Ga naar inhoud

Eenmalig project hoe aanpakken?

Geplaatst:

RendezVous

Hallo,

 

Zal even de situatie uiteen zetten. Ik ben gevraagd door een kennis om voor zijn bedrijf een product te maken. Ik moet het wel met factuur kunnen leveren. Nu ben ik zelf gewoon in loondienst bij een bedrijf dus ik ga dit in mijn eigen tijd doen. Maar hoe moet ik dit aanpakken?

 

Hoe regel ik dit met de belasting? Moet ik een eenmanszaak starten? Kan ik dit als freelance doen? enz. enz.. :)

 

BVD.

[ Deze ruimte is te huur! ] Nu 50% korting.

Featured Replies

Geplaatst:

Gast

ik ben geen expert, maar volgens mij kun je als particulier een paar keer een factuur uitschrijven onder het mom van 'incidentele dienstverlening', deze kun je dan op je ib aangifte meenemen.

cheers

tim

Geplaatst:

RendezVous

  • Auteur

Maar valthet leveren van een product ook onder dienstverlening?

[ Deze ruimte is te huur! ] Nu 50% korting.

Geplaatst:

Gast

Volgens mij geen probleem, maar nogmaals, wacht even op een berichtje van de financiële experts.

Geplaatst:

2thePoint

Zolang je onder het mom van hobby kunt doen mag dit... uiteraard moet je de inkomsten wel opgeven bij "overige inkomsten niet uit dienstverband".

 

Egbert Punter

Geplaatst:

Nils de Witte

Zet vooral geen BTW op de factuur als je geen BTW nummer hebt!!!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Geplaatst:

RendezVous

  • Auteur

Dus ik zal wel een BTW nummer moeten aanvragen?

[ Deze ruimte is te huur! ] Nu 50% korting.

Geplaatst:

Merkava

Dus ik zal wel een BTW nummer moeten aanvragen?

 

Nee je hebt geen BTW nummer nodig.

Het is zoals jezelf zegt een eenmalige actie, je kunt een factuur sturen zonder BTW.

Zo kan jouw kennis de overboeking verantwoorden in zijn boekhouding.

Het zijn voor jou inkomsten waar je belasting over betaald, dit voer je op bij je belastingaangifte over 2005.

Geplaatst:

evendenken

In welke lijn ligt "een produkt"? Ga je zelf iets in elkaar zetten?

 

Spreek goed af dat je geen BTW in rekening brengt.

 

Jij voert het bedrag op bij je inkomstenbelasting, je houdt er dus minder aan over.

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Het is een beetje tricky, maar op zich kun je het zonder bedrijf doen en dus zonder BTW leveren... dat werkt prima bij diensten en dergelijke, aangezien de kosten vaak minimaal zijn.

 

Je zegt echter een product te gaan leveren. Als je zonder bedrijf, dus zonder BTW, gaat leveren kun je in de knoei komen met eventuele kosten/inkoop - de BTW daarvan is namelijk niet aftrekbaar en dus uiteindelijk voor jouw rekening.

Geplaatst:

RendezVous

  • Auteur

Het zou natuurlijk wel prettig zijn als ik de btw van de door mij gemaakte aankopen terug zou kunnen vorderen. aangezien het om producten gaat met een kleine winstmarge..

 

Stel dat ik een BTW nummer zou aanvragen, hoe zou ik dat dan moeten aanpakken?

[ Deze ruimte is te huur! ] Nu 50% korting.

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Gast Natasja1234

Gewoon bij de Belastingdienst aanvragen door Opgaaf gegevens startende onderneming in te vullen. Hiermee start je dus ook direct een eenmanszaak. Je dient je ook in te schrijven bij de KvK.

 

Let wel op dat je zelfstandig genoeg bent, wat voor jouw waarschijnlijk een probleem is, omdat je maar één opdrachtgever hebt. Zie hiervoor andere discussies op de site.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.