld in je bedrijf steekt;

b. dat het bedrijf in deze winstgevende mate blijft presteren.

 

er zijn geen zekerheden, maar je kunt het ze wel makkelijker maken:

1. put your money where your mouth is (oftewel een deel moet je zelf (evt via privé) financieren);

2. maak een dijk van een businessplan, waarin je ook dit aspect goed onder woorden brengt.

 

los van de financieringsvraag, is het goed om een businessplan te schrijven, om voor jezelf de focus en marsroute uit te stippelen.

 

OK?

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
een ander probleem is dat de huidige eenmanszaak misschien 50k per jaar winst oplevert, maar welke zekerheid heeft de bank dat het onder jouw eigendom/leiding ook 50k/jaar oplevert?

 

Helemaal mee eens. Maar erg afhankelijk van het soort zaak. Ik ben een eenpitter eenmanszaak en mijn klanten waarderen mijn werk zelf maar zeker ook mij als persoon/mijn inzet. Als ik mijn toko zou verkopen aan een beginnende programmeur met een foute mentaliteit dan zou de winst 0 zijn. Dyme, een goed draaiende high-end computersysteem verkopende zaak, was ook een eenmanszaak maar met aardig wat personeel en omzet. Bij overname zou de invloed een stuk beperkter kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0

correct. het is zelfs nog erger: de meest belangrijke factor bij een onderneming is de persoon van de ondernemer zelf. klanten kiezen niet alleen voor een goed product, maar met name voor een ondernemer die ze aanspreekt. als er dan ineens een andere ondernemer zit, is het maar de vraag of dezelfde klantengroep zal blijven.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Ik wil ook wel een kleine reactie toevoegen.

 

Allereerst denk ik dat het zelf inbrengen van geld voor de bank een redelijk harde eis is. Ik bedoel, jij verwacht van ze dat ze 80K zomaar op tafel leggen zonder er zelf geld bij te leggen....ik denk niet dat ze dat doen zonder eigen inleg.

 

Daarbij, ik denk niet dat je priveschuld zoveel gewicht met zich meedraagt. Heb zelf ook een priveschuld, en toch kon ik ze met mijn ondernemingsplan prima overtuigen dat dat geen probleem is. Dus daar zou ik me niet druk om maken.

 

Je zou kunnen kijken of de bank je zou willen helpen middels een Borgstellingskrediet, dat is een krediet voor ondernemers met te weinig zekerheden. Ook hier denk ik dat de bottleneck zit bij je eigen vermogen...ze willen wel dat jij ook iets in de onderneming inlegt.

 

Heb uit eigen ervaring gemerkt dat het vooral neerkomt op een goed en degelijk ondernemingsplan waaruit een duidelijke visie blijkt. Als je die hebt gemaakt ben je al halverwege denk ik.

 

Veel succes,

 

Martin

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me ook niet dat die prive-schuld op zich het probleem zal zijn/worden. Je hebt een gegarandeerd inkomen voor de komende tijd dat qua omvang ongeveer zo groot is als de schuld, een bankier zal zich ook realiseren dat dat net zo goed/slecht is als geen van beide en een saldo van 0. Wellicht zal men eisen dat je het geld gebruikt voor het aflossen van die schuld, dat lijkt me redelijk.

 

Maar zoals al opgemerkt: Hoe kun je garanderen dat het bedrijf in jouw handen even winstgevend blijft? Ik weet natuurlijk niet precies wat de onderneming doet, maar in de regel is het zo dat het succes van een eenmanszaak grotendeels stoelt op de man/vrouw erachter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uit ervaring weet ik dat banken minimaal 30% eigen inbreng verlangen. Maar niet geschoten is altijd mis.

 

Kan je niet voor 21 maanden een soort van huurkoop constructie aangaan. Jij hebt de kans je schuld in te lopen. Banken willen vaak actie zien voordat er een lening wordt verstrekt. Je huurt of pacht de onderneming voor een jaar. Je spreekt nu een verkoopprijs af ( notaris laten vastleggen ) na een jaar te hebben gedraaid kan je bij een bank met duidelijke cijfers aankloppen. Is het jaar niet geworden wat het is geweest, ondernemen wordt vaak onderschat, dan kan je door middel van een vooraf vastgelegde bepaling eruit stappen.

 

Het is maar een idee. Denk creatief

 

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.